Bloeduitstorting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

Bloeduitstorting

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij een bloeduitstorting?

Stel, je stoot je voet en plots wordt hij voor een deeltje blauw en dik.

Is er dan een klein scheurtje in de ader ontstaan?

Zoja, sterft deze ader dan af, vertakt deze, of blijft deze in gebruik door het sluiten van de opening met behulp van bloedplaatjes?

Nu indien dat het met die bloedplaatjes te maken zou hebben, dan is de ader toch niet voor 100% hersteld? Ik zou mij dit dan voorstellen als zijnde een opening die je bedekt, maar waarbij de bedekking op ieder ogenblik weer kan verdwijnen... Of hersteld de ader zich tijdens deze bedekking, zoals de huid zicht hersteld na een wonde?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Bloeduitstorting

Is er dan een klein scheurtje in de ader ontstaan?
Ja, of althans zo beschadigd geraakt dat het bloed lekt.
Zoja, sterft deze ader dan af, vertakt deze, of blijft deze in gebruik door het sluiten van de opening met behulp van bloedplaatjes?
Het bloedvat sterft niet af, maar wordt weer gedicht door middel van bloedplaatjes.
Nu indien dat het met die bloedplaatjes te maken zou hebben, dan is de ader toch niet voor 100% hersteld? Ik zou mij dit dan voorstellen als zijnde een opening die je bedekt, maar waarbij de bedekking op ieder ogenblik weer kan verdwijnen... Of hersteld de ader zich tijdens deze bedekking, zoals de huid zicht hersteld na een wonde?
Ja.

Als je bloed laat prikken bij de huisarts, dan is de ader ook bijna meteen weer dicht.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bloeduitstorting

Nu indien dat het met die bloedplaatjes te maken zou hebben, dan is de ader toch niet voor 100% hersteld?
Dit herstellen van de ader gaat heel snel, dat moet ook wel omdat je lichaam zo min mogelijk bloed wil verliezen. Twee processen zorgen er uiteindelijk voor dat het beschadigde vat wordt gedicht en het wondje ook zal worden afgedekt:

1.) Er worden stollingsfactoren afgegeven die in het bloed zelf en de bloedvaatwand aanwezig zijn.

Hierdoor ontstaat er een prop aan bloedplaatjes die de breuk in de vaatwand alvast afdekken zodat bloed niet langer

weglekt.

2.) Het beschadigde weefsel geeft ondertussen chemische stofjes af, zoals tromboplastine. De tromboplastine zet protrombine om in trombine, die weer fibrinogeen omzet in fibrine. Deze fibrinemoleculen hechten aan elkaar en vormen zo fibrinedraden. In het "spinnenweb" aan fibrinedraden blijven bloedcellen en bloedplaatjes verstrikt zitten. De bloedplaatjes trekken op een gegeven moment samen en persen vocht uit het spinnenweb waardoor een harder stolsel ontsaat --> een korstje ( wat je op de huid ziet verschijnen).

Beide processen zorgen er dus voor dat binnen no time de beschadigde vaatwand wordt afgedekt (1), om daarna een sterkere afsluiting voor de beschadigde vaatwand te creëren (2).

Natuurlijk zal daarna het normale celproces weer op gang komen waardoor de vaatwand er in de meeste gevallen weer uitziet zoals voor de beschadiging.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 248

Re: Bloeduitstorting

Bedankt voor de heel uitgebreide antwoorden ;)

Sorry dat ik nu pas antwoord, maar ik ben ondertussen op reis geweest, en het was mij een beetje ontgaan dat ik nog antwoord moest krijgen op deze vraag:)

Mvg

Reageer