Springen naar inhoud

Megameter en gigameter?

• Log in om te kunnen reageren

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 september 2011 - 23:03

Waarom zijn de hogere SI-voorvoegsels zoals mega en giga ongebruikelijk bij de basiseenheid meter? Megameter en gigameter klinkt vreemd, terwijl die voorvoegsels bij tal van andere eenheden normaal klinken.

Een voorbeeld: de lichtsnelheid zit in mijn geheugen als 300000 km/s, terwijl dat fout is als je naar de significante cijfers kijkt. 300 megameter/s zou beter zijn maar het klinkt ongebruikelijk. Een hoge macht van 10 zonder voorvoegsel is wel gebruikelijk, zoals 3108 m/s. Afstanden van planeten tot de zon worden vaak in km gegeven.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 07 september 2011 - 11:20

Waarom zijn de hogere SI-voorvoegsels zoals mega en giga ongebruikelijk bij de basiseenheid meter? Megameter en gigameter klinkt vreemd, terwijl die voorvoegsels bij tal van andere eenheden normaal klinken.

Een voorbeeld: de lichtsnelheid zit in mijn geheugen als 300000 km/s, terwijl dat fout is als je naar de significante cijfers kijkt. 300 megameter/s zou beter zijn maar het klinkt ongebruikelijk. Een hoge macht van 10 zonder voorvoegsel is wel gebruikelijk, zoals 3108 m/s. Afstanden van planeten tot de zon worden vaak in km gegeven.

Dat is denk ik een psychologische zaak. Afstanden (niet al te groot en niet al te klein) zijn ons uit het dagelijks leven goed bekend. Dan raak je vertrouwd met de betreffende termen zoals centimeter, kilometer, etc. Als iemand dan aan komt met de formeel juiste megameter en gigameter klinkt dat raar omdat we daar vanuit de dagelijkse praktijk niet mee bekend zijn.

Voor een term als gigaseconde geldt iets dergelijks. Maar voor eenheden die toch al ver van de dagelijkse ervaring af staan, maakt het voorvoegsel 'giga' of 'mega' niet meer uit.

Als elektronicus van opleiding klinkt mij een centifarad zeer vreemd in de oren, hoewel er formeel gesproken niets mis mee is. Het is dus puur een kwestie van gewoonte, gewenning en mate van bruikbaarheid in je specifieke werk- of belevingssfeer.

Neutra

Neutra

• >250 berichten
  • 354 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 07 september 2011 - 13:45

Voor mij is de lichtsnelheid in goede benadering 300 Mm/s en afstand tot de zon 150 Gm.
De absolute temp van de fotosfeer van zon is 5,7 kK.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2011 - 14:01

Mits je een nerd bent als ik en altijd verklaart dat vliegen naar de VS maar 6 Mm is.

Niet iedereen kent de kilo-mega-giga en waarvoor ze staan. Voor hen is duizend, miljoen en miljard makkelijker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures