Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 6

Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Hier gewoon even een kleine anecdote waar ik graag even had geweten wat wetenschappers daarover denken...

Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Men zegt vaak: “Ik geloof niet in de theorie, ik geloof in de praktijk.”

De theorie is de leer, niet het toepassen. Ze is eerder abstract.

De praktijk is het toepassen, het gebruiken, het uitvoeren, of het ‘doen’ van de leer in de werkelijkheid.

Men zegt vaak: “Ik geloof niet in de theorie, ik geloof in de praktijk.”

Soms stemt de werkelijkheid overeen met de theorie en soms niet;

Men zegt vaak ook: “Theorie en praktijk zijn twee verschillende werelden.” Waarom zegt men dat?

Als je de theorie wilt concretiseren, dan merk je dat ze niet altijd overeenstemt met de realiteit, misschien omwille van haar abstract karakter. Dus in principe, hoe concreter, hoe ‘werkelijker’.

Als een theorie niet overeenstemt met de werkelijkheid, dan is het ofwel omdat ze niet juist genoeg is, ofwel omdat ze te abstract is.

Wat denken wetenschappers daarvan?

(gewoon even een kleine anecdote, als dat mag)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

De praktijk is 'hoe het is', theorie is hoe we denken dat het is.

Zie ook mijn signature ;) (ik quote hem ff voor het geval ik hem ooit verander)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

laura33 schreef:Als je de theorie wilt concretiseren, dan merk je dat ze niet altijd overeenstemt met de realiteit, misschien omwille van haar abstract karakter. Dus in principe, hoe concreter, hoe ‘werkelijker’.

Als een theorie niet overeenstemt met de werkelijkheid, dan is het ofwel omdat ze niet juist genoeg is, ofwel omdat ze te abstract is.
Een theorie moet falsificeerbaar zijn. Dat wil zeggen dat je hem moet kunnen testen en praktijkuitslagen kunt vergelijken met wat de theorie voorspelt (zodat je hem kunt verwerpen als de praktijk anders blijkt). Als zo'n experiment niet mogelijk is omdat de theorie te abstract is, moet je heroverwegen of die theorie eigenlijk uberhaupt wel iets zegt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Heb hetvolgende (of iets in dien aard) ooit gehoord:

"in theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. in de praktijk wel..."

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

@ Nero, kijk eens naar het onderschrift van Rogier ;)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Of een variant:

"Theory is when you know how it works but it still doesn't. Practice is when it works but you don't know why. In this Department [Physics], theory and practice are joined together: nothing works and no one knows why!"
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

@ Nero, kijk eens naar het onderschrift van Rogier ;)


jups inderdaad, dat zal de bron wel geweest zijn... ;)

Berichten: 555

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

ZVdP schreef:Of een variant:

"Theory is when you know how it works but it still doesn't. Practice is when it works but you don't know why. In this Department [Physics], theory and practice are joined together: nothing works and no one knows why!"


Dat klinkt bekend, als ik met practica bezig ben.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Wat is het verschil tussen theorie en praktijk?

Over praktijk uitweiden is theorie

Reageer