Springen naar inhoud

Aarding

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1225 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2011 - 16:01

De volgende zinnen uit mijn na-boek hebben het steeds over geaarde snoeren (?):
'Het systeembord wordt aangesloten op de netspanning van 230 V. Met behulp van onder andere een transformator wordt de netspanning omgezet in een gelijkspanning van 5 V. Je kunt dus zeggen dat in het systeembord een spanningsbron van 5 V aanwezig is. De minpool van deze spanningsbron is geaard. Op het invoerblok van het systeembord zijn drie geaarde stekkerbussen geplaatst. Dat zijn de zwarte stekkerbussen bij de twee sensoraansluitingen en bij de 'variabele spanning'.'

Vragen:
1. Waarom wordt vermeld dat de minpool geaard is en dat je geaarde stekkerbussen hebt? Dat heeft toch geen invloed op je schakeling, want die blijft toch - geaard of niet - hetzelfde? Of ziet dat er zo uit?:
geaard.png
2. Waarom hebben ze maar drie zwarte stekkerbussen 'gemaakt' en dan specifiek op die plaatsen?
systeembord_1.jpg

Wil je bijv. de signalen onderzoeken die een drukschakelaar afgeeft, dan moet je, na de minpool van de voltmeter geaard te hebben, de pluspool van de voltmeter verbinden met de geelgekleurde stekkerbus bij de drukschakelaar.

Vraag: Waarom moet je de minpool aarden? (Ik snap het aarden totaal niet... xD)

Veranderd door aminasisic, 07 september 2011 - 16:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2011 - 19:03

Aarden van schakelingen is uitsluitend een veiligheidsmaatregel. Maar bij een spanning van 5V lijkt me dat tamelijk overbodig.
Voor de schakeling zelf maakt het inderdaad niks uit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 september 2011 - 19:34

..//..
Voor de schakeling zelf maakt het inderdaad niks uit.

ik wil dit niet tegen lijken te spreken. Voor de door Aminasisc zelf getekende schakeling is er inderdaad geen verschil. Maar mogelijk wordt dat in het geval van dat schakelbord wat anders? In elk blokje van dat bord zit een afzonderlijk, onafhankelijk van de rest te voeden stuk elektronica. Al die stukjes krijgen signalen van elkaar die ze moeten verwerken en weer aan elkaar doorgeven (hoog of laag qua spanning). Brengt een aarde daar mogelijk niet wat stabiliteit in?

Hoe dan ook, voor een middelbare scholier lijkt het mij ook overbodige informatie. Hoe het bord (onder de afdekplaatjes) werkt is voor hem/haar volslagen oninteressant. Leren de onderdelen van het bord (EN-poorten, comparatoren, pulsentellers etc etc) aan elkaar knopen zó dat het bord als geheel een gewenste functie uitvoert, dát is het doel van de hele exercitie. Zogezegd gaspedaal, rem en koppeling leren gebruiken, en wat er zich "onder de motorkap" afspeelt boeit eigenlijk niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2011 - 20:43

Brengt een aarde daar mogelijk niet wat stabiliteit in?

Als er in zo'n schakeling meerdere kringen zijn die signalen aan elkaar doorgeven dan is het vaak nodig dat ze een gemeenschappelijke referentie hebben, die wordt op zijn Engels meestal common of ground genoemd.
Maar het is functioneel nergens voor nodig om die ground ook daadwerkelijk met de aarde te verbinden.
En mocht het nodig zijn om de schakeling te beschermen tegen invloeden van buitenaf, dan is het veel effectiever om de hele schakeling in een metalen omhulling onder te brengen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2137 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 september 2011 - 22:01

Kan het zijn dat de reden van onderwijskundige aard is?

Als je zegt dat de min-pool geaard is en of het nu technisch wel of niet zo is doet er niet toe, is het veel makkelijker om de sommetjes uit te leggen en te begrijpen. De min is dan 0 volt en de plus is dan bv. +5 volt.
Dat is voor veel leerlingen, zo halverwege de middelbare school, veel concreter dan een spanningsverschil van 5 volt, want wat moeten de leerlingen dan bij de polen zetten?

Ik vermoed dat het iets van dien aard is.

datadutch

datadutch

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 september 2011 - 15:29

Dat "aarden" is in deze context inderdaad verwarrend. Er wordt namelijk niet verwezen naar de randaarde, dat is de veiligheidsmaatregel die bijvoorbeeld in het lichtnet aanwezig is. Ze bedoelen het "nulpotentiaal" in het bord zelf. Ook wel bekend als "chassis" onder de automonteurs, "min" bij de fietsenmakers, "nul" bij mij.

Je hebt dat nodig als referentiepunt. Je kunt ook niet zeggen dat een gebouw 30 meter hoog is, zonder te zeggen wat het nulpunt is waarop je begint te meten. De begane grond? De kelder? De fundering? Het grasveldje ervoor?

op dezelfde manier wordt soms over "aarde" gesproken wanneer je een spanning moet meten. Je kunt die namelijk alleen maar meten ten opzichte van iets anders.

Eigenlijk heeft elk deel van je apparaat deze referentie nodig. Omdat dat zo normaal is, worden de stukjes van het systeembord van binnen al standaard hiermee verbonden. Daarom zie je het alleen naar buiten komen daar waar je zelf nog iets anders gaat aansluiten. Een sensor, een voltmeter, zoiets.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1225 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2012 - 11:48

Ik weet nu dat aarden handig is voor een referentiepunt, maar dan rest mijn nog een vraag: gaan die elektronen naar de aarde, en komen ze niet meer aan bij de andere pool? En als je niet geaard hebt, raak je de elektronen dan niet kwijt? Ze keren immers terug naar de spanningsbron.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 april 2012 - 12:35

Elektrische stroom loopt altijd in kringen. Als de stroom uit de bron vertrekt, moet die altijd aan de andere pool van de bron weer terugkeren. Er kan dus geen stroom naar de aarde lopen. Er wordt soms wel eens gesuggereerd dat de aarde een onuitputtelijke vuilnisbak is waar je al je overtollige stroom in kwijt kan, maar dat is niet zo.
Zoals ik in mijn eerste reactie al zei, aarden is uitsluitend een veiligheidsmaatregel, en verder niks.

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1225 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2012 - 17:49

Ik denk dat het kwartje nu enigszins is gevallen :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures