Switchen van oog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

Switchen van oog

Ik hoop dat jullie hetvolgende fenomeen kennen, ik kon er zo snel geen filmpje van vinden:

Wanneer 2 mensen elkaar van dichtbij aankijken, of wanneer ik zelf iemand van dichtbij aankijk, valt het me soms op dat de ogen van degeen die ik aankijk in een behoorlijk snel ritme wisselen van oog. Ze kijk bij wijze van spreken 1/3e seconde naar je linker oog, 1/3e seconde naar je rechter oog, 1/3e seconde naar je linker oog, 1/3e seconde naar je rechter oog, en dat dan heel de tijd in dit snelle tempo.

Is er al eens onderzocht wat er nu precies gebeurt wanneer dit gebeurt?

In eerste instantie dacht ik dat mensen het bewust deden, maar omdat het niet altijd bepaald het juiste moment voor zoiets onbenulligs was, ben ik daar toch aan gaan twijfelen.

Ik zou me namelijk ook goed kunnen voorstellen dat het een bepaald 'correctieproces' is wat zich onbewust afspeelt in je brein / tussen je ogen. Wanneer je naar een punt kijkt dat dichtbij ligt, ga je scheel kijken, maar misschien is het wel zo dat wanneer je naar 2punten kijkt, allebei de ogen naar een punt kijken, maar dat dan toch ook weer niet vast kunnen houden ofzo.

wie kan hier meer over vertellen????

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Switchen van oog

Bij mijn weten heeft ook iedereen een "dominant oog" (bron: de opticien, sorry) waarmee je dus "het meest/ het meest bewust" kijkt. Als je dan met jouw dominante oog naar het verkeerde oog van iemand anders zit te kijken, maak je minder contact. In mijn beleving is het dan altijd even zoeken met welk oog iemand welk oog van jouw aankijkt, en vice versa.

Maar zoals ik al zei, dit is een verhaaltje van een opticien van jaren geleden, so correct me if I`m wrong, en vul vooral aan ;)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Switchen van oog

Voor wat betreft het ene dominante oog:

Houd een vinger omhoog 30 cm voor je gezicht. Kijk naar een punt in de verte zodat je vinger over dat punt valt. Knijp een oog dicht. Valt je vinger nog steeds over het punt in de verte: dat is je dominante oog!

Berichten: 1

Re: Switchen van oog

het schijnt dat sommige mensen niet weten naar welk oog ze moeten kijken.

Heb je deze conclusie bij meredere mensen getrokken, of is het je maar bij een persoon opgevallen?

Reageer