Naaktslakkenplaag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Naaktslakkenplaag

Beste mensen,

Sinds een maand of 8 heb ik in mijn keuken op het aanrecht en mijn bestek laden naaktslakken. Ze komen alleen s nachts. Ze laten erge vieze slijm strepen achter. Nu heb ik een dierenwelzijnsorganisatie en ben tegen pijnlijk doden van insecten (het liefst zou ik er nooit een dood maken, maar als ze je huis over gaan nemen moet je wel) Nu heeft de drogist mij een doosje escar go verkocht met de mededeling dat de slakken hieraan dood gaan maar geen pijn lijden. Dit wil ik graag bevestigd zien door een deskundige, voor ik het ga gebruiken.

Alvast hartelijk dank

Nancy de Heer

<knip>

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Naaktslakkenplaag

Is een naaktslak een insect?

"..the iron phosphate interferes with calcium metabolism in their gut, causing the snails and slugs to stop eating almost immediately. They die 3 to 6 days later. "

Van hier
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Naaktslakkenplaag

(ietwat offtopic)
Nu heeft de drogist mij een doosje escar go verkocht met de mededeling dat de slakken hieraan dood gaan maar geen pijn lijden. Dit wil ik graag bevestigd zien door een deskundige, voor ik het ga gebruiken.
Een eventuele falsificatie lijkt me ook erg interessant trouwens. Of liever gezegd, los van dit middel, een bewijs dat insecten of slakken uberhaupt pijn kunnen lijden. Dus niet alleen het mechanisch reageren op prikkels (wat een robot ook kan) maar het daadwerkelijk bewust beleven van pijn. Anders is er ook geen sprake van "lijden" lijkt me.

Ik kan me zo voorstellen dat de eenvoudige hersenstructuur (voor zover je daar al over kan spreken bij deze dieren?) niet toereikend is voor zo'n complexe taak.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 7

Re: Naaktslakkenplaag

Een dier kent geen lijden. Puur antropomorfisme. Een dier kent wel pijn en het daar mechanisch op reageren. Maar lijden doen ze niet.

Of ze geen pijn voelen weet ik echter niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Naaktslakkenplaag

Een dier kent geen lijden. Puur antropomorfisme. Een dier kent wel pijn en het daar mechanisch op reageren. Maar lijden doen ze niet.
Wat een statement voor een bioloog in opleiding. Care to elaborate?
Of ze geen pijn voelen weet ik echter niet.
Waarom twijfel je daaraan als nociceptie gevonden is in dieren?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 7

Re: Naaktslakkenplaag

Mrtn schreef:Wat een statement voor een bioloog in opleiding. Care to elaborate?

Waarom twijfel je daaraan als nociceptie gevonden is in dieren?
Ik sta open voor nieuwe dingen als je dat bedoelt. ;)

Voor zover ik weet - en ik kan het dus behoorlijk mis hebben - is nociceptie het voelen van pijn, maar ook het vertalen naar 'auw, ik heb pijn'. Ik twijfel of een naaktslak dat laatste doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Naaktslakkenplaag

Om dat statement te kunnen maken moet je zelfbewust zijn anders kan er nooit over een 'ik' gesproken worden. Voor zover ik weet is een naaktslak nu niet een dier wat per uitstek bekend staat om zijn zelfbewustzijn.

De pijnwaarneming is echter wel prima aanwezig. Zonder op onduidelijke definities in te gaan van pijnbeleving is het prima te stellen dat de pijn wel degelijk waargenomen wordt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer