Kunnen voorwerpen onzichtbaar worden voor het oog door afwezigheid van hun kleur ?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Kunnen voorwerpen onzichtbaar worden voor het oog door afwezigheid van hun kleur ?

Kleur is een eigenschap van licht die wordt bepaald door de verschillende golflengtes waaruit dat licht is samengesteld. Mensen nemen licht waar wanneer elektromagnetische straling met een golflengte tussen 750 en 400 nanometer het oog bereikt.

Nu vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als een volledig donkere kamer met enkel primaire kleur 1 kleur van het spectrum word belicht. Zullen dan enkel en alleen de voorwerpen met deze specifieke golflengte zichtbaar worden en de overige objecten onzichtbaar ? Of zal dit enkel het geval zijn bij 2D objecten, omdat het licht op 3 dimensionale objecten word gereflecteerd ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Kunnen voorwerpen onzichtbaar worden voor het oog door afwezigheid van hun kleur ?

.. vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als een volledig donkere kamer met enkel primaire kleur 1 kleur van het spectrum word belicht. Zullen dan enkel en alleen de voorwerpen met deze specifieke golflengte zichtbaar worden en de overige objecten onzichtbaar ? ..
Dus een monochromatisch reflecterend object (voor zover dat bestaat) verlichten met een 'verkeerde' monochromatische lichtbron? Dat voorwerp ziet er dan zwart uit. Onzichtbaar is iets anders, dat is volmaakt transparant en zonder oppervlaktereflecties.

In dit artikel staat een foto van een kamer die verlicht wordt met monochromatisch natriumlampen. Er zijn wel donkere voorwerpen, maar geen pikzwarte. Monochromatisch reflecterende materialen kom je in de praktijk niet tegen.

Reageer