De spin van een foton

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 354

De spin van een foton

De spin van elk foton is 2x die van een elektron of proton.

Is dat theoretisch onderbouwd? Ik vraag eigenlijk naar de oorzaak van 'spin één'.

Spin één doet mij een beetje denken aan twee deeltjes met parallelle spin maar dat lijkt me hier toch niet relevant.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: De spin van een foton

Vanzelfsprekend is dat theoretisch onderbouwd. In de wetenschap komen zaken nu eenmaal niet uit de lucht vallen.

De vraag is hoe gedetailleerd je de beschrijving wil hebben. De electrozwakke unificatie beschrijft waar de eigenschappen van de electromagnetische wisselwerking, en dus ook de spin van het foton, vandaan komen (en nog veel meer).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: De spin van een foton

De vraag is hoe gedetailleerd je de beschrijving wil hebben.
Zou u een tip vd sluier willen oplichten, toegespitst op mijn vraag?

Met een verwijzing ben ik ook blij.

Google heeft me bij elektrozwakke krachten en bij elektromagnetische straling niet de gewenste info opgeleverd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: De spin van een foton

Misschien moet je in het Engels zoeken. Een verdere tip kan in niet oplichten, omdat het allerminst duidelijk is wat je nu precies wil weten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 626

Re: De spin van een foton

Heeft men experimenteel kunnen vaststellen, dat de spin van elk foton twee is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De spin van een foton

De spin van een foton is 1.
 
Er is inderdaad experimenteel bewijs, dat is al in 1931 geleverd (zie bijlage) en later zal men deze eigenschap ongetwijfeld met grotere nauwkeurigheid hebben vastgesteld.
 
(1931): The spin of the photon, on the other hand, remains at the present time a somewhat nebulous mathematical abstraction  without any convincing experimental support. It is the purpose of the present paper to show how experimental studies on the scattering of light by gases enable us to give precision to the idea of photon spin and firmly to establish its existence as a fact of observation.
 
Bijlage:
Experimental proof of the spin of the photon.pdf
(466.9 KiB) 176 keer gedownload

Berichten: 626

Re: De spin van een foton

Het is mij niet duidelijk waardoor spin en polarisatie van straling gekoppelde verschijnselen zouden zijn.

Reageer