Opstelling

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 2

Opstelling

Ik ben een beginnende astronoom (nou ja) en ik heb de volgende vraag:

Ik kan kiezen tussen de volgende opstellingen/monteringen

- Azimutaal

- Eqatoriaal

- Parallactisch.

Kan iemand mij uitleggen wat dit exact inhoudt? Als ik het goed begrijp heb ik voor volgen en fotograferen een parallactische nodig. Klopt dit?

Berichten: 270

Re: Opstelling

Meer dan de definities kan ik je niet geven :shock:

equa·to·ri·aal1 (het, de ~ (m.), -alen)

1 astronomische kijker, draaibaar om twee assen



equa·to·ri·aal2 (bn.)

1 van of bij de evenaar

pa·ral·lax (de ~ (m.), ~en)

1 hoek, gevormd door twee rechte lijnen die vanuit een object getrokken zijn naar twee verschillende observatiepunten, bv. sterren

Re: Opstelling

Micheltje schreef:Meer dan de definities kan ik je niet geven :shock:

equa·to·ri·aal1 (het, de ~ (m.), -alen)

1 astronomische kijker, draaibaar om twee assen  

 

equa·to·ri·aal2 (bn.)

1 van of bij de evenaar  

pa·ral·lax (de ~ (m.), ~en)

1 hoek, gevormd door twee rechte lijnen die vanuit een object getrokken zijn naar twee verschillende observatiepunten, bv. sterren
Heel mooi, maar daar kom ik niet veel verder mee. Moet ik nou toch kiezen voor een eqatoriale opstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Opstelling

Objecten aan de hemel beschrijven (door de rotatie van de aarde) voor de waarnemer een boogvormige baan.

Afhankelijk van je waarnemingspositie (op de aardbol) en het te observeren object (positie aan de hemel) varieert de vorm van de boog.

Laten we deze boogvorm eens als voorbeeld nemen:

Afbeelding

(de stippellijn geeft de horizon aan)

Met een azimutale montering kun je je waarnemingsinstrument (telescoop, verrekijker, etc.) over 2 assen verstellen.

"links-rechts" en "omhoog-omlaag". Om de boogvorm van het object aan de hemel te kunnen volgen moeten beide

bewegingen eigenlijk tegelijkertijd of in ieder geval zéér kort na elkaar worden uitgevoerd.

Wat je met een azimutale montering eigenlijk doet is het nabootsen van een de boogvorm door het verstellen van de

beide assen: links-rechts en omhoog-omlaag.

Het nabootsen lijkt dan een beetje op dit plaatje:

Afbeelding

Je benadert de boogvorm wel, maar het wordt nooit optimaal.

De hoekige lijn is voor dit voorbeeld wel iets overdreven getekend.

Het voordeel van een equatoriale of parralactische montering (andere naam, zelfde principe) is dat je met het verstellen van slechts

één as de boogvorm van élk object aan de hemel kunt volgen.

Voorwaarde is wel dat de montering goed wordt ingesteld. Dit gebeurt onder andere door een zeer precieze Noord-Zuid opstelling,

(of beter nog: de draaias uitrichten op de poolster) en de juiste instelling van de geografische breedte van jouw waarnemingsplaats.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar valt in de praktijk reuze mee.

Het instellen van de juiste waarde voor jouw waarnemingsplaats hoeft maar een keer. Er van uitgaande dat je waarnemingsplaats

niet steeds veranderd. En dan heb ik het niet over een verplaatsing van "mijn eigen tuin" naar "de tuin van een vriend 20 km. verderop"

maar over een flinke verplaatsing. Bijvoorbeeld dat je je telescoop meeneemt van Groningen naar Maastricht of naar het buitenland.

Overigens hoef je de instelling alleen maar voor de geografische breedte van je waarnemingsplaats te doen. De geografische lengte

hoef je nergens in te stellen.

Het precies Noord-Zuid opstellen dient bij iedere waarneming te geschieden.

Het doel is om die éne as die je verstelt voor het volgen van het waar te nemen object aan de hemel parallel te krijgen aan de

draaias van de aarde. Ik zal dat met de volgende afbeelding proberen duidelijk te maken. Ik neem 2 plaatsen op de aardbol en

je ziet dan dat de hoek die de draaias van je telescoop maakt anders moet worden ingesteld om parallel te komen aan de draaingsas van de aarde.

Voor alle duidelijkheid: de korte stippellijntjes bij elke telescoop geeft de hoek van de draaias aan, niet de stand van de telescoop.

Afbeelding

Je ziet dat de "hoek" die de draaias van de telescoop ten opzichte van het aardoppervlak verschilt.

Het is nu díe hoek die je op een telescoop met een equatoriale montering dient in te stellen.

Bij een equatoriale montering ziet die instelmogelijkheid er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Is het een beetje duidelijk?

Kijk ook eens op deze site en scroll even naar halverwege de pagina voor het stukje over monteringen.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Opstelling

Goeie post, sen! Ik wil binnenkort ook een telescoop aanschaffen, en ik weet vrij zeker dat ik een equatoriale montering met volgmotoren ga gebruiken. Vooral handig als je later nog aan astrofotografie wilt gaan doen en dus lange belichtingstijden gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Opstelling

Ik hoop dat het voor delphi zo ook duidelijk is!

Van een goede equatoriale montering heb je veel plezier, niet alleen bij fotograferen maar ook bij het gewone waarnemen.

Ze zijn echter niet goedkoop...

Overigens lijkt me dit onderwerp beter tot z'n recht komen in het onderdeel Sterrenkunde & Ruimtevaart.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: Opstelling

sen... schreef:Is het een beetje duidelijk?

Kijk ook eens op deze site en scroll even naar halverwege de pagina voor het stukje over monteringen.
Nou, mij is het nu wel duidelijk. Perfect, bedankt voor de goede uitleg. Ik heb hem direkt uitgeprint.

Berichten: 2

Re: Opstelling

sen... schreef:Is het een beetje duidelijk?

Kijk ook eens op deze site en scroll even naar halverwege de pagina voor het stukje over monteringen.
Sorry, ik was niet in gelogd. Bericht van 'Gast' was van mij. Bedankt Sen

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Opstelling

Niks te danken, ik ben blij dat ik heb kunnen helpen.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Opstelling

Toch komt op deze post een -slotje- (naar aanleiding van dit).

In het topic [centraal] nieuwe telescoop kopen? kunnen eventuele reacties worden gepost.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gesloten