Uitspraak van de a in "plan"

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Uitspraak van de a in "plan"

Wat is de juiste uitspraak van de letter A in het woord "plan"? Hoort het gewoon zoals de letter zelf in het Nederlands of in het Engels "plen"? Ik hoor meestal het werkwoord als "plennen", maar het zelfstandig naamwoord als "plan" in tegenstelling tot "plen". Is dit correct of hoort het als "plen" uitgesproken te zijn?

Bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Uitspraak van de a in "plan"

In het Nederlands spreek je zowel "plan" als "plannen" uit zoals je ze schrijft. Dus met een "a". Hoewel je soms wel eens de Engelse uitspraak hoort, is dit eigenlijk niet helemaal juist.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Uitspraak van de a in "plan"

In het Nederlands spreek je zowel "plan" als "plannen" uit zoals je ze schrijft. Dus met een "a". Hoewel je soms wel eens de Engelse uitspraak hoort, is dit eigenlijk niet helemaal juist.
Van Dale:

plan·nen [plenne(n)] plande, h gepland (de organisatie van) werkzaamheden voorbereiden; een plan opzetten

Is plannen uitgesproken met een 'a' niet gewoon hoe dat in België wordt uitgesproken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Uitspraak van de a in "plan"

Is plannen uitgesproken met een 'a' niet gewoon hoe dat in België wordt uitgesproken?
In Vlaanderen wordt plannen inderdaad met een gewone a uitgesproken. Denk daarbij aan de volgende grap van Urbanus: "Ik heb vier kinderen en ik had er nochtans maar 2 gepland."
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 156

Re: Uitspraak van de a in "plan"

Het feit dat er twijfel heerst, duidt ook dat het woord voldoende ingeburgerd is.

Waarom dan nog op z'n engels uitspreken?

Reageer