onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Moderator: Rhiannon

Berichten: 17

onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Beste iedereen,

Ik ben een student aan de Open Universiteit Nederland en op dit moment voer ik een onderzoek uit naar de betrouwbaarheid van een 'persoonlijkheidsvragenlijst" die net uit het Engels is vertaald.

Het is de bedoeling dat deze persoonlijkheidsvragenlijst in de toekomst veelvuldig gebruikt gaat worden in de klinische praktijk en in arbeidsselecties.

Voordat deze vragenlijst kan worden gebruikt moet er onderzoek worden gedaan naar de betrouwbaarheid van deze vragenlijst en daarvoor heb ik een aantal mensen nodig.

Indien u meedoet, betekent dat dat u een vragenlijst van mij per post opgestuurd krijgt, deze invult en terugstuurt(in een bijgevoegde al gefrankeerde enveloppe) en een week later nog een vragenlijst invult met dezelfde procedure. Uiteraard worden alle gegevens anoniem behandeld en adressen worden onmiddellijk vernietigd na het onderzoek en NIET doorgegeven aan derden! U zult dus later naar aanleiding van uw deelname aan dit onderzoek niet worden lastiggevallen door vervelende bedrijven die ook willen dat u meedoet met hun onderzoek. Dit is uitdrukkelijk eenmalig!

Op dit moment ben ik met spoed op zoek naa rmensen die mij willen helpen in dit onderzoek.

Als u mee wilt doen, laat u mij dit dan weten op [E-mail adres niet toegestaan]@gmail.com en laat uw adres achter, zodat ik u de eerste vragenlijst op kan sturen. En als u vragen heeft, kunt u mij mailen. U kunt mij ook bellen op 06-55801792

Met vriendelijke groet,

Martin van Duijn

student Open Universiteit Nederland

Berichten: 119

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

als je me je email adres even stuurt in mijn prive berichten wil ik je wel helpen bij je onderzoek :wink:

Groetjes Angel

Berichten: 17

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Tja, niet erg handig dat mijn emailadres nog steeds niet te lezen is.

Indien u geinteresseerd bent in deelname aan dit onderzoek, misschien kunt u uw adresgegevens dan sturen naar mijn privebox? Of misschien kunt u mij daar vragen om mijn emailadres, dan kunt u, als u wilt ook daar uw adres naartoe sturen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Het e-mail adres van Martin23 is gewoon voor iedereen te zien, door op Afbeelding onder zijn naam te klikken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 151

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Het e-mail adres van Martin23 is gewoon voor iedereen te zien, door op Afbeelding onder zijn naam te klikken.


Zie ik niet... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Elmo schreef:Het e-mail adres van Martin23 is gewoon voor iedereen te zien, door op Afbeelding onder zijn naam te klikken.


Zie ik niet... :shock:


Omdat zijn profiel geen mail adres bevat?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Omdat zijn profiel geen mail adres bevat?


Die heeft hij wel, maar kennelijk heeft hij een optie aan staan die het email adres verbergt. Natuurlijk kunnen moderators het email adres wel gewoon zien. Vandaar de verwarring.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

(Edit: Bart heeft gelijk, mods zien een extra 'e-mail' knop staan)

Lichtjes off-topic maar in reactie op de post van Martin:
Martin23 schreef:Tja, niet erg handig dat mijn emailadres nog steeds niet te lezen is.  

Indien u geinteresseerd bent in deelname aan dit onderzoek, misschien kunt u uw adresgegevens dan sturen naar mijn privebox? Of misschien kunt u mij daar vragen om mijn emailadres, dan kunt u, als u wilt ook daar uw adres naartoe sturen.
Dit lijkt me een goede oplossing. Misschien ook een goed idee om de optie voor zichtbaarheid van het E-mail adres in je profiel op "ja" te zetten.

In de regels bij het posten hebben wij aangegeven dat het vermelden van E-mail adressen in posts niet is toegestaan. De achterliggende gedachte is dat we gestelde vragen en discussies graag binnenshuis houden, zodat we niet met half afgemaakte discussies blijven zitten. Ook willen we voorkomen dat we overspoeld worden met "contactadvertenties" in welke vorm dan ook. Daarom hebben we de drempel naar E-mail verhoogd.

Het is zeker niet de bedoeling om je onderzoek te bemoeilijken, maar we moeten zo consequent mogelijk zijn in het handhaven van de regels. Om het niet al te lastig voor je te maken hebben we het telefoonnummer wel laten staan.

Overigens zouden we het leuk vinden als je wat resultaten van je onderzoek hier zou posten.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 17

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Hallo.

Natuurlijk begrijp ik dat! Ik heb waarschijnlijk daar overheengelezen bij het aanmelden op deze website.

in ieder staat mijn emailadres nu in mijn profiel. Dus als je klikt op 'profiel'bekijken, dan vind je ook het icoon 'emailadres", als het goed is.

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Ik hoop wel dat je je vragenlijsten naar meer mensen stuurt dan zogenaamde 'elitaire forums'. De sociale economische status lijkt me hier dan ook hoger dan stel maar op fok forum.

Over betrouwbaarheid gesproken
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 17

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Sociaal-economische status of intelligentie is totaal niet van belang voor dit onderzoek. Er wordt in het onderzoek niet naar gevraagd en er wordt geen enkele reking gehouden met de invloed van economische status.

Groet,

Martin van Duijn

Berichten: 110

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Martin23 schreef:Sociaal-economische status of intelligentie is totaal niet van belang voor dit onderzoek. Er wordt in het onderzoek niet naar gevraagd en er wordt geen enkele reking gehouden met de invloed van economische status.

Groet,

Martin van Duijn
Dat doet niet ter zake. Voor gedegen psychometrisch onderzoek behoort de steekproef alle lagen van de populatie te bevatten. Dus tenzij de vragenlijst alleen voor een hogere sociaal-economische doelgroep begrijpelijk is en ook sec voor die doelgroep gebruikt zal worden, is Napoleons opmerking geheel terecht!

Berichten: 321

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Dat doet niet ter zake. Voor gedegen psychometrisch onderzoek behoort de steekproef alle lagen van de populatie te bevatten. Dus tenzij de vragenlijst alleen voor een hogere sociaal-economische doelgroep begrijpelijk is en ook sec voor die doelgroep gebruikt zal worden, is Napoleons opmerking geheel terecht!
Hij gaat de betrouwbaarheid van de vragenlijst meten, niet de validiteit. Als je alleen een test-hertest betrouwbaarheid wilt meten (wat volgens mij hier de bedoeling is), doet het er niet zoveel toe wie hem invult. Als diezelfde persoon hem maar na enige tijd weer invult.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 110

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

Hij gaat de betrouwbaarheid van de vragenlijst meten, niet de validiteit. Als je alleen een test-hertest betrouwbaarheid wilt meten (wat volgens mij hier de bedoeling is), doet het er niet zoveel toe wie hem invult. Als diezelfde persoon hem maar na enige tijd weer invult.


Dan nog geldt dat ieder gedegen psychometrisch onderzoek wordt uitgevoerd bij een steekproef uit de gehele doelpopulatie.

Overigens is een herhaalbetrouwbaarheid op basis van parallelle delen van de test een betere methode dan herhaalde metingen. De laatste geeft een overschatting van de herhaalbetrouwbaarheid. Daarbij wordt altijd ook de interne consistentiebetrouwbaarheid vastgesteld. (Het zou ten minste wat oenig zijn om die niet mee te nemen met de data) Ook hiervoor geldt weer het populatieverhaal.

Berichten: 321

Re: onderzoek naar betrouwbaarheid nieuwe vragenlijst

S* schreef:Dan nog geldt dat ieder gedegen psychometrisch onderzoek wordt uitgevoerd bij een steekproef uit de gehele doelpopulatie.  

Overigens is een herhaalbetrouwbaarheid op basis van parallelle delen van de test een betere methode dan herhaalde metingen. De laatste geeft een overschatting van de herhaalbetrouwbaarheid. Daarbij wordt altijd ook de interne consistentiebetrouwbaarheid vastgesteld. (Het zou ten minste wat oenig zijn om die niet mee te nemen met de data) Ook hiervoor geldt weer het populatieverhaal.
Zo werkt het niet op een universiteit. Om studenten ervaring op te laten doen met onderzoek laten ze de ene student de test-hertest betrouwbaarheid meten, de ander de inter-beoordelaar betrouwbaarheid, etc., etc.

Een onderzoek naar de interne consistentie lijkt me zeker noodzakelijk en het lijkt me dus zeker nuttig om de resultaten op vragen, die behoren bij eenzelfde schaal van de test, met elkaar te vergelijken. Dat neemt echter niet weg dat een test-hertest betrouwbaarheid ook nuttig is. Zeker wanneer het gaat om persoonlijkheidsonderzoek. Je wilt er namelijk zeker van zijn dat je min of meer stabiele karaktertrekken meet en geen situatiespecifieke eigenschappen.

Ik ben het met je eens dat het oenig :shock: zou zijn om niet alles in één keer mee te nemen. Wanneer je zoveel mogelijk studenten iets probeert te leren over het doen van onderzoek, is het echter juist weer wel heel handig om het op te delen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer