Statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 80

Statistiek

Hallo allemaal,

Het gaat om het volgende. Ik wil graag weten wanneer de p-waarde wel of niet significant is. Volgens de literatuur staat vaak aangegeven dat wanneer p< 0,05, dus wanneer de p-waarde kleiner is dan het getal 0,05, significant is.

Ik een aantal experimenten gedaan en daar komt het volgende berekende p-waarden uit:

0,478625

0,349856

0,379031

0,374852

0,189917

(de resultaten zijn weergegeven, zoals in veel (biomedical) research onderzoeken in errobars. De gemd. resultaten zijn weergegeven in een kolom met een spreiding van de stdev. van gemiddelde --> zicht baar als streepjes boven de kolom.)

Van mijn overige metingen zijn ook de p-waarde rond de 0,333

Wilt het dan zeggen dat deze waarden niet significant zijn, doordat deze p-waarden hoger uitkomen dan de 0,05???

Dit was even een bevestigingsvraagje.

Oh de overige metingen, waarvan de p-waarden ook te hoog zijn, is namelijk van een andere bepaling.

Ik neem aan dat wanneer ik meer metingen doe, bijv in totaal 10, dat de p-waarde wel lager is dan 0,05?

Groeten,

Marscha

(twee berichten samengevoegd, moderator)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Statistiek

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek

Wilt het dan zeggen dat deze waarden niet significant zijn, doordat deze p-waarden hoger uitkomen dan de 0,05???
Ja, alleen druk je het een beetje ongelukkig uit. De afwijking tussen de meetwaarden die je hebt gevonden en die je zou verwachten (op basis van de aanname die je aan het toetsen bent), is niet significant. Omdat die afwijking -wederom onder die te toetsen aanname- niet onwaarschijnlijk genoeg is.
Ik neem aan dat wanneer ik meer metingen doe, bijv in totaal 10, dat de p-waarde wel lager is dan 0,05?
Dat ligt eraan. Als de aanname die je aan het toetsen bent niet klopt, dan zal (mits je maar genoeg metingen doet) de gemiddelde afwijking steeds onwaarschijnlijker worden en vanzelf een kans kleiner dan 0,05 krijgen. Als de aanname wel klopt, dan gebeurt dat juist niet.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer