Fluoride schadelijk voor de mens?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 61

Fluoride schadelijk voor de mens?

Ik heb onlangs de documentaire "The Beautiful Truth" bekeken. Daar heb ik gezien dat fluoride in tandpasta de kans op kanker verhoogt. Hoeveel waarheid zit er in deze bewering?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Er is aangetoond dat in Engeland en de VS fluoride aanwezig is in drinkwater, en dat dit niet ten goede uitkomt. De fluoride blijft grotendeels achter in het lichaam, en bij diabetici en nierpatiënten ligt dit percentage nog hoger. Dit water slik je natuurlijk door, in tegenstelling tot tandpasta maar hier kom ik het volgende tegen over tandpasta met fluoride. Meegenomen moet worden dat hier geen specifieke referenties bij gegeven worden, evenals het feit dat de symptomen van gebruik van fluoride-bevattende tandpasta door veel wetenschappers niet worden aangenomen. Dit laat de betrouwbaarheid van dit artikel wankelen:

- Botontkalking

- Schadelijk voor centraal zenuwstelsel

- Hersenbeschadiging ( mogelijk Alzheimer)


Wikipedia geeft aan dat fluoride voor fluorose kan zorgen waardoor er witte of bruine strepen op de tanden ontstaan.

Nergens kom ik tegen dat fluoride daadwerkelijk direct voor kanker kan zorgen.

Op deze site ontkennen ze daarnaast het krijgen van kanker door tandpasta, naar aanleiding van onderzoeken. Het verhaal van de fluoride in combinaite met kanker zou in opspraak zijn gekomen doordat men fluoride wilde gaan toevoegen aan het drinkwater ( net als in de VS e.d.), waardoor tegenstanders noodzaak zagen om dit verhaal/fabel de wereld in te roepen. Het is bewezen dat fluoride tot minder gaatjes in het gebit kan leiden, maar toch besloot men het niet toe te voegen aan het Nederlandse drinkwater. Dit besluit kwam niet to stand vanuit medisch oogpunt maar omdat iedereen zelf moet kiezen wat hij of zij binnen wil krijgen.

Overigens vormt het vaak wél een gevaar als de tandpasta wordt ingeslikt aangezien de fluoride vaak wordt gerecycleerd uit de aluminium- en kunstmestindustrie en dus niet puur natuur is.

Het krijgen van kanker door tandpasta te gebruiken waar fluoride in zit zou ik dus niet willen aannemen mits de tandpasta niet wordt ingeslikt, maar andere schadelijke effecten zouden best een grote rol kunnen spelen bij hoge doseringen...maar overmatig gebruik van stoffen kan in bijna alle gevallen leiden tot problemen. Het feit dat het ook positieve effecten heeft ( gebitsschade voorkomen/verminderen) zal ik de tandpasta gewoon blijven gebruiken! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Verplaatst naar geneeskunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

De gevolgen dat Fluoride heeft zal vooral afhangen van de hoeveelheden fluoride die we opeten (!) tijdens onze poetsbeurt. Waarmee ik aangeef:

1) De normale hoeveelheden die we gebruiken in onze tandpasta kunnen helemaal geen kwaad. 't Is namelijk niet zo dat we bv. meerdere lepels tandpasta naar binnenwerken per dag. Ik toch niet...

2) We eten de tandpasta niet op (ik blijf spreken voor mezelf ;) ), maar spuwen ze weer uit. Zo krijgen we maar heel kleine hoeveelheden binnen. Voor jonge kinderen geldt dit eventueel niet: zij zullen meestal een grotere hoeveelheid tandpasta inslikken dan volwassenen. Maar voor hen is er kindertandpasta die een nog kleinere hoeveelheid fluor bevat dan de volwassen tandpasta. Of ze kunnen flurotabletjes slikken die terug een aangepaste dosis Fluor bevatten.

Bovendien is het advies dat al langer wordt gegeven nog steeds van toepassing: de hoeveelheid tandpasta op een tandenborstel dient +/- de grootte te zijn van een erwt. Het gaat dus om een kleine hoeveelheid.

Verder komt vooral het volgende fenomeen voor als men vanaf jonge leeftijd (bij de aanleg van de tanden) teveel Fluor heeft binnengekregen: fluorosis. Dan gaan de tanden zwart kleuren onder fluorescerend licht. En onder gewoon licht, zie je dat ze witte of verkleurde vlekken bevatten. Bovendien zijn zulke tanden gevoeliger voor het krijgen van cariës:

Afbeelding

Met andere woorden, hier geldt wat zo vaak geldt: een kleine dosis fluor is gezond voor onze tanden, maar overdaad schaadt. Net zoals dat water drinken gezond is, maar vele liters water drinken op een kortere termijn kan daarentegen dodelijk zijn.

Die 'overdaad schaadt' zou bovendien niet datgene zijn wat anti-fluoride groepen voorstellen:
...

Antifluoridation Concerns

Antifluoridation groups bring other issues to the fluoride arena. These groups have had varying degrees of success in influencing water fluoridation policy within communities. Given the media attention that accompanies con-troversy, parents are likely to bring their concerns over fluoride to their pediatricians. Accordingly, it is worth-while to examine the fears and concerns voiced by fluoride opponents. Some characterize water fluoridation as "mass medication" and believe that fluoride intake should be a matter of individual choice. A few believe that fluoridation is a conspiracy that, for example, allows industries to dispose of their fluoride waste. Still others cite health concerns from fluoride exposure. At various times in the past, fluoride has been blamed for any number of conditions, including ac-quired immunodeficiency syndrome, Alzheimer disease, heart disease, and Down syndrome. Association between fluoride and these conditions has not been borne out by scientific study. Two categories of disease that frequently are linked to fluoride in antifluoride litera-ture are bone cancer and hip fractures. A number of studies have examined the possibility for an association between water fluoridation and these two diseases, but no conclusive evidence has been found to link water fluoridation to an increased incidence of either condition. ...
uit: Fluoride

Of dit hier, uit: Public health Bulletin: Fluoride: benefits far outweigh the risks:
...

BONE CANCER

Fluoride does not cause cancer. This issue has been extensively studied in the United States, where trends have been examined comparing cancer rates in people living in areas with fluoridation to those without fluoridation. No differences were found. ...


Dus neen, fluorgebruik in tandpasta leidt niet tot een verhoogd risico op (bot)kanker, of andere vreselijke ziektes zoals Alzheimer. Ze kan wel leiden tot Fluorosis.

Maar zoals zo vaak zijn er van die lobbygroepen (hier: anti-fluor) die wel degelijk gevaarlijk zijn. In mooie filmpjes en met veel grote woorden (die volledig ingaan tegen de logica) halen ze aan dat een bepaald middel (bv. fluor, vaccinaties ed.) iemands leven kan verwoesten. Ze ontraden dan ook het gebruik van dat middel. Dit terwijl ze op die manier mensen gewoonweg de dood injagen (niet zozeer van toepassing op fluor, maar bv. wel op het demoniseren van vaccinaties). Bovendien hebben de meeste mensen te weinig kennis over het onderwerp (wat volkomen begrijpelijk is) om hun (drog)redenen te herkennen. Ik vrees dus dat het filmpje dat je zag ook zoiets was.

Gebruik dus gerust verder tandpasta met fluor om jouw tanden te beschermen. Je zal er alleen maar de voordelige effecten van ondervinden. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Ik heb onlangs de documentaire "The Beautiful Truth" bekeken. Daar heb ik gezien dat fluoride in tandpasta de kans op kanker verhoogt. Hoeveel waarheid zit er in deze bewering?
Net zoveel als in de rest van de documentaire. Voor de duidelijkheid: de documentaire handelt over het Gerson-dieet, een "therapie" die zogenaamd kanker zou genezen. De Wikipedia over Gerson (http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Gerson) zegt wat dat betreft genoeg: kwakzalverij van de bovenste plank.

Hecht aub geen geloof aan deze bewering, noch aan beweringen over het dieet, noch aan verdachtmakingen over de oh zo kwade farmaceutische industrie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Overigens vormt het vaak wél een gevaar als de tandpasta wordt ingeslikt aangezien de fluoride vaak wordt gerecycleerd uit de aluminium- en kunstmestindustrie en dus niet puur natuur is.
Is er dan een wezenlijk verschil tussen fluoride "puur natuur" en fluoride uit de industrie? Als het eenmaal fluoride is kun je toch niet meer zien waar het vandaan komt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Voor alle volledigheid (mocht dit niet duidelijk zijn geweest in m'n berichtje), ik heb het in dat bericht bijna exclusief gehad over het gebruik van Fluoridetandpasta (en eventjes over fluoridetabletjes als het kind nog geen tandpasta gebruikt), omdat dit de vraag was van Abul.

Ik heb het dus niet gehad over de gevaren als Fluor in hogere dosissen wordt ingeslikt. Want dan zijn er wel ernstiger gevolgen mogelijk. Maar daar weid ik nu niet over uit, aangezien dit niet ter zake doet bij een 'normaal' gebruik van fluoridetandpasta (zelfs als het drinkwater van deze mensen ook een zeer lage dosis fluor bevat). En het doet ook niks ter zake als het gaat over jonge kinderen die wat tandpasta inslikken (want daar houden de kindertandpasta's en de aanbevelingen over het gebruik ervan nu eenmaal rekening mee). Die 2 laatste vormen van gebruik zijn immers veilig, dit is voldoende gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat erover is uitgevoerd.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Pectus schreef:Dit water slik je natuurlijk door, in tegenstelling tot tandpasta maar hier kom ik het volgende tegen over tandpasta met fluoride:

- Botontkalking

- Schadelijk voor centraal zenuwstelsel

- Hersenbeschadiging ( mogelijk Alzheimer)


Ik lees dit inderdaad ook op pag. 35 van dit boek. Er staat echter geen enkele referentie bij (terwijl dit wel het geval is bij andere zaken die de schrijver aanhaalt). Dit op zich roept al vraagtekens op, vooral omdat het ingaat tegen wat dele onderzoekers hebben vastgesteld bij normaal tandpastagebruik. Het zou er immers op kunnen wijzen dat de schrijver iets weergeeft wat hij zomaar uit z'n hoofd haalt en waarvoor hij, tijdens het schrijven van het boek, geen wetenschappelijke onderbouwing vond.

Met andere woorden, ik zou zeker niet alles voor waar aannemen wat er in dat boek wordt verteld. ;)

Verborgen inhoud
Tenzij de schrijver daarmee bedoelt dat je best geen ganse tube tandpasta per dag opeet.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Met andere woorden, ik zou zeker niet alles voor waar aannemen wat er in dat boek wordt verteld. ;)
Het niet aanwezig zijn van referenties is inderdaad een punt van discussie. Toch vind ik op wikipedia dat fluoride osteoporose kan verergeren, en mede daardoor er een grotere kans op fracturen ontstaat zoals hier te lezen is.

Deze bron bevestigt dat fluoride een niet zo goede uitwerking heeft op het centraal zenuwstelsel (CZS), maar ook hier zie ik geen referenties! ;)

Er is wel een hoop te doen over de effecten van fluor, sommige denken inmiddels dat er een soort complot heerst op onze planeet wat betreft deze stof ( zie ook de vorige link). In dit artikel komt ook het CZS weer voorbij, en het feit dat iemand geen beurs kreeg om het onderzoek voort te zetten. Uit dierproeven bleek dat het fluoride daadwerkelijk een negatief effect had op het CZS.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Je kan alles terugvinden op internet. Zowel de grootste brol als duidelijk wetenschappelijk gefundeerde studies. Je kan je dus het best baseren op de wetenschappelijke artikelen zelf (best uit peer-reviewed tijdschriften, zoals de BMJ, Science, Nature,...), vooral reviews en meta-analyses of rapporten afkomstig van bv. de CDC (center for disease control), de FDA (= Food and drugs administration), de WHO enz... Zo'n rapporten geven meestal een erg volledige stand van zaken weer, volgens de wetenschappelijke kennis die er op dat moment is. Richtlijnen, afkomstig vanuit 'evidence based medicine' (EBM) zijn ook vaak waardevol en zo zijn er nog een aantal waardevolle referenties.

Zoals bv. het volgend onderzoek van de CDC met als besluit:
... When used appropriately, fluoride is a safe and effective agent that can be used to prevent and control dental caries. Fluoride has contributed profoundly to the improved dental health of persons in the United States and other countries. Fluoride is needed regularly throughout life to protect teeth against tooth decay. To ensure additional gains in oral health, water fluoridation should be extended to additional communities, and fluoride toothpaste should be used widely. Adoption of these and other recommendations in this report could lead to considerable savings in public and private resources without compromising fluoride's substantial benefit of improved dental health.
uit: Recommendations for Using Fluoride to Prevent and Control Dental Caries in the United States

Websites die iets vermelden waarbij er geen referenties vermeld staan, zijn weinig tot niet-betrouwbare bronnen. Wikipedia is behoorlijk goed, maar zelfs daar staat echt bedenkelijke informatie op.

De bronnen die je aanhaalt hebben het trouwens vooral over het binnenkrijgen van fluoride, maar niet over de effecten bij normaal tandpasta gebruik (bv. de Wikipedia-bron:
Langdurige overdosering leidt echter tot gezondheidsproblemen, zoals botaandoeningen en fluorose. Kenmerkend zijn witte vlekken en streepjes op de tanden, maar bij zeer hoge fluorgehalten komen ook bruine vlekken voor.
).

Verder zal onderzoek wel nooit eenduidig en consequent in 1 richting wijzen. Maar dat is nu eenmaal eigen aan onderzoek. Vandaar ook dat meta-analyses zo belangrijk zijn omdat die de steeds optredende fouten gebonden aan 1 onderzoek kunnen wegwerken (fouten van verschillende studies gaan elkaar compenseren in dit soort van onderzoek).

Ik weet dat het vaak niet makkelijk is om door de bomen het bos nog te zien, als er een overspoelende hoeveelheid studies aanwezig is (op internet) die elkaar soms wel eens tegenspraken. Vandaar dat de richtlijnen over welke studies beter zijn dan de andere, kunnen helpen daarbij... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

De bronnen die je aanhaalt hebben het trouwens vooral over het binnenkrijgen van fluoride, maar niet over de effecten bij normaal tandpasta gebruik (bv. de Wikipedia-bron: ).
De vraag van de TS was enkel of fluoride in tandpasta in verband kan worden gebracht met kanker, daar zijn wij wat van afgeweken aangezien we het er wel over eens zijn dat kanker wat ver gezocht is, maar andere zaken wel invloed zouden kunnen hebben. Elke tandpasta gebruiker krijg tandpasta binnen, dus ik vind het niet vreemd om te kijken wat de gevolgen zijn van het binnenkrijgen van tandpasta, mits je bedenkt dat je niet de hele tube achterover werkt of het binnenkrijgt via drinkwater.

Goede artikelen zijn van belang, daar heb je volkomen gelijk in!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Akkoord, Pectus.

Alleen hoorde het citaat in jouw eerste berichtje:
Dit water slik je natuurlijk door, in tegenstelling tot tandpasta maar hier kom ik het volgende tegen over tandpasta met fluoride:

- Botontkalking

- Schadelijk voor centraal zenuwstelsel

- Hersenbeschadiging ( mogelijk Alzheimer)
er, volgens mij, niet bij. Omdat ze aangeeft dat er bij normaal tandpasta-gebruik wel degelijk een gevaar is op het krijgen van die ziektes/ aandoeningen (zie ev. de bron zelf). Iets wat echt wel ingaat tegen vele richtlijnen, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. De verwijzing naar deze bron lokt volgens mij, vooral verwarring uit en baseert zich dan bovendien ook nog op onbekende (en waarschijnlijk) foute gegevens.

Het citaat kan zou je ev. wel nog kunnen gebruiken, maar dan dient dit duidelijk gekaderd te worden, in die zin dat het voor iedereen duidelijk is dat dit citaat ingaat tegen onze huidige stand van de wetenschappen.

Dat was het. Ik laat het hier (voorlopig) bij. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Het citaat kan zou je ev. wel nog kunnen gebruiken, maar dan dient dit duidelijk gekaderd te worden, in die zin dat het voor iedereen duidelijk is dat dit citaat ingaat tegen onze huidige stand van de wetenschappen.


Daar kan ik mij goed in vinden Dido, ik heb dan ook even aangegeven in mijn eerste post dat er twijfels zijn bij dat artikel. ;) Bedankt voor je inzichten!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Ha, ik zie juist dat je jouw eerste berichtje nu wat hebt aangepast, met de aanvulling:
... Meegenomen moet worden dat hier geen specifieke referenties bij gegeven worden, evenals het feit dat de symptomen van gebruik van fluoride-bevattende tandpasta door veel wetenschappers niet worden aangenomen. Dit laat de betrouwbaarheid van dit artikel wankelen: ...
Zo is het inderdaad beter omkaderd en is er een stuk minder verwarring mogelijk. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Fluoride schadelijk voor de mens?

Bij het innemen van een bepaalde stof vergeet men wel eens de verschillende moleculen appart in acht te nemen.

Mijn tandpasta bevat bijvoorbeeld tinfluoride (Oral Pro Expert Multi Protection).

En het ene molecule is het andere niet. Zeker niet bij iname ervan.

Trouwens Fluoride is in de biochemie een sporenelement.

Je kan als het ware geen koeien met kalveren vergelijken ,betreffende dus de verschillende moleculen.

Reageer