Deel molecuulformule tussen haakjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Deel molecuulformule tussen haakjes

Beste lezer,

Ik heb vorig jaar mijn VWO gehaald en ben dit jaar scheikunde gaan studeren. De universiteit valt me tot nu toe best zwaar en vooral het gat wat tussen de middelbare school en de universiteit zit is *****.

Ik hoop dan ook dat jullie mij uit de brand kunnen helpen :P

Nou moet ik Lewis structuren tekenen van bepaalde stoffen, nou is het flauwe dat een paar opgaven molecuulformules bevatten waarvan een deel van de stof tussen haakjes staat. Hoewel het boek verwacht dat je weet hoe dat zit, heb ik dit nooit gehad op school. Het gaat hier bijv om de stof SOCl2(ClSCl) (en dan ook nog een zuurstofatoom boven de 2e S).

1.) Wat zijn de regels m.b.v haakjes in een molecuulformule?

2.) Hoe teken je deze structuurformule (als voorbeeld ;) )

3.) Waarom zitten ze tussen haakjes? ;)

Alvast bedankt!

Dutchn00b

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Deel molecuulformule tussen haakjes

Naar mijn idee zoek je het te ver.

De stof is thionylchloride, te vinden op wikipedia. En ze hebben eerst de molecuulformule gegeven en tussen haakjes de structuurformule. Althans zo zie ik het .

Berichten: 15

Re: Deel molecuulformule tussen haakjes

@Margriet

Omg, nu je het zegt. Volgens mij heb je gelijk! Heel erg bedankt, je hebt mijn (al zo loodzware dag door de nederlaag van FC Groningen) dag een stuk makkelijker gemaakt ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Deel molecuulformule tussen haakjes

Van voetballen heb ik geen verstand maar verder graag gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Deel molecuulformule tussen haakjes

Dat je er niet uitkwam heeft niet zozeer te maken met een gat tussen middelbare school en universiteit, maar meer met het feit dat je jezelf op een dwaalspoor zetten door aan te nemen dat er een gat is en dat dit iets was dat je nog niet had geleerd.

Ik denk dat je je erop moet instellen dat alles wat je vanaf nu leert nieuw is, of in ieder geval anders dan hoe je het op de middelbare school hebt geleerd. Het zou ook niet goed zijn als het niet zo was natuurlijk.

Waar je je ook (of liever: vooral) op moet instellen is een andere manier van werken. De uitdaging is dat je leert om zelfstandig nieuwe en onbekende materie eigen te maken, door te beredeneren vanuit wat je al wel weet, in plaats van je blind te staren op wat je niet weet. Dat betekent ook dat je niet te snel naar dit (of een ander) forum moet stappen voor een antwoord - hoewel je natuurlijk altijd van harte welkom bent met vragen. En verder zou ik je adviseren om zoveel mogelijk samen met jaargenoten aan de opgaven te werken.

In ieder geval veel succes met de opgaven en met de rest van de studie. Het is (voor iedereen) wennen in het begin, maar voor wie een beetje een scheikunde-kronkel heeft is het best te doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer