Nog een permutatievraag

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 8

Nog een permutatievraag

Ik heb nog een permutatievraag. Even voor de goede orde: geen huiswerk. Ik ben 51 en doe dit als hobby.

Het woord SINAASAPPELS bestaat uit 12 letters. Hoeveel manieren van herschikken zijn er (gebruik alle letters) als de 3 A's naast elkaar moeten staan?

Mijn oplossing was: stel 3 A's zijn 1 letter, dan wordt het nieuwe woord 10 letters is 10! Dit maal het aantal permutaties van de 3 letters A is 3! Oplossing 10! x 3! Dit is alleen niet goed.

Iemand verheldering?

groet,

Marc

Berichten: 7.068

Re: Nog een permutatievraag

Mijn oplossing was: stel 3 A's zijn 1 letter
Lijkt mij een prima methode.
, dan wordt het nieuwe woord 10 letters is 10! Dit maal het aantal permutaties van de 3 letters A is 3! Oplossing 10! x 3! Dit is alleen niet goed.
Dit lijkt mij onjuist. Ik neem aan dat het gaat om het aantal uniekie woorden dat gemaakt kan worden. Daarbij maakt de volgorde van de A's mijn inziens niet uit. De volgorde van de Sen en Ps trouwens ook niet. Dus het woord SINAASAPPEL telt maar 1x en niet 2*2*6 = 24 keer (door verwisseling van S, A en P).

Berichten: 8

Re: Nog een permutatievraag

Nee, het ging niet om het aantal unieke woorden. Het is een item dat valt onder permutaties, combinaties volgen later pas. Het antwoord zou iets van 302.400 moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nog een permutatievraag

Nee, het ging niet om het aantal unieke woorden. Het is een item dat valt onder permutaties, combinaties volgen later pas. Het antwoord zou iets van 302.400 moeten zijn.
Er zijn 10! mogelijkheden. De A's kunnen niet meer permuteren, want die hebben we al samen genomen, de 3 S'en kunnen permuteren op 3! manieren, de 2 P's op 2! manieren.

Conclusie: resultaat = 10!/(3! 2!)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Nog een permutatievraag

Ja, ik begrijp je redenering maar het zou toch vreemd zijn dat de 3 A's niet meer mogen permuteren. Per slot van rekening gaat het om A1, A2 en A3. En daarbij behoren de permutaties van de S en de P te zitten in de 10! mogelijkheden.

Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nog een permutatievraag

Toch?
Neen, je hebt de 3 A's vervangen door 1 symbool. Ik ga de vraag dus even herschrijven:

Hoeveel permutaties heeft het woord SINXSPPELS?

Nu moet het duidelijk zijn dat die A niet kan permuteren, er is helemaal geen A!
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Nog een permutatievraag

Nee, dat klopt, maar uitgaande van SINAASAPPELS is A1A2A3-SINSPPEL toch een andere mogelijkheid dan A2A1A3-SINSPPEL?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nog een permutatievraag

Nee, dat klopt, maar uitgaande van SINAASAPPELS is A1A2A3-SINSPPEL toch een andere mogelijkheid dan A2A1A3-SINSPPEL?
Neen, toch? Zie jij een verschil tussen AAASINSPPEL en AAASINSPPEL?

Anders, op hoeveel manieren kunnen je EERE schrijven, als de 3 E's na elkaar moeten staan?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 8

Re: Nog een permutatievraag

Ik begrijp je antwoord, maar het gaat niet om het aantal unieke woorden, maar om het aantal permutaties. In feite zouden de 3 A's ook unieke andere getallen kunnen voorstellen bv 1,2 en 3 die naast elkaar moeten staan. Ik vermoed dat jij meer in combinaties denkt?

Berichten: 7.068

Re: Nog een permutatievraag

Nee, het ging niet om het aantal unieke woorden. ... Het antwoord zou iets van 302.400 moeten zijn.
Aan dat antwoord kan ik zien dat het wel on het aantal unieke woorden gaat (gelijke letters zijn dus niet onderling te onderscheiden).

Berichten: 8

Re: Nog een permutatievraag

Ik kan akkoord gaan met jullie uitleg en antwoord. Wellicht zoek ik te ver en is de vraagstelling daarin niet duidelijk. In ieder geval bedankt voor jullie hulp en excuses voor mijn vasthoudendheid...

groet,

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nog een permutatievraag

Ik vermoed dat jij meer in combinaties denkt?
Ik denk niet in dergelijke termen, aangezien ze enkel maar verwarrend werken. ;) Ik los iedere vraag op zijn eigen manier op.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Nog een permutatievraag

Nee, dat klopt, maar uitgaande van SINAASAPPELS is A1A2A3-SINSPPEL toch een andere mogelijkheid dan A2A1A3-SINSPPEL?
Als je dat zo schrijft met genummerde A's heb je gelijk.

Reageer