Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Spits 6-10-2005, pag. 11: ''[Of William Shakespeare nu echt de schrijver is geweest van alle aan hem toegeschrven toneelstukken, staat al eeuwenlang ter discussie. De Britse wetenschappers Brenda James en William Rubinstein komen binnenkort met een nieuwe theorie over de ware identiteit van de schrijvers van klassiekers als Henry V en Hamelet. In een boek dat binnenkort verschijnt wordt de rijke Britse grootgrondbezitter en diplomaat Sir Henry Neville(1562-1615) als ware auteur aangewezen''.

Wie zijn de andere mogelijke auteurs die stukken hebben geschreven maar in de schoenen van Shakespeare zijn geschoven?

Wie is een echte kenner van Shakespeare en diens (mogelijke werk)?

Berichten: 160

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Goeie vraag. Ik ga bijna vermoeden dat Shakespeare een moderne variant is van Homerus. Deze heeft ook allerlei verhalen genomen en deze tot een aantal (2 bij mijn weten) grote verhalen omgebogen. Shakespeare zou zoiets ook wel eens kunnen hebben gedaan. Het betere coverwerk. Maar is dat allemaal wel zo? Geen idee.

Wie wel?????

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Er zijn mensen die denken dat er een aantal grote schrijvers uit die tijd samen de verhalen hebben geschreven. Met als argument dat één mens nooit zo'n grote woordenschat kon hebben (soms 10 000-20 000 woorden per werk)

Berichten: 160

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

één mens nooit zo'n grote woordenschat kon hebben
Ok, maar die mensen beweren hoop ik niet dat er meer dan duizend nieuwe woorden per werk zijn? Dat lijkt me sterk. Wel kan ik me voorstellen dat het hier gaat om een grote hoeveelheid woorden in een korte tijd. (Dat kunnen dus ook bestaande woorden zijn. :shock: ) Daarvan kan worden gezegd dat het wel veel woorden zijn om door een mens te zijn neergepent.

Berichten: 299

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Het moderne Frans telt 180.000 woorden. Ik vermoed dat het Engels, zelfs in de tijd van Shakespeare er minstens 100.000 telde.

De kennis van 10 à 20.000 woorden lijkt mij dan ook niet zo bijzonder.

Een doorsnee Vlaming is drietalig. Dat veronderstelt een actieve kennis van minstens 30.000 woorden en een passieve van zo'n 150.000.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Het ging niet over kennis van 10000 woorden, maar gebruik van 10-20 duizend woorden. Da's net even wat anders.

(En in sommige van Shakespeares werken duiken nieuwe woorden op, in 1 stuk zelfs 600.)

Berichten: 160

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Aannemende dat je dezelfde Gast bent als in de eerste post. Eerst vertel je dat geen mens ooit zo'n grote woordenschat kan hebben, en nu beweer je dat het gaat over het GEBRUIK van de woorden. Dat zijn inderdaad twee heel verschillende dingen. Het is eigenlijk een heel kleine woordenschat, maar wel veel woorden.....

Dat er nieuwe woorden voorkomen in het werk van Shakespeare kan veroorzaakt worden door (foutieve) vertalingen, maar ook omdat Schakespeare erg adaptief was ten opzichte van taal. Zou zomaar kunnen.

Berichten: 536

Re: Wil de echte Shakespeare opstaan!!

Alexander Hartmans schreef:Spits 6-10-2005, pag. 11: ''

Wie zijn de andere mogelijke auteurs die stukken hebben geschreven maar in de schoenen van Shakespeare zijn geschoven?

Wie is een echte kenner van Shakespeare en diens (mogelijke werk)?
@Alexander H.

Ik ben absoluut geen kenner van Shakespeare, maar ik weet dat er mensen zijn die beweren dat 'Francis Bacon Shakespeare is'.

Andere namen: Marlowe, Greene, Peele, Nashe, Lodge.

Reageer