Deepsky met dobson

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 20

Deepsky met dobson

Een jaar geleden heb ik een orion sky quest intelliscope XT8 aangekocht.

Planeten en enkele sterrenhopen kan ik er ondertussen goed mee zien.

Maar objecten als de orion nevel en andromeda blijven vage vlekjes.

Is het mogelijk om met deze telescoop de objecten beter te kunnen zien?

Is een kleiner oculair een oplossing? (Ik heb er nu een van 10mm.)

Of komt de wazigheid bij deze objecten door de lichtvervuiling?

Zou de aankoop van een ccd-camera dan een oplossing zijn? Zodat er dan een langere en gevoeligere belichting is.

De dobson heeft wel geen volgmotor, maar ik heb gehoord dat het mogelijk zou zijn om de beeldjes handmatig over elkaar te zetten via een computerprogramma.

Ik hoop dat er nog andere oplossingen zijn om deze objecten scherper te kunnen zien.

Heeft iemand een oplossing voor dit probleem van deepsky waarnemen?

Bedankt

Berichten: 13

Re: Deepsky met dobson

Hieronymus,

Orion + Andromeda blijven vage vlekjes?

Zie je géén 'vorm' of sterretjes in de Orionnevel?

Richt je scope op een heldere ster (Betelgeuze, Vega... oid) draai de focusser een tikkeltje onscherp (naar beide kanten, 1x links, 1x rechts)... Zie je de ster een 'druppel' worden? Zoja, dan is je kijker mis-collimeerd. Je moet je kijker opnieuw collimeren.

Geen idee hoe het moet, natuurlijk?

Neem een inbus (of misschien een kruis schroevendraaier), draai eerst de focusser iets verder onscherp totdat je een lijkende 'donut' krijgt. Lukt het niet met 1 schroefje, probeer je het volgende schroefje. Schroef nu 1 voor 1 aan de schroefjes (in en uit) totdat je een perfecte cirkel (donut) hebt.

LET OP ! ! ! Dat zal/kan iedereen je vertellen.... Draai NOOIT alle schroefjes tegelijk los ! ! ! Je vangspiegel zal/kan op je hoofdspiegel vallen ! ! ! Met als resultaat een gebroken hoofdspiegel (Of als je geluk hebt alléén een stuk eruit ;) )

Maar om een beste resultaat te krijgen moet je een lasercollimator en een 'kijkdopje' hebben om de kijker 'als nieuw' te collimeren. Want je moet ook de hoofdspiegel richten. En als allerlaatste (kan/moet/mag) je de focusser nog richten (maar dit is niet noodzakelijk en komt niet vaak voor).

Als alles goed gaat... is je kijker gecollimeerd, veel plezier ermee en laat je verrassen wat er te zien valt.

Ik weet niet in wat voor stad/dorp je woont (voor hulp bij het collimeren!)... Heb je ook een goede sterrenatlas?

Berichten: 20

Re: Deepsky met dobson

Dank je wel voor de reactie. Zoals je beschrijft zie ik geen structuur in de objecten.

Maar ik denk dat de collimatie in orde is. De secundaire spiegel hangt recht boven het midden van de hoofdspiegel.

Ik geraak ervan overtuigd dat het probleem toch bij de lichtvervuiling van Antwerpen ligt.

Ik denk erover om een filter te kopen hiervoor, nl: skywatcher UHC.

Deze wordt verkocht als nevelfilter maar zou ook een prima lichtvervuilingsfilter zijn.

Heeft er iemand enige ervaring met deze filter?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Deepsky met dobson

Verwacht geen "blazing" details als het op deepsky aankomt .

Bij wijze van voorbeeld heb ik een afbeelding toegevoegd van mijn visuele impressie van M42 met een 150mm newt .

Andromeda is eigenlijk al helemaal geen object om met een 200mm dob te observeren , die komt meer tot z'n recht in 20x80 verrekijkers .

Afbeelding

Reageer