Invloed van kleur

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Invloed van kleur

Ik doe research naar hoe mensen reageren op verschillende kleuren zowel lichamelijk als geestelijk. Nu kan ik hier wel het ene over vinden maar nog niet echt goede ondersteuning. Heeft iemand links naar wetenschappelijke artikelen/research die over dit onderwerp gaat. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Invloed van kleur

Hoi, kan je hier al iets mee (zie ook de referentie naar het wetenschappelijk artikel)? Of is dit niet echt wat je zoekt? Nu, ik realiseer me sowieso wel dat 1 artikel dat dan nog maar enkel over 'rood' gaat nogal mager is, maar misschien vind je nog bijkomende info uit de literatuurlijst van dat artikel of door welke andere artikels dit ene artikel geciteerd werd (kan je nagaan oa. via Google Scholar of andere websites).

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 134

Re: Invloed van kleur

ipv vanuit de psychologie te zoeken zou je ook de andere experts op dit gebied kunnen raadplegen. Psychologen weten nl veel over gedrag, maar niet over kleur.

- "kleurenleer" van Johannes Itten

- "Zur Farbenlehre" van J.W. (von) Goethe

- verkeersborden, spreekwoorden met kleur in het onderwerp, reclame, kunst, vormgeving kijken en afvragen waarom zal ook een behoorlijke richtlijn geven.

Wetenschappelijk wellicht matig onderbouwd, zijn deze boeken mij tijdens mijn grafische opleiding zeer waardevol gebleken. Het beschrijft naast enkele natuurkundige eigenschappen van kleur ook de (zowel psychische als lichamelijke) uitwerking die het heeft op de aanschouwer.

Hoewel ik hedentendage er veel elementen in zie die Goethe en Itten als 'universele' regels bestempelde die IMO eigenlijk toch cultureel gebonden lijken te zijn, zitten deze 2 erg dichtbij een kloppende beschrijving van de uitwerking van kleur op de mens.

Besef nog even dat bij visuele aspecten niet alleen de kleur maar ook de vorm en compositie bepaald wat voor invloed het heeft op de aanschouwer. Zo kan rood gevaar insinueren maar als het in de vorm van een aardbei of een lolly is doet de associatie met de vorm dat hele effect teniet. Het is een compleet plaatje, netzoals muziek niet alleen maar uit melodie bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Invloed van kleur

Ik doe research naar hoe mensen reageren op verschillende kleuren zowel lichamelijk als geestelijk. Nu kan ik hier wel het ene over vinden maar nog niet echt goede ondersteuning. Heeft iemand links naar wetenschappelijke artikelen/research die over dit onderwerp gaat. Alvast bedankt.
Aanvullend op voorgaande posts:

Het lijkt mij dat je via Google massa's kan vinden.

Algemeen:

http://www.google.com/search?q=color%20psy...-8&oe=utf-8

Alleen PDF's

http://www.google.com/search?q=color+psych...amp;safe=images

Alleen PDF's op xxx.edu sites

http://www.google.com/search?q=color+psych...amp;safe=images

En andere filtering is natuurlijk ook mogelijk.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Invloed van kleur

E.Desart schreef:...

En andere filtering is natuurlijk ook mogelijk.
Als ik Erics links bekijk, dan is er inderdaad heel wat te vinden daarover. Een andere interessante indeling, voor als je op zoek bent naar wetenschappelijk onderbouwde studies, is deze, uitgaande van Google Scholar. Let er dan wel op dat je probeert de recentere studies te selecteren en/ of diegene die een overzicht bieden (zoals reviews of meta-analyses).

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer