Zuur-base reacties (opgaven)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Zuur-base reacties (opgaven)

Hallo,

Ik heb twee vragen over sk-opgaven die over zuur-base-reacties gaan:

Bereken de pH van een 0,01 M ammoniak-oplossing.

In de uitwerkingen zie ik staan dat je dan moet uitgaan van 0,01 M NH3.

Ik ging juist uit van 0,01 M NH4+

Waardoor je als begin van de reactie kreeg:

NH3= x M

NH4+= 0,01 M

OH-= 0,01 M

Is 'mijn' manier dan fout?

En ook als er had gestaan dat er 0,01 M ammonia was, i.p.v. ammoniak-oplossing?

Overmaat zwaveligzuur met vast bariumfosfaat. Stel de zuur-baste reactie op.

Aangezien er een overmaat van zwaveligzuur is, zal H2SO3 in drie stappen reageren.

Maar stel dat er geen overmaat was, zou je dan na de eerste stap al moeten stoppen of zou je als tweede stap dit kunnen krijgen:

2HSO3- + 2HPO42- Afbeelding 2SO32- + 2H2PO42-

Ik kan in Binas T49 het 'zuur' HSO3- niet vinden, dus houdt dit in dat het helemaal geen zuur is en dat wat ik net heb getypt onzin is??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base reacties (opgaven)

En ook als er had gestaan dat er 0,01 M ammonia was, i.p.v. ammoniak-oplossing?
Een oplossing van ammoniakgas in water wordt als schoonmaakmiddel ammonia genoemd.

Ammoniak is een base en reageert met water. En omdat het een zwakke base is reageert slechts een klein deel van de ammoniakmoleculen met water. Er ontstaat een evenwicht.

Geef nu de evenwichtsvergelijking voor de reactie van ammoniak met water.
Is 'mijn' manier dan fout?
Ja. Zonder juiste vergelijking kun je dit ook niet uitrekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base reacties (opgaven)

Overmaat zwaveligzuur met vast bariumfosfaat. Stel de zuur-base reactie op.
Bariumfosfaat is een slecht oplosbaar zout.

1. Geef de evenwichtsvergelijking voor het oplossen van bariumfosfaat in water.

2. Welk deeltje is hierbij de base? En is dat een sterke, zwakke of zeer zwakke base?

3. Geef de evenwichtsvergelijking voor het ioniseren van zwaveligzuur in water.

4. Als bovenstaande correct is gedaan kun je de zuurbasereactie opstellen.
Ik kan in Binas T49 het 'zuur' HSO3- niet vinden
Het zuur staat erin als een oplossing van SO2 gas inwater met tussen haakjes H2SO3.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Zuur-base reacties (opgaven)

Margriet schreef:Bariumfosfaat is een slecht oplosbaar zout.

1. Geef de evenwichtsvergelijking voor het oplossen van bariumfosfaat in water.
Ba3(PO4)2 + H2O --> 3Ba2+ + 2HPO4+ + 2OH-
2. Welk deeltje is hierbij de base? En is dat een sterke, zwakke of zeer zwakke base?
Nu weet ik niet of de base 'bariumfosfaat' of het 'fosfaation' is...?
3. Geef de evenwichtsvergelijking voor het ioniseren van zwaveligzuur in water.
H2SO4 + H2O Afbeelding HSO4- + H3O+

HSO4 + H3O+ Afbeelding H2SO4 + H2O

Zo gebeurt er niets, dus dan is dit het enige wat er gebeurt:

H2SO3 Afbeelding H2O + SO2
Margriet schreef:4. Als bovenstaande correct is gedaan kun je de zuurbasereactie opstellen.

Het zuur staat erin als een oplossing van SO2 gas in water met tussen haakjes H2SO3.
Ba3(PO4)2 + 2H2SO3 Afbeelding 3Ba2+ + 2HPO4+ + SO3-2 + 2OH-

Waarom moet je SO2 zo opschrijven?

Ligt deze reactie dan sterk rechts? :

H2SO3 Afbeelding H2O + SO2

En wat ik nog meer niet begrijp is:

reageren 2HPO4+ en SO3-2 niet of zo?? Eigenlijk moet je deze hele reactie toch als één grote evenwichtsreactie opschrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zuur-base reacties (opgaven)

Ba3(PO4)2 + H2O --> 3Ba2+ + 2HPO4+ + 2OH-
Die reactie is nergens voor nodig. Je kunt voor de vorm het oplosevenwicht van bariumfosfaat opschrijven, waar dus enkel de ionen waaruit bariumfosfaat is opgebouwd een rol spelen. Maar hier werd gevraagd naar de reactie tussen bariumfosfaat en zwaveligzuur. Die kun je net zo goed in 1 keer opschrijven.
Nu weet ik niet of de base 'bariumfosfaat' of het 'fosfaation' is...?
Dat maakt eigenlijk niet zo'n verschil. Het is het fosfaation uit bariumfosfaat dat als base optreedt. Maar in de totaalreactie moet bariumfosfaat terugkomen, omdat dat de beginstof is. Ik denk dat de reactie die je verderop opschrijft een aardig eind in de goede richting komt, alleen weet ik niet zeker of de reactie inderdaad de eindproducten geeft die je opschrijft. De beginproducten zijn wel goed. Maar ik zit nog wel met een paar gefronste wenkbrauwen:
H2SO4 + H2O Afbeelding HSO4- + H3O+

HSO4 + H3O+ Afbeelding H2SO4 + H2O

Zo gebeurt er niets, dus dan is dit het enige wat er gebeurt:

H2SO3 Afbeelding H2O + SO2
Ik begrijp niet wat je hier aan het doen bent. Ten eerste gaat het over zwaveligzuur, maar het H2SO4 is denk ik een typfout. De reacties die er staan zijn in ieder geval erg raar. Margriet vraagt naar de ionisatie van zwaveligzuur. De ionisatie (of liever: dissociatie) van zwakke zuren is een evenwicht, en is altijd:

HZ Afbeelding H+ + Z-

Sommige mensen schrijven:

HZ + H2O Afbeelding H3O+ + Z-

Dat komt op hetzelfde neer. That's it. Het is een evenwicht. Maar om nou te concluderen dat er niets gebeurt???

Daarnaast is er in dit geval een evenwicht tussen "H2SO3" en H2O en SO2

Vergelijkbaar met het geval "H2CO3". Dat is ook een instabiele verbinding; maar bij zuur-basereacties waarbij CO2 betrokken is lijkt het net of het "H2CO3" is dat reageert. Er ontstaat immers HCO3-.

Zo ook in dit geval; alleen is het opgelost gas niet CO2 maar SO2. Je kan dat opschrijven als H2SO3 of als H2O + SO2, dat maakt uiteindelijk niet uit.

Ba3(PO4)2 + 2H2SO3 Afbeelding 3Ba2+ + 2HPO4+ + SO3-2 + 2OH-
En wat ik nog meer niet begrijp is:

reageren 2HPO4+ en SO3-2 niet of zo?? Eigenlijk moet je deze hele reactie toch als één grote evenwichtsreactie opschrijven?
H2SO3 is een tweewaardig zuur. Er zijn dus twee dissociatiestappen met elk hun eigen Kz. PO43- is een driewaardige base. Daar zijn dus 3 mogelijke reacties. Als je de 5 relevante Kz waardes opschrijft, zie je vanzelf welke reacties wel en welke reacties niet optreden. De reacties die wel optreden schrijf je op en tel je op. De rest laat je buiten beschouwing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer