Verwarming object door lucht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Verwarming object door lucht

Beste mensen

Momenteel werk ik aan een opstelling met een warmte wals (verwarmingselement van 6000W, temperatuur onbekend; ik vermoed rond de 200 graden celcius) met afmetingen van 15cm doorsnede, 50cm lang. Op 11cm afstand (zijkant-zijkant) bevindt zich een loadcell, en ik vermoed dat de meting significant beinvloed wordt door de warmte van de wals.

Ik ben begonnen met rekenen en kwam tot de conclusie dat de loadcell nu ongeveer de temperatuur van de zon moest hebben. Klaarblijkelijk heb ik ergens een fout gemaakt.

De wals is van metaal (neem rvs) en de loadcell is van aluminium (lambda = ongeveer 200) en is 32mm x 32mm x 130mm. De warmte wordt getransporteerd door lucht van 27 graden celcius. De opstelling is als volgt, waarbij de loadcell loodrecht en gecentreerd onder de as van de wals zit:

Code: Selecteer alles


 ______________________________

|

  |

  ----------|

  |-------------

  ----------|

  |-------------

   __	   |______________________________|

  |__|
Hoe bereken ik nu de invloed van de temperatuur van de wals op de loadcell?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Groet,

Verbatim

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verwarming object door lucht

...bevindt zich een loadcell, en ik vermoed dat de meting significant beinvloed wordt door de warmte van de wals.
Hoe dat zo? Wat meet die loadcell dan?
De opstelling is als volgt, waarbij de loadcell loodrecht en gecentreerd onder de as van de wals zit:
Dat is niet duidelijk uit dat plaatje.

Is dit een bestaand systeem of bestaat het alleen nog op papier? Je zult een beter plaatje moeten posten om buitenstaanders duidelijk te maken hoe dit er echt uit ziet. Een gescande handschets of foto. Uploaden kun je met de groene knop rechtsonder het Nieuw Antwoord venster.

Ik verwacht dat de warmteoverdracht van walsrol naar loadcell voornamelijk straling zal zijn. Je kunt verminderen door een schermpje te monteren tussen de walsrol en de loadcell, of de loadcell aan die kant isoleren met steenwol of zoiets.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 77

Re: Verwarming object door lucht

De loadcell meet het gewicht dat door pneumatische cillinders van bovenaf op de wals wordt gedrukt.

Dit systeem bestaat echt, maar om patent-redenen kan ik er geen foto van maken.

Ik kan het inderdaad isoleren, maar voordat ik het op die manier oplos wil ik eerst weten hoe veel warmte daadwerkelijk de loadcell bereikt, en hoeveel deze dus opwarmt als gevolg van de stralingswarmte van de wals.

ik hoop dat de bijgevoegde tekening iets meer duidelijkheid verschaft.
Bijlagen
IMAG0276.2.jpg
IMAG0276.2.jpg (37 KiB) 312 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verwarming object door lucht

Dit systeem bestaat echt, maar om patent-redenen kan ik er geen foto van maken.
Als dit een bestaand systeem is, waarom meet je de temperatuur van de load cell dan niet gewoon met een contactthermometer of IR-thermometer? Dat is heel wat nauwkeuriger dan proberen dit uit te rekenen.

Het probleem in dit geval is vooral de view factor F voor de straling.

Lees bijvoorbeeld de hoofdstukken over Radiation (straling) in deze gratis en volkomen legaal dowloadbare boeken:

http://bookboon.com/nl/studieboeken/chemis...e/heat-transfer

http://web.mit.edu/lienhard/www/ahtt.html

Behalve straling zal er ook wat warmte door geleiding van de walsrolas via de stang naar de load cell vloeien. Wat is de lengte, doorsnede en materiaal van die stang? Zit er eventueel een isolerend materiaal op die stang?

Via de lucht ontvangt de load cell geen warmte, integendeel, ze zal warmte verliezen naar de lucht door (natuurlijke) convectie.

De temperatuur van de load cell zal zich zodanig instellen dat de door de load cell verloren warmte via straling, convectie (naar de lucht) en eventueel geleiding naar zijn ondersteuning, precies gelijk is aan de ontvangen stralingswarmte+geleidingswarmte van de walsrol.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer