[Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Hallo,

mag ik het volgende doen :shock: ( X^2 +5) = X^2 ;) (1+1/X^2)

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Als een kwadraat onder de wortel uitkomt valt het kwadraat natuurlijk wel weg! Wel opletten dat x² er als |x| moet uitkomen. Verder lijkt je 5 te zijn verdwenen?

Afbeelding

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

oké bedankt inderdaad als iets onder een wortel uitkomt dan valt die kwadratering weg ik zal het denk ik al dikwiller foutief gedaan hebben het is om een limiet te bereken dit staat met andere woorden in de noemer het maakt dan mss minder uit om je einduitkomst te vinden

die vijf heb ik inderdaad vergeten.

Toch nog even dit de volledige limiet is 3x/ 4x + :shock: x^2 +5

ik heb ze uitgewerkt en kom 3/5 uit nu vind ik in mijn opl dat ze zoal naar 3/5 gaat als naar 1 Kan dat wel? (limiet gaat naar plus en min oneidig)

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Bert F schreef:Toch nog even dit de volledige limiet is 3x/ 4x +   :shock: x^2 +5

ik heb ze uitgewerkt en kom 3/5 uit nu vind ik in mijn opl dat ze zoal naar 3/5 gaat als naar 1 Kan dat wel? (limiet gaat naar plus en min oneidig)
Ja en nee... Een limiet is altijd uniek, anders bestaat de limiet niet.

Maar jij hebt het ook over twee verschillende limieten, namelijk voor x gaande naar :?: en voor x gaande naar - ;) . Dit zijn twee verschillende limieten (weliswaar van dezelfde functie), en die kunnen dus verschillen.

Bijvoorbeeld: f(x) = ex. Deze is 0 voor x -> - ;) en is :?: voor x -> :?: .

Je oplossingen (resp 3/5 en 1) kloppen inderdaad.

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

toch nog even dit Afbeelding

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...file=limiet.JPG

heb in de week niet de beschikking over een scanner daarom wat laattijdig

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Zoals ik al eerder zei kom een x² als |x| onder de wortel uit, absolute waarde dus.

Afbeelding

Voor + :shock: krijg je dus 3/5, maar voor - :?: blijft die |x| positief en krijg je dus 4-1 = 3 in de noemer, en dus 3/3 = 1.

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

ik blijft verdomd niet zien hoe je in de noemer aan die -1 komt. kan er echt niet aan doen ???

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Als je nu + :shock: invult gaat in de teller een 3 blijven staan, en in de noemer een 4 + 1. Dus 3/5.

Als je nu - :?: invult gaat in de teller een -3 komen en in de noemer een -4 + 1, want die absolute waarde maakt het positief, dus -3/-3 = 1.

Berichten: 2.589

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

wel nu begin ik langzamerhand te begrijpen waarom jij dat doet maar als ik mijn methode volg kom ik daar nooit dus zal mijn methode wel volledig fout zijn waar ga ik precies in de fout hoe los ik het snelst een limiet op?

Afbeelding

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/down...do?file=bis.JPG

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Uitdrukking verwerken.

Je fout zit in de stap waar je zegt dat: 4x + |x| = x(4+1).

Op die manier gaat de absolute waarde namelijk verloren en verlies je dus informatie over het teken.

Wat wél klopt is: 4x + |x| = x(4+sign(x))

Hierin is sign(x) de teken- of signumfunctie.

Reageer