Structuurformule maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Structuurformule maken

hallo mensen,

ik ben al een tijdje bezig met het proberen te begrijpen van hoe je een structuur formule moet maken, maar nog begrijp ik het niet.

Mijn scheikunde leraar heeft al een keer uitgelegd, maar ik snap het nog niet.

btw: hoe weet je hoe je de atomen moet plaatsen daarmee bedoel ik onder of boven enz.

kan iemand het mij uitleggen?

dit zijn er twee die ik moet tekenen NH3 en CCl4

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Structuurformule maken

Geen idee of dit een echte regel is of niet maar het minst elektronegatieve atoom staat meestal centraal (met uitzondering van waterstof). Verder staan deze H-atomen (bijna) altijd eindstandig en zijn ze bij oxozuren gebonden óp het O-atoom.

Probeer ook altijd de meest compacte structuur te tekenen.

Hoe ver geraak je nu zelf met je voorbeelden? Zet ze hieronder eens neer met behulp van onze code tags Afbeelding of via een foto.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Structuurformule maken

Kwestie van boek erbij pakken, voorbeelden bestuderen, oefenen, en verder niet druk maken over onder of boven. Een molecuul heeft geen onder- of bovenkant. Waar het bij een structuurformule om gaat is dat je kaat zien hoe de aromen aan elkaar zitten, zolng dat duidelijk is, is het goed.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 49

Re: Structuurformule maken

hallo,

bedankt voor jullie snelle antwoord

zelf kan ik de structuurformule van bijvoorbeeld o2 wel maken, omdat die zo simpel is en nh3 heb begrepen dat de streepjes gelijk moet zijn aan de covalentie maar bij C2H2 snap ik niet waarom.

ik heb een afbeelding geplaats met tekst en vraag er in.

afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Structuurformule maken

Een streepje is een binding, en covalentie is niets anders dan het aanal covalente bindingen dat een atoom kan aangaan. Voorlopig moet je maar even aanhouden dat je de structuurformules kloppend maakt door er voor te zorgen dat het aantal streepjes precies gelijk is aan de covalentie. Voor C-atomen dus 4 per C-atoom. Dat kunnen 4 bindingen naar 4 andere atomen zijn, maar ook 2 dubbele bindingen of, zoals hier, een drievoudige en een enkele.

Ik hoop dat je hiermee genoeg geholpen bent. Zo niet, dan moet je toch nog maar weer eens goed in je boek kijken, en misschien ook bij de hoofdstukken die aan dit hoofdstuk voorafgaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 49

Re: Structuurformule maken

Bedankt voor je uitleg ik snap het denk ik

en klopt dan dat het er niet 8 hoeven te zijn omdat ze aan elkaar zitten ( de C )

Berichten: 2

Re: Structuurformule maken

Covalentie is aantal bindingen die een atoom kan maken en dat staat vast. Van een H atoom is de covalentie 1 dus kan hij maar 1 binding maken, O kan er 2 maken. structuurformule van H20 wordt dan: H-O-H. Typisch iets voor je eigen ruimtelijke inzicht

Reageer