vetoplosbare vitamines

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

vetoplosbare vitamines

Ik moet voor school een werkje maken over de vetoplosbare vitamines( A,D,E,K). Mijn vraag is nu echter hoe kan je de vitamines uit de voedingsmiddelen halen om zo de kwantitatieve hoeveelheid te bepalen?

Gebeurt dit d.m.v. scheiding, extractie??

Alvast bedankt

Berichten: 124

Re: vetoplosbare vitamines

Kijk hier maar eens.

Re: vetoplosbare vitamines

In bovenstaande link vind ik duidelijk de oplossing om eiwitten te bepalen, maar is dit voor vetoplosbare vitamines dezelfde procedure?

Berichten: 2.746

Re: vetoplosbare vitamines

extractie met een apolair oplosmiddel lijkt me een goed begin

Berichten: 8

Re: vetoplosbare vitamines

Mensen die ik reeds raad gevraagd heb over mijn probleem ivm de vetoplosbare vitamines, zeggen dat ik de techniek HPLC moet gebruiken. Maar ik ben van deze technieke totaal niet op de hoogte, kan mij iemand in het kort uitleggen hoe het juist werkt eventueel a.d.h.v. een standaard operating process??

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Berichten: 29

Re: vetoplosbare vitamines

ja je zou het wel via HPLC kunnen bepalen. Ik heb zelf op school een HPLC bepaling gedaan op vitamine C ( ascorbine zuur ). Het is een hele makkelijke mannier om zoiets te bepalen, maar koste bij mij wel erg veel tijd. Hoe je dit precies doet weet ik niet meer..... succes

Re: vetoplosbare vitamines

Een gebruikelijke methode om vitamines te analyseren is via RP-HPLC, waarbij een ODS kolom gebruikt wordt. Voor vitamine A, E wordt UV/VIS als detectietechniek toegepast, voor Vitamines B1, B2, B6 en C wordt Fluorescentie toegepast.

Wat betreft de extractie techniek, dit is afhankelijk van de matrix waarin geanalyseerd wordt. Indien de vitamines in een oplossing geanalyseerd worden, is SPE een afdoende techniek. Anders biedt extractie ook soelaas.

Re: vetoplosbare vitamines

HPLC

High performance liquid chromatografie.

Onder hoge druk duw je de vloeistof met je vitamine door een kolom.

De kolom is meestal apolair (vettig) van binnen. Hierdoor zullen andere apolaire stoffen een beetje blijven plakken met gevolg dat ze er langer over doen om weer aan de andere kant uit de kolom te komen.

Iedere stof heeft een andere polariteit en dus een andere snelheid door de kolom. Aan het einde van de kolom staat een spectrofotometer die alles meet wat uit de kolom komt en geeft dit weer in een pieken patroon. Hoe hoger de piek, hoe hoger de concentratie.

Als je dan het pieken patroon van een bekend monster vergelijkt met jouw monster weet je precies welke piek jouw monster is en wat de concentratie is.

Voor betrouwbare en reproduceerbare data heb je wel interne standaards nodig.

Berichten: 124

Re: vetoplosbare vitamines

Dalton schreef:HPLC

High performance liquid chromatografie.


High Pressur Liquid Chromatography :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: vetoplosbare vitamines

Onzejozef schreef:
Dalton schreef:HPLC

High performance liquid chromatografie.


High Pressur Liquid Chromatography :shock:


Volgens mij kan het allebei. Als ik op internet zoek zie ik toch "performance" vaker voorbij komen.

Ik heb eigenlijk geen idee of er een verschil is behalve de naam, maar ik denk dat het om hetzelfde gaat.

Reageer