Springen naar inhoud

Waarom gaat radioactiviteit door lichamen heen en zichtbaar licht niet?

• Log in om te kunnen reageren

ultraking x2

ultraking x2

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2011 - 17:27

We hadden vandaag les fysica over het ontdekken van de elektronenschillen en over die proeven waar je ongeveer 1000 volt over een gas in een glazen buisje zet en dat dat dan zichtbaar licht afgeeft van een bepaalde frequentie als de elektronen terugvallen naar hun oorspronkelijke schil. Na school kwam de vraag dan in me op of er dan ook radioactiviteit wordt uitgezonden en stralen zoals die van gsm's en microgolfovens. Ik heb al ergens gelezen dat dat allemaal fotonen zijn die in een bepaalde frequentie trillen. En hoe komt het dat zichtbaar licht van objecten zoals muren en bomen afketst en gsm stralen overal doorheen gaan behalve dan dat ze het moeilijk hebben met veel metaal in de buurt. En hoe kan glas en water er voor zorgen dat ook zichtbaar licht bijna niet wordt teruggekaatst? Leg het wel niet te ingewikkeld uit a.u.b., ik zit in het 5de middelbaar industriele wetenschappen.

Nog een vraagje volledig apart hiervan: wat bedoelen ze met de spin van een deeltje zoals een elektron of een gluon/foton/graviton,...? Draaien die deeltjes rond hun as of zoiets?

Dit is geen schoolvraag voor een taak die in het schooltopic zou moeten komen ofzo, gewoon uit interesse dus niet sluiten hé.

Veranderd door ultraking x2, 16 september 2011 - 17:39

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 08:51

Vraag 1: kijk eens in deze topic.

Vraag 2: kijk eens in deze topic.

Graag discussie in de topics hierboven vermeld verder zetten. Tevens het verzoek om de volgende keer voor twee losstaande vragen twee aparte topics te openen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures