Springen naar inhoud

3 havo / periodiek systeem

• Log in om te kunnen reageren

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2011 - 23:22

Ik heb niet zo zeer een scheikundig probleem. Ik vraag mij alleen iets af.

Mijn zoon zit in 3 Havo en heeft voor het eerst scheikunde. Nu moeten ze het hele periodieke systeem uit hun hoofd leren, dus elementnummers, elementnamen en afkortingen. Daar hebben ze over 3 weken een SO over.

Ik kan echter geen enkele reden bedenken wat hiervan het nut is. Overal vind je prachtige apps, software en papieren afbeeldingen van het periodieke systeem. Ik vraag mij dus af of dat wel normaal is in 3 HAVO. Gebeurt dat op elke school?

Omdat volgensd jaar vakken mogen vervallen zal niet iedereen scheikunde kiezen, dus lijkt mij een goede basiskennis van de scheikunde met een gedegen uitleg over het hoe en wat van het periodiek syeteem veel meer op zijn plaats.

Ik zou dus graag weten of deze eis normaal is voor 3 HAVO, en ben ook erg benieuwd hoe men in het algemeen denkt over een dergelijke, in mijn ogen, jammerlijke tijdverspilling. In die tijd kunnen ze beter taal- en rekenvaardigheden ophalen.

Alvast bedankt voor een eventuele reaktie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 september 2011 - 23:48

Elementnummers uit het hoofd leren is nergens voor nodig, sterker nog, het is niet eens nodig om van alle elementen de afkorting te kennen.

Dat staat echter los van de beschikbaarheid van apps, en ik vind het ook niet meer dan normaal dat dit van de belangrijkste elementen uit het hoofd wordt geleerd. Natuurlijk valt zoiets op te zoeken, maar met parate kennis is niets mis. Je moet er toch niet aan denken dat iemand tijdens een examen de helft van de tijd bezig is met opzoeken, omdat hij nooit geleerd heeft dat natriumchloride met NaCl wordt aangeduid.

Verder lijkt het inderdaad zinvoller om uit te leggen hoe het periodiek systeem in elkaar zit, welk soort elementen je waar kunt vinden, en het zou helemaal mooi zijn als een leerling op een bepaald moment weet waar (ongeveer) een bepaald element staat - al was het maar om het snel terug te kunnen vinden als er iets moet worden opgezocht.

Voor de volledigheid: Dit groepje zou ik essentieel vinden. Veel meer dan deze elementen kom je in de middelbare school niet tegen.

Niet-metalen:

H C N O
Si P S
F Cl Br I (halogenen)

verder de volgende metalen:

Na, K
Mg, Ca
Fe Cu Zn Al Cr Ni
Au Ag Pt
Hg Pb Cd
U

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 07:21

Bedankt voor je zienswijze marko. Het hele systeem uit je hoofd leren vind ik ook absurd.

Ik ben wel met je eens dat het kennen van de meest voorkomende zaken wel handig is en dat een gedegen kennis van hoe het schema werkt zeker ook belangrijk is.

Ik verneem graag meerdere reakties en zienswijzen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 september 2011 - 09:16

Ik ben het met Marko eens.

Het is lang geleden maar naar wat ik me herinner moesten wij een select aantal elementen uit het hoofd leren, zo´n beetje de elementen van Marko.

Ik vind het veel belangrijker dat er geleerd wordt hoe het Periodiek systeem in elkaar zit, bijv. wat de chemische/fysische kenmerken zijn van de verschillende hoofdgroepen (in horizontale en verticale richting), waar de metalen zich bevinden, de edelgassen, enz. Die aanpak geeft veel meer en sneller inzicht in het Systeem dan het uit het hoofd leren wat het atoomnummer van Au is ("Was dat nou ook alweer goud of zilver of geen van beide"?) en dat het symbool voor het niet van nature voorkomende element technetium Tc is.

Ik ben sinds 1983 werkzaam als analytisch chemicus in een milieulaboratorium.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 09:43

Verkeerd begrepen opdracht of een of andere doorgeschoten strafexercitie?

Het lijstje van Marko, (namen en symbolen, laat die atoomnummers maar zitten) eventueel aangevuld met een paar elementen waarmee in de gebruikte methode proefjes worden uitgevoerd (barium en tin bijvoorbeeld) is voldoende. (Voeg daar nog een zestal samengestelde ionen zoals SO42- aan toe, maar dat staat dan los van dat periodiek systeem.)

Maar die moeten dan ook gekénd zijn. Op een toets van naam naar afkorting en v.v. van de 20 gevraagde zeker 16 goed om nog nét een zesje te halen. Als dat er te matig inzit wordt zelfs het lezen van een hoofdstukje uit een scheikundeboek een onbegrepen rampje, net of je Frans probeert te lezen zonder te weten wat je, vous en que betekenen.

Ik ben tweedegraads natuurkundedocent, en geef in geval van (rooster)nood incidenteel ook wel eens een jaartje scheikunde in vmbo T 3/4, niveau en inhoud alleszins vergelijkbaar met havo 3.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 09:53

EDIT>>>>>>>>>>>>>
Ik heb voor de grap de syllabus met exameneisen vwo 6 eens opgezocht:

http://www.examenbla...20091002_v2.pdf

Elementen en verbindingen
De kandidaat kan:
6 aangeven wat wordt verstaan onder:
• een element als atoomsoort;
• een element als niet-ontleedbare stof;
• een verbinding als ontleedbare stof.

7 het symbool geven van de volgende elementen als de naam is gegeven en omgekeerd en aangeven of het desbetreffende element een metaal is of een niet-metaal:
• waterstof, helium, koolstof, stikstof, zuurstof, fluor, neon, natrium, magnesium, aluminium, silicium, fosfor, zwavel, chloor, argon, kalium, calcium, ijzer, nikkel, koper, zink, broom, zilver, tin, jood, barium, platina, goud, kwik, lood, uraan.

8 de formule geven van de volgende stoffen als de naam is gegeven en omgekeerd:
• ammoniak, broom, chloor, fluor, glucose, jood, koolstofdioxide, koolstofmono-oxide, ‘koolzuur’, ozon, salpeterzuur, stikstof, water, waterstof, waterstofchloride, waterstofperoxide, zuurstof, zwaveldioxide, zwavelzuur.

9 namen en formules geven en interpreteren van zouten die zijn samengesteld uit de volgende ionen:
• Ag+, Al3+, Ba2+, Ca2+, Cu2+, Fe2+, Fe3+, Hg2+, K+, Na+, NH4+, Mg2+, Pb2+, Sn2+, Zn2+
• Br–, CH3COO–, Cl–, F–, HCO3–, I–, O2–, OH–, NO2–, NO3–, PO43–, S2–, SO32–, SO42– .

Blijkt dat in het lijstje van Marko eigenlijk alleen een paar edelgassen ontbreken, en die tin en barium die ik al eerder noemde
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2011 - 11:32

Naar mijn idee gaat het erom wat de exameneisen zijn. De docent moet zich daar, eens of niet eens, aan houden. En omdat Havo-3 vergelijkbaar is met VMBO-4 heb ik ter aanvulling het Examenprogramma VMBO, Natuur- en Scheikunde II (uit 2002) er op nagekeken.

NASK2/K/11 Bouw van de materie.

De kandidaat kan:

7. de notatie en namen van een aantal scheikundige symbolen geven
Ag, Al, Ar, Au, Ba, Br, C, Ca, Cd, Cl, Cr, Cu, F, Fe, H, He, Hg, I, K, Mg, N, Na, Ne, Ni, O, P, Pb, Pt, S, Si, Sn, Zn.

8. uitleggen hoe in het Periodiek Systeem de atoomsoorten gerangschikt zijn.
- Groepen
- namen groep 17 en 18

9. De notaties en namen van een aantal ionen geven
Ag+, Al3+, Ba2+, Br-, Ca2+, Cl-, CO32- , Cu2+, F-, Fe2+, Fe3+, H+, I-, K+, Mg2+, Na+, NH4 +, NO3 - , O2-, OH-, Pb2+, PO4 3- , S2-, Sn2+, SO4 2- , Zn2+.

Gezien bovenstaande lijkt het met dus wel gewenst dat ook in Havo-3 bovenstaande formules of in ieder geval een groot deel ervan gekend worden.

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 11:48

Enorm bedankt voor de vele meningen. Ik voel mij hierdoor gesterkt in mijn opvattingen zonder me een "zeur-ouder" te voelen dis zijn kind het beste vindt. Nu weet ik dat meerde mensen er zo over denken.

Zeker toen ik de exameneisen van het VWO bekeek (mijn dank voor het vermelden ervan).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 12:21

Naar mijn idee gaat het erom wat de exameneisen zijn. De docent moet zich daar, eens of niet eens, aan houden.

Dit gaat mij een beetje ver. Een docent zal zijn leerlingen MINSTENS moeten leren (en aftoetsen op) wat in die exameneisen vermeld staat. Niets of niemand verbiedt een docent om daar iets aan toe te voegen indien dat om wat voor reden dan ook zinvol lijkt.

Neemt niet weg dat het uit het hoofd leren van héél het periodiek systeem zoals hierboven wordt aangegeven als een zinloze actie moet worden aangemerkt. Ik durf zelfs te stellen dat bijna geen enkele scheikundedocent dat periodiek systeem vrijwel foutloos uit het hoofd zou kunnen opstellen. Waarmee ik niet wil zeggen dat de scheikundedocenten geen knip voor de neus waard zijn, maar simpelweg dat zoiets toch wel breed als overkill wordt ervaren.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2011 - 13:13

Het lijkt me in deze discussie heel interessant van tortor te horen om hoeveel elementen het precies gaat in Havo-3 en dan te kijken hoe zich dat dan verhoudt tot het aantal uit het examenprogramma voor VMBO.

Veranderd door Margriet, 17 september 2011 - 13:14

tortor

tortor

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 13:56

De opgave was om in pak weg 3 weken het gehele periodieke systeem uit het hoofd te leren. Dus alle elementnamen, alle elementafkortingen en de elementnummers. Dus als hij zegt "58", dan verwacht hij de bijbehorende elementnaam en afkorting. En dat dan voor alle elementen.

Ik ben overigens wel enigszins met Jan eens dat een docent meer mag vragen dan hetgeen zal worden geexamineerd, maar zoals hij zelf al aangeeft moet dat dan wel zinvol zijn. Dat kan van het uit het hoofd leren van het periodiek systeem in alle redelijkheid toch niet gezegd worden lijkt mij.

Bovendien vind ik dat met het afwijken van examensttof erg terughoudend moet worden omgesprongen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 14:15

Bovendien vind ik dat met het afwijken van examenstof erg terughoudend moet worden omgesprongen.

Ik ken eigenlijk geen collega's die niet op een of andere wijze in hun programma's dusdanige tijdsdruk ervaren dat die gezellig eens uitgebreid buiten dat programma gaan werken. Maar een stapje verder kan af en toe heel zinvol zijn. Bijvoorbeeld, op VMBO-kaderniveau moet een leerling kunnen omgaan met de begrippen kracht, massa en versnelling maar knullig genoeg valt hét verband tussen die drie grootheden, F=m·a, búiten die examenstof. Daar dan tóch maar eens een uurtje aan besteden werkt voor de meeste leerlingen héél verhelderend om die begrippen beter onder de knie te krijgen.

Maar ook zo'n uitleg kan ik met de beste wil van de wereld niet achter dit periodiek-systeem-verhaal zien.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2145 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2011 - 15:02

Eerst de feiten. De zoon van mevr. tortor moet 58 (dat begrijp ik toch goed?) elementen kennen. Dat is niet het hele periodieksysteem want dat bestaat uit meer dan 100 elementen, maar het zijn er wel (58-32) 26 meer dan het examenprogramma voor het VMBO aangeeft. Wat het examenprogramma HAVO aangeeft is hier niet bekend.

En nu de vraag of de docent lesstof toetst die niet tot het lesprogramma behoort?
Om die vraag te beantwoorden is het misschien zinvol om eens bij de school te informeren naar het onderwijsleerplan scheikunde en het plan voor toetsing en afsluiting scheikunde. Daarin staat de lesstof en de wijze van toetsen en dergelijke precies aangegeven en dit kun je dan vergelijken met de vragen van de toets.

En mocht daaruit komen dat de docent lesstof toetst die niet tot het lessprogramma behoort dan lijkt mij dat hij daarop kan worden aangesproken.

En Jan, het gaat mij hier natuurlijk niet om een kleine uitbreiding voor een betere uitleg of om de belangstelling van de leerlingen voor het vak te wekken e.d. maar een daadwerkelijke uitbreiding van de lesstof die ook getoetst wordt en waarvan het cijfer meeweegt voor het eindcijfer. En ik kan niet beoordelen in hoeverre dit hier aan de hand is.

Veranderd door Margriet, 17 september 2011 - 15:04

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 15:42

[quote name='Margriet' post='689471' date='17 September 2011, 16:02']Eerst de feiten. De zoon van mevr. tortor moet 58 (dat begrijp ik toch goed?) elementen kennen.[/quote]

dat begrijp je niet goed:

[quote]Dus als hij zegt "58", dan verwacht hij de bijbehorende elementnaam en afkorting.[/quote]
Ik zou op die vraag het antwoord schuldig moeten blijven (zonder tabellenboek) en schaam me er niet voor.
[quote]Wat het examenprogramma HAVO aangeeft is hier niet bekend.[/quote]
Dat is prima na te gaan, wat van het VWO wordt geëist is reeds aangegeven ergens hierboven, letterlijk gekopieerd uit de syllabus. Die van de HAVO zal op dit punt vast niet sterk afwijken:
Bericht bekijken
En Jan, het gaat mij hier natuurlijk niet om een kleine uitbreiding voor een betere uitleg of om de belangstelling van de leerlingen voor het vak te wekken e.d. maar een daadwerkelijke uitbreiding van de lesstof die ook getoetst wordt en waarvan het cijfer meeweegt voor het eindcijfer. En ik kan niet beoordelen in hoeverre dit hier aan de hand is.[/quote]
Of er een cijfer voor gegeven wordt of niet lijkt me zelfs van ondergeschikt belang. Er wordt kennelijk geëist dat PS uit het hoofd te leren, wat ik als pure werkverschaffing beoordeel, meetellend voor een eindcijfer of niet. Vandaar dat ik eerder al vroeg of dit niet om een of andere uit de hand gelopen strafexercitie ging.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 15:46

De opgave was om in pak weg 3 weken het gehele periodieke systeem uit het hoofd te leren. Dus alle elementnamen, alle elementafkortingen en de elementnummers. Dus als hij zegt "58", dan verwacht hij de bijbehorende elementnaam en afkorting. En dat dan voor alle elementen.

Ik begrijp dat het om alle elementnummers en -afkortingen gaat. Ik vind dit werkelijk zonde van de energie en, om inzicht te krijgen in het systeem, overbodig.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures