Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 3

Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Beste Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum (en ook uberhaupt voor het eerst op een forum) dus vergeef me als ik deze vraag niet op de juiste plek stel....

Het volgende is het probleem; Na een verbouwing van 1,5 jaar moesten we een hoog maandbedrag gaan betalen. We hadden geen idee wat normaal was en betaalden gewoon braaf in de hoop dat als we zuinig zouden zijn we wel veel terug zouden krijgen.

We zijn toen inderdaad veel zuiniger met stroom omgegaan; maar 2x per week wassen en drogen, 2 uur per dag LED TV aan, max 4 uur per dag 2 computers aan, 1x per dag vaatwasser, nooit meer een spotje aan maar alleen de led verlichting en ter plekke 1 spaarschemerlamp, wel hebben we een magnetron, oven, afzuigkap, amerikaanse ijskast maar alles A+ en gloednieuwe apparatuur. We hebben absoluut geen bijzondere dingen zoals quoocker, sauna, elektr. vloerverwarming, elektr. boiler of zonnenbank!!

's Nachs gaat alles uit en van de stand by af. Alleen de Boretti ijskast en de electr. ventilatie blijft aan op de laagste stand en toch verbruiken we dan soms bijna 5 Khw.

Onlangs heb ik de Nuon gebeld om de meterstand door te geven en te vragen hoe we ervoor stonden. Ik dacht dat we wel heel veel terug zouden krijgen. Bleek dat we alleen maar meer zijn gaan verbruiken; gemiddeld 22 Khw per dag! Ik schrok me dood!!! Voor een gezin met twee volwassenen, 1 kleuter en 1 baby is dat echt belachelijk!

Nu houden we de meterstanden bij en;

overdag gemiddeld 17,5 KHW

's nachts gemiddeld 4,5 KHW

Onverklaarbaar!!!

We hebben wel getest en meter stopt wel netjes als we alle stoppen uit zetten. We gaan nu zo'n tussenmeter kopen en

apparatuur meten. Nuon en Liander hierover uiteraard gebeld en zij dreunen het standaard verhaal op.

Mijn man wil meter ook checken (het is een ATAG analoge meter uit 1988) maar er staat niet op hoeveel omwentelingen die moet maken voor 1 Khw, iemand een idee, kan op verzoek foto plaatsen van de meter?

Kan iemand mij helpen???

Ik kan zelf maar een paar dingen bedenken;

-Er liggen stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. kunnen ze lekken als er toch stroom op staat? Ook zoveel als 5 KhW?

-Kan de meter defect zijn?

-Kan de Amerikaanse ijskast defect zijn en daardoor zoveel verbruiken?

-Kan mechanische ventilatie op de laagste stand zoveel verbruiken?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Er liggen stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. kunnen ze lekken als er toch stroom op staat?
Zijn er aardlekschakelaar(s) geplaatst, en op welke groep(en)?
... er staat niet op hoeveel omwentelingen die moet maken voor 1 Khw, iemand een idee, kan op verzoek foto plaatsen van de meter?
Kijk nog eens goed of plaats eens een duidelijke foto van het scherm. Daar zou toch op moeten staan hoeveel toeren/kWh de meter maakt. Op die van mij (geen ATAG) staat: C = 375 tr/kWh
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Je had het na de verbouwing met de elektricien moeten bespreken. Die kan snel een berekening geven over hoeveel er verbruikt zou moeten.

Ook nu kun je een elektricien bellen om alles door te meten.

Ik heb zelf het volgende: http://www.theowl.com/ OWL+USB Nu voor een week en ik denk dat het geld al terug heb verdient. Ik woon in Ierland dus het is misschien beter om iets te kopen dat gericht is op de nederlandse markt.

Je haakt het aan een draad bij de meterkast, het apparaatje is draadloos, dus je loopt gewoon door het huis en schakelt apparaten aan en uit. Het verbruik word live aangegeven op het scherm, elke seconde met een vertraging van 3 seconden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Ik gebruik zo'n 10 kWh per dag, maar ik heb elektrisch warm water en een elektrisch kookstel.

Dat is dus cummulatief, per uur gemiddeld nog geen halve kW.

Berichten: 3

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Dank voor alle tips maar ik ben helaas nog niet veel verder.....ik weet dat veel mensen denken dat we vast nog wat onvoorziene slurpverbruikers aan hebben maar we zijn hier thuis een soort licht-en elektra-agenten geworden en bijna niets is meer (lang) aan.

We kunnen echt op de meter niet achterhalen hoeveel rondes per KW hij maakt. Vreemd toch? Hier een plaatje van de meter.

We hebben 4 aartlekschakelaars op de 3 fase meter en 16 groepen verdeeld in 4x4.

Electricien komt weer langs maar begrijpt er tot nu toe ook niet van. Nu is mijn man aan de gang met tussenmeters op alle grote apparaten.

Nog steeds rest mijn vraag:

Er liggen stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. Kunnen ze lekken als er toch stroom op staat? Ook zoveel als 5 KhW?

-Kan de meter defect zijn?

-Kan de Amerikaanse ijskast defect zijn en daardoor zoveel verbruiken? Hij maakt wel veel lawaai maar volgens mijn man is dat omdat hij niet goed is ingebouwd.

-Kan mechanische ventilatie op de laagste stand zoveel verbruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Hier een plaatje van de meter.


Ik denk dat je deze bent vergeten toe te voegen! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 3

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

foto.JPG
foto.JPG (445.32 KiB) 929 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Helaas, op de meter staat inderdaad niet hoeveel toeren/kWh hij maakt.
Er liggen stroomkabels klaar in de tuin voor de tuinverlichting die ooit moet komen. Ze zijn ingepakt en elektricien zegt dat er geen stoom op staat. Kunnen ze lekken als er toch stroom op staat? Ook zoveel als 5 KhW?
Is niet waarschijnlijk. Je hebt immers overal aardlekschakelaars op zitten. En bij kortsluiting zou de stop springen. Bovendien: die kabels moeten binnen toch ergens aan vast zitten? Kun je dat niet los maken?
-Kan de Amerikaanse ijskast defect zijn en daardoor zoveel verbruiken? Hij maakt wel veel lawaai maar volgens mijn man is dat omdat hij niet goed is ingebouwd.
Een ijskast (of welk ander apparaat) verbruikt maximaal wat de ingebouwde componenten kunnen verbruiken. Dat staat in de documentatie of op een plaatje achterop het apparaat, of zoek typenummer op internet, of bel de fabrikant. Dat plaatje zal bij die ijskast wellicht niet makkelijk bereikbaar zijn (spiegeltje aan stok?). Aangezien de ijskast blijkbaar ook op een aardlekschakelaar zit kan lekstroom niet de oorzaak zijn.
-Kan mechanische ventilatie op de laagste stand zoveel verbruiken?
Lijkt me erg veel. Kun je die ventilatie niet eens een nacht uit zetten? Of draden los maken?
-Kan de meter defect zijn?
Daar durf ik geen mening over te hebben, is mijn vak niet.

Schakel ALLES eens uit, en alle stekkers uit het stopcontact, maar de stoppen erin/aan laten. Die ijskast kan best een half uurtje zonder stroom.

Draait de meter nu nog steeds of staat het wiel stil? Meet eventueel de tijd die het duurt om het wiel één omwenteling te laten maken.

Zet daarna ALLEEN de LED TV aan en meet hoeveel seconden het duurt om het wiel van de meter om één omwenteling te laten maken. Die LED TV zal iets van 100 - 120 W verbruiken, kijk in de documentatie of zoek typenummer op internet. Zodoende weet je met welk verbruik één omwenteling overeenkomt. Daarna TV uit en ijskast aan en opnieuw de omwenteltijd meten. Meet de ijskast zowel als die loopt en niet loopt om eventueel onverklaarbaar verbruik te detecteren.

Idem met ventilatie, et cetera.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Mijn man wil meter ook checken (het is een ATAG analoge meter uit 1988) maar er staat niet op hoeveel omwentelingen die moet maken voor 1 Khw, iemand een idee, kan op verzoek foto plaatsen van de meter?
Ja, dat staat er wel op, dat is verplicht. Soms staat er op een meter voluit b.v. 600 omw. = 1kWh, maar er kan ook zoiets staan als c=600. De letter c staat voor meterconstante.

Overigens heb ik nog nooit gehoord van eletriciteiteitsmeters van ATAG. ATAG maakt gasfornuizen, maar geen meters. Een foto zou veel kunnen verduidelijken over wat voor ding het is. En als een foto te lastig is, schrijf dan eens op wat er allemaal op die meter staat.

Berichten: 1.816

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Een gewone goedkope verbruiksmeter kan ook wel eens wat licht in de zaak brengen, zo doe ik nu s'avonds het modem uit, scheelt weer ca 80 wh/per dag. En vele kleintjes....

@ Klazon, effe een opmerking. Dit schreef je in bericht 137: Je kunt inderdaad 3x25=75A gebruiken.

Volgens mij is dat niet zo. Ik heb 3X 16 A, maar kan gaan tot ca 25 A max. En wel omdat de gemeentelijke hoofdstop die max grens bepaalt.
LiA

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Vreemde meter. De c-waarde staat er niet op, maar ook het jaartal van productie niet. Dat zijn toch gegevens die er volgens de ijkwet op moeten staan.

@Thionyl: de moderatoren hebben dit onderwerp blijkbaar losgeknipt van een ander draadje. Daardoor kan ik even niet terugvinden wat je bedoelt met bericht 137.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

@Thionyl: de moderatoren hebben dit onderwerp blijkbaar losgeknipt van een ander draadje. Daardoor kan ik even niet terugvinden wat je bedoelt met bericht 137.
voilà bericht nr 137:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=479076

er was sprake van eenzelfde (uit deze topic) kwestie die ineens in twee topics liep. We besloten alles te verhuizen naar de eigen topic. AUB alleen op doorgaan als het voor de huidige topic van belang is?

moderator
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Beetje laat maar misschien helpt het nog...

De AEG C11G zoals op de foto doet 150 omw/Kwh volgens het boekje "Praktische wenken t.b.v. de kWh-meterpool" van Kema.

@Klazon: misschien is de meter van voor de ijkwet. :-)

Ik heb zelf ook elektrische ventilatie en die verbruikt 2Kwh per dag!!

Onze koelkast verbruikt 1-2Kwh per dag...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

@Klazon: misschien is de meter van voor de ijkwet. :-)
Dat is hij zeker. Ik zie nu nog iets aan die meter: er is een cijfer achter de komma te zien (in het rode vakje) en dat mag ook al 40 jaar niet meer. Ik vraag me af of dit wel een verrekeningsmeter is, en als het dat wel is, dan gaat dit energiebedrijf wel erg slordig met zijn meterpark om.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Stroomverbuik is 22 khw per dag!

Deze meter staat nog op de lijst van goedgekeurde meters bij Kema. Dat is natuurlijk geen garantie voor de goede werking van dit specifieke exemplaar. Ik zou een tweede meter in serie plaatsen en vergelijken.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer