Oppervlakte traagheidsmoment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

Oppervlakte traagheidsmoment

Hee iedereen, ik ben nu net begonnen met mijn opleiding werktuigbouwkunde op de TU en nu moet ik weten wat het oppervlakte traagheidsmoment is en hoe ik dat kan uit rekenen voor verschillende vormen, en wat in verhouding tot zo min mogelijk materiaal de sterkste vorm is.

Ik heb het forums al doorgespit en wel al wat dingetjes gevonden, maar geen goed uitgelegde algemene definitie over wat het precies in houdt en hoe de formules werken. (wikipedia is te vaag)

Het staat in mijn engelse boek van mechanica wel uitgelegd maar dat is lastig te begrijpen omdat ik dan eerst zo 200 pagina's ervoor nog moet lezen. (en het boek ligt dingen sowieso niet zo fijn uit vindt ik)

verder heb ik deze site al gevonden: http://www.werktuigbouw.info/Kwadratisch_o...te_moment.html#

Deze site vind ik zelf wel redelijk prettig, alleen werkt de link naar de uitleg van de zwaartelijn niet meer en dat moet ik ook weten hoe ik dat kan uitrekenen.

Ik moet van hoekprofielen weten hoe het oppervlakte traaheidsmoment kan uitrekenen en reckthoekig/vierkante buizen die van binnen hol zijn. Verder andere figuren die je makkelijk kan maken met strip en hoek profielen. (lassen is niet toegestaan, alleen boren/frezen en bouten en moeren)

Verder nog de materialen, met betrekking op de figuren die gemaakt zouden kunnen worden

Beschikbaar materiaal:

· 7 m hoekprofiel, 2*15*15 mm, in twee stukken van 3 m en één stuk van 1 m.

· 11 m stripprofiel, 2*15 mm, in drie stukken van 3 m en één stuk van 2 m.

· 1,2 m stripprofiel 3*50 mm, in 4 stukken van 30 cm.

· 50 stuks M4*20 mm boutjes met bijhorende moertjes en revetjes.

· 50 stuks M4*10 mm boutjes met bijhorende moertjes en revetjes.

(De profielen en strips zijn gemaakt van staal met de aanduiding S235JR Nwr. 1.0038)

Ik ben dankbaar voor elke goede uitleg, plaatjes zijn voor mij zeker een plus, dit maakt het voor mij normaliter veel duidelijker en makkelijker om te begrijpen.

In ieder geval alvast bedankt voor het doorlezen van mijn post.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Oppervlakte traagheidsmoment

Bij voorbaat sorry als ik je vraag niet goed begrijp.

Maar bedoel je het berekenen van het lineaire traagheidsmoment I van een zekere dwarsdoorsnede van een profiel?

Berichten: 25

Re: Oppervlakte traagheidsmoment

aadkr schreef:Bij voorbaat sorry als ik je vraag niet goed begrijp.

Maar bedoel je het berekenen van het lineaire traagheidsmoment I van een zekere dwarsdoorsnede van een profiel?
Ja, dat is precies wat ik bedoel ;) :P , denk ik althans.

Normaal is de benaming altijd oppervlakte traagheidsmoment :P , in het engels ook wel "second moment of area", wordt inderdaad ook altijd uitgedrukt met I.

oppervlakte traagheidsmoment en traagheidsmoment zijn niet hetzelfde, maar ik weet niet of je het wel lineaire traagheidsmoment mag noemen, maar ik denk wel dat je mijn vraag goed had begrepen en als het niet de informatie is die ik precies nodig heb, leer ik er toch nog van en geef ik het gewoon aan :P .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Oppervlakte traagheidsmoment

scan0006.jpg
scan0006.jpg (185.37 KiB) 1048 keer bekeken
Ik heb hier het lineair traagheidsmoment van een rechthoekige doorsnede berekend t.o.v. de X-X as.

Snap je dit?

Berichten: 25

Re: Oppervlakte traagheidsmoment

aadkr schreef:[attachment=8527:scan0006.jpg]

Ik heb hier het lineair traagheidsmoment van een rechthoekige doorsnede berekend t.o.v. de X-X as.

Snap je dit?


Nee, ik heb dan ook nog niks gehad over de stof, dat krijg ik pas over een paar weken.

Ik ben pas net 2 weken bezig op de TU, dus heb nog niet zoveel stof gehad.

Maar ik heb het nu wel al nodig voor een project, dus heb ik het geprobeerd zelf uit te vogelen, maar dat is nog niet zo makkelijk.

Reageer