Springen naar inhoud

Kogel tegen muur

• Log in om te kunnen reageren

ultraking x2

ultraking x2

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 18:28

Een kogel vliegt met 100m/s tegen een zeer harde wand. Wat is dan de temperatuurstijging van de kogel als de soortelijke warmtecapaciteit van het kogelmateriaal 100J/(kg įC) is? Je mag aannemen dat alle warmte op de kogel is overgegaan.

Dit is een vraag voor fysica. We hebben de formules Q(opgenomen warmte)=m (massa)*c (soortelijke warmtecapaciteit)*delta t (temperatuursverschil) en Qopgenomen=-Qafgegeven en Gamma (warmtecapaciteit van een lichaam)=Q/delta t (temperatuursverschil) gezien maar we mogen ook formules van vorige jaren gebruiken (ik zit in het 5de middelbaar).
Ik (en mijn vader) heb toch het gevoel dat hier iets ontbreekt, zoals de massa van de kogel, kan iemand me verder helpen?

Veranderd door Jan van de Velde, 17 september 2011 - 18:53

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 18:50

Dan krijg je nu van mij dat "ontbrekende" gegeven:

de kogel heeft een massa van 5 gram.

reken het trouwens ook eens uit voor een kogel van 12 gram?

Je zult trouwens in beide gevallen nog een formule voor bewegingsenergie moeten hebben.

Als dat allebei is gelukt kunnen we het eens gaan hebben over de verrassende uitkomst, en hoe je daar ůůk zonder die massa aan had kunnen komen....

(tussen haakjes, ik neem je niet in de maling voor het geval je dat gevoel mocht hebben. Reken het gewoon maar eens uit zoals ik hierboven zeg.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ultraking x2

ultraking x2

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2011 - 19:23

niet dat ik die formule op school al heb geleerd maar op wikipedia vond ik de E=mc≤ en ik neem aan dat E gelijk is aan Q (ik vond wel nergens een formule tussen Q en E dus echt zeker ben ik niet) en c de soortelijke warmtecapaciteit is. Is dat trouwens niet van Einstein?

delta t=Q/m*c <=> delta t=(mc≤)/(0.005kg*100J/kgįC) <=> delta t=50000/500=100Joule
met 9 gram is dit ook 100 blijkbaar

Veranderd door ultraking x2, 17 september 2011 - 19:27

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 september 2011 - 19:51

whoa, dit gaat niet goed. Je hebt al zo weinig gegevens en dan gebruik je ook nog eens nergens die gegeven snelheid van die kogel. Oh, enneh, die E= mc≤ is inderdaad van Einstein, en die "c" daarin vind je in BINAS tabel 7 : de lichtsnelheid. Laten we dat maar niet voor kogels gaan toepassen ;)

Kijk eens in tabel 35, kopje arbeid en energie voor de kinetische energie van een bewegend voorwerp?

Als je dat in je werkwijze opneemt zoals je nu mc≤ gebruikte komt dŠt verder wel goed, behalve alleen: een temperatuursverandering kan nooit de eenheid joule hebben. (slordigheidje)

en je komt bij herberekening tot dezelfde verrassende conclusie: de uitkomst is gelijk voor beide kogels. Toevallig, omdat de warmtecapaciteit die je onterecht in mc≤ plaatste in dit geval precies hetzelfde getal is als de snelheid van de kogel in je nieuwe formule zou je op de helft van daarnet moeten uitkomen.

als dat bij jou herberekening klopt, zie je toevallig ook al waarom je zonder die massa had gekund?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2011 - 19:51

Stel dat een zekere massa m een snelheid heeft van v m/s
Wat is dan de kinetische energie die de massa bezit?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures