Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Beste mensen,

ik probeer van C-anthracen-9-yl-C-piperidin-1-yl de structuurformule te achterhalen, ik heb zelf een poging gedaan, maar ik ben er niet zeker van of dit klopt:

Afbeelding

Ook is er een andere stof waar ik de structuurformule van wil achterhalen genaamd: N-(2,6-dimethyl-phenyl)-N-ethyl-anthracene-9-carboxamidine. Wederom kom ik hier niet helemaal uit, ik hoop dat jullie me een zetje in de goede richting willen geven.

Bvd

Berichten: 7

Re: Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Ik bedoel natuurlijk C-anthracen-9-yl-C-piperidin-1-yl-methyleneamine, mijn fout

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Wat doen die C-tjes in de naam? Je structuurformule lijkt me sowieso fout; wat je nu tekent heeft de piperidine als substituent van de anthraceenring staan. Daarvan blijkt niets in de naamgeving.

Als ik mag gokken, dan zijn beide groepen een substituent aan de methyleenamine-eenheid (CH2=NH)

Omdat de piperidyl-groep hier met het N-atoom aan gebonden zit, ontstaat ook in dit molecuul een amidine.

Waarvoor heb je dit eigenlijk nodig?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Dit is voorwerk voor mijn stage, en dit zijn ligands voor een katalisator. De namen van de stoffen komen uit het patent, waarin dit exact zo staat. Waar de C's voor staan is mij niet helemaal duidelijk. Maar C-anthracen-9-yl-C-piperidin-1-yl-methyleneamine ziet er waarschijnlijk dus eerder zo uit?:Afbeelding

Wat mij ook veel logischer lijkt omdat het ook een amidine is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Lijkt me wel.

De andere structuur is hiermee vergelijkbaar; het stuk anthraceen-carboxamidine is hetzelfde. Alleen verschillen de structuren in de substituent op het "andere" N-atoom van de amidinegroep. In je eerste structuur is dat N-atoom onderdeel van de piperidinering. In de tweede zitten er op dat N-atoom twee substituenten, een ethylgroep en een 2,6-dimethylfenyl-groep. De methylgroepen zitten dus aan weerszijden van het C-atoom dat aan het N-atoom zit.

Is dit duidelijk genoeg? Ik heb momenteel geen tekenprogramma bij de hand.

Succes met je stage (DSM?)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: Structuurformule c-anthracen-9-yl-c-piperidin-1-yl

Hiermee moet ik wel verder kunnen inderdaad, hartelijk bedankt. Stage is voor LanXESS, dat onlangs DSM elastomeren heeft overgenomen, dus in feite kun je wel DSM zeggen ja.

Reageer