[Eenheden] Paardekracht (pk)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 91

[Eenheden] Paardekracht (pk)

de auto van mijn vrouw heeft een krachtbron van 60 pk.

een kleintje dus, maar zij is zelf ook niet zo erg groot. :shock:

mijn gedachtengang is dat ik met dit auto'tje echt geen 59 gezonde paarden van hun plaats getrokken krijg.

mijn zwager kocht zeer recent een bmw met 170 pk's aan boord, wat mijn inziens al helemaal geen vergelijk meer is.

mijn vraag is nu deze: hoe werkt het nu precies met die zogenaamde paardenkrachten, is hier een formule voor, wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen.
It's just an illusion !

Berichten: 32

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Voor zover ik weet is 1 paardekracht de kracht cie nodig is om 1kg in 1 seconde 1 meter te verplaatsen....maar da weet iki nie zeker.

dit las ik ook pas:

Er bestaan nog al eens misverstanden over het vergelijken van vermogens van auto's. Wanneer we het over de pk's hebben die de motor levert dan bedoelen we daarmee in hoeveel tijd de motor een bepaalde energie kan ontwikkelen. Een motor die meer energie kan ontwikkelen in een kortere tijd heeft meer pk's, dit is vooral belangrijk in bijvoorbeeld de formule1. Tegenwoordig gebruiken we trouwens geen pk's meer voor de aanduiding van het motorvermogen maar kW (kiloWatt).

Voor de omrekening geldt het volgende: 1 kiloWatt = 1,36 pk en 1 pk = 0,736 kiloWatt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Cootje schreef:
Voor zover ik weet is 1 paardekracht de kracht cie nodig is om 1kg in 1 seconde 1 meter te verplaatsen....maar da weet iki nie zeker.
Dit klopt niet omdat als je een voorwerp van 1 kg 1 seconde lang 1 meter wilt verplaatsen je (als het voorwerp al snelheid heeft) geen energie kost. Alleen het versnellen van een voorwerp kost energie. Daar komt nog bij dat er nog een factor bij zou moeten komen staan omdat je zelf al zegt dat 1 pk = 0,736 kiloWatt.

Dit omdat kg, seconde en meter SI is en pk niet (beetje lastig uit te leggen)

Dat laatste van 1 pk=0.736 kW klopt wel.

Ik heb een keer gehoord dat het maximale varmogen wat een paard kan leveren iets van 3 of 4 pk is.

Berichten: 32

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Bro schreef:Cootje schreef:
Voor zover ik weet is 1 paardekracht de kracht cie nodig is om 1kg in 1 seconde 1 meter te verplaatsen....maar da weet iki nie zeker.
Dit klopt niet omdat als je een voorwerp van 1 kg 1 seconde lang 1 meter wilt verplaatsen je (als het voorwerp al snelheid heeft) geen energie kost. Alleen het versnellen van een voorwerp kost energie.
klopt, als het object beweegt heeft al al kinetische energie in zich, vandaar dus. En het energieverhaal gaat niet per definitie over een bewegend voorwerp, maar de kracht die nodig is om...

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Definitie van 1 pk is:
Het vermogen om een massa die 75 kg weegt, per seconde 1 meter omhoog te heffen.
(Bron: Van Dale woordenboek)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

thank you...

overigens... ben ik dus 1 pk :shock:
It's just an illusion !

Berichten: 32

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

als we je heeeel hard schoppen en je schiet een meter de lucht in, is dat pas 1 pk, wow....

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Kan iemand me uitleggen hoe je de onderstaande formule:

rpm

pk = ----- * 2pi * koppel

60

----------------------

550

in:

rpm * koppel

pk = ----------------

5252,1

kan veranderen.

En is het mogelijk om deze formule nog te vereenvoudigen :

(A * 0,10472) /550 = B

Gebruikersavatar
Berichten: 82

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

waarschijnlijk veel te laat, maar toch

pk = [(rpm/60)*2Pi*koppel] / 550 . . . je werkt gewoon de gekende waardes uit

[rpm*koppel*2Pi/60]

------------------------ = pk

550

[rpm*koppel*2Pi]

------------------------ = pk

550*60

[rpm*koppel*]

------------------------ = pk

550*60

-------

2Pi

[rpm*koppel*]

------------------------ = pk

5252,113122

Berichten: 73

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

De definitie blijkt inderdaad waar, want:

75 kg x 9,81 N/kg x 1m = 735,75 Nm = 735,75 Joule

Dit per seconde is geeft een benodigd vermogen van 735,75 Watt

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

wil dit dan ook zeggen dat als ik 75 kg in 1 sec een meter optil, ik dan 735 joules verbruik?

lijkt me sterk
It's just an illusion !

Berichten: 73

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Ja dat klopt. Dit is relatief ook niet veel. Kijk bijvoorbeeld maar naar een pak melk:

In 100 ml zit al een voedingswaarde van ± 200 kilo Joule

De tijd die je erover doet, doet er in principe niet toe.

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Dan heb ik ook een leuke:

Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 liter water 1 graad te verwarmen. Maar als je kijkt hoeveel calorien er in voeding zitten, lijkt onze voeding bijna geen energie te hebben. Misbruiken hun de definitie van calorie?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Pietje schreef:Ja dat klopt. Dit is relatief ook niet veel. Kijk bijvoorbeeld maar naar een pak melk:

In 100 ml zit al een voedingswaarde van ± 200 kilo Joule

De tijd die je erover doet, doet er in principe niet toe.
Weet je dat zeker? Dat de tij er niet toe doet??

Berichten: 73

Re: [Eenheden] Paardekracht (pk)

Mechanisch gezien doet de tijd er zeker niet toe. Maar als je over spierkracht gaat praten wordt het een ander verhaal. Want als je alleen iets in de lucht houd verzet je geen arbeid maar je wordt er wel moe van.

Reageer