Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Beste Medeforumleden,

Ik ben een studente van het technasium en heb een heel interessant project opgekregen , de oprdrachtgever verwacht een aansprekend demonstratiemodel van een methode om gedurende een dag energie op te slaan om 's avonds LED-verlichting op te laten branden.Hierbij mag geen gebruik worden gemaakt van batterijen of accu's, het demonstratiemodel moet aan bezoekers van het Landenfestival duidelijk maken welke energiebron word gebruikt, hoe de energie word opgeslagen en hoe de energie vervolgens word omgezet in LED-verlichting. Het demonstratiemodel laat minimaal 1 LED minimaal 15 seconden branden. *bezoekers hebben soms weinig tot geen natuurkundige kennis, leeftijd tussen 9 en 99.

Hopelijk hebben jullie een paar goede ideeén die ik kan gebruiken voor mijn project.

Mvg.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Het lijkt mij dat de bedoeling van het project is dat je zélf met ideeën komt. De opdracht op internet zetten en hopen dat een ander je een idee aan de hand doet, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Verder verwachten we op dit forum dat je aangeeft wat je zelf al hebt gedaan, wat je hebt bedacht, waar je hebt gezocht en waar je precies vastloopt. Als je dat aangeeft, kan iemand je vast wel verder helpen.

Om op ideeën te komen is het in het algemeen een goed idee om eens te kijken wat anderen gedaan hebben. Gebruik Engelse termen, bijvoorbeeld "energy" en "storage", dan moet je een eind komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Zelf dacht ik eerst aan een klein model met zonnepannelen , maar na mijn onderzoek naar zonnepannelen kwam ik erachter dat de gevangen energie word opgeslagen in een accu, nu ben ik bezig met een idee over aardappelen , maar aangezien dat al heel bekend is , zoek ik naar iets anders dat niet egt vaak gebruikt word, zoals een soort fruit of groente dat wel energie geeft maar niet vaak gebruikt word ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Wel, ik denk dat je eerst eens moet berekenen hoeveel energie je minimaal nodig hebt voor 1 led 15 seconden. Als je dan nog eens opzoekt hoeveel energie je in een stuk fruit kunt opslaan, dan ben je weer in stap verder.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 10

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Jaa, dat lijkt mij wel een slim idee, ik zal er maar meteen mee aan de slag gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Zoek voor je gaat berekenen eerst maar eens op hoe die aardappel- of fruitbatterijen precies werken, en vraag je vervolgens af of je dat principe überhaupt wel kunt gebruiken om energie op te slaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 10

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Dat heb ik al gedaan.....

Nu ben ik erachter gekomen dat je energie kunt halen uit aardappelen maar ook dat je het erin kunt opslaan, nu moet ik alleen me idee wat uitwerken en dan heb ik het wel zo'n beetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Hoe vang ik overdag energie zonder batterijen of accu's op het s'avonds te gebruiken voor led-verlichting

Dat heb je helemaal niet gedaan. Je hebt hier in een ander topic een vraag over gesteld, en je hebt het antwoord verkeerd begrepen. Het principe van zo'n batterij heb je nog helemaal niet uitgezocht.

Ik zal je uit de brand helpen, en daarmee moet het gedoe over je project maar klaar zijn: Je kunt een aardappel niet gebruiken om elektrische energie in op te slaan. De energie van een aardappelbatterij zit dan ook helemaal niet in de aardappel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer