Free-body diagrams

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Free-body diagrams

Geef een formule voor de kracht F, zodat Mc niet beweegt relatief ten opzichte van Ma. verwaarloos alle wrijving.

Afbeelding

Ik dacht dat Ma een versnelling heeft van a=Mb*g/Ma. en dus dat F=Mc*Mb*g/Ma, maar dit klopt niet.

Graag zou ik een tip of uitleg willen in hoe dit probleem wel op te lossen.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Free-body diagrams

A en C moeten dezelfde versnelling hebben.

B heeft die versnelling dan ook!

Berichten: 26

Re: Free-body diagrams

maar de versnelling van A is toch in principe a=Mb*g/Ma, kracht op Mb is Mb*g en a=F/m maar dat is dus niet de versnelling op Ma?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Free-body diagrams

... en dus dat F=Mc*Mb*g/Ma, maar dit klopt niet.
Ha nee, want de katrol beweegt even snel als massa A, hij zit namelijk vast aan die massa. Daardoor heeft massa B niet meer de versnelling g t.o.v. de katrol.

Eigenlijk is dit meer een logica vraag. Welke versnelling moet A hebben t.o.v. de katrol, als A stilstaat t.o.v. C? Wat kun je nu zeggen over de versnelling van B t.o.v. de katrol?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Free-body diagrams

Denk aan de spankracht in het touw.

Berichten: 26

Re: Free-body diagrams

317070 schreef:Ha nee, want de katrol beweegt even snel als massa A, hij zit namelijk vast aan die massa. Daardoor heeft massa B niet meer de versnelling g t.o.v. de katrol.

Eigenlijk is dit meer een logica vraag. Welke versnelling moet A hebben t.o.v. de katrol, als A stilstaat t.o.v. C? Wat kun je nu zeggen over de versnelling van B t.o.v. de katrol?
oh heel slecht gekeken ik zie nu pas dat de katrol vast zit aan C sorry voor het storen van jullie zondagavond

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Free-body diagrams

Krijg je ook F= {mBmC/(mA + mB)}g ?

Berichten: 26

Re: Free-body diagrams

Krijg je ook F= {mBmC/(mA + mB)}g ?
klopt. wat ik nu dacht is dat de volledige massa ma+mb+mc maal de versnelling van mb (mb*g)

en dat deel je dan door de wortel van ma^2-mb^2(stelling van pythagoras) zou dit gelijk moeten zijn aan F...

Reageer