Caissonziekte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Caissonziekte

Voor natuurkunde moet ik een practicum maken over de duikersziekte.

:Caissonziekte of duikersziekte is een ziektebeeld dat zich kan voordoen bij mensen die, na onder verhoogde luchtdruk te hebben gewerkt, weer in een omgeving met een lagere druk terugkomen, zoals duikers of mensen in een vliegtuig na een snelle decompressie.

Ik ben van plan om cola in een buis te doen en dat te schudden. Zodat er bellen ontstaan. Maar verder weet ik eerlijk gezegd niet wat ik moet doen. Want die bellen ontstaan toch door de koolzuur en niet doordat er lucht ontstaat in de buis/longen. Verder snap ik heel het practicum niet. Kan iemand me aub uitleggen wat ik moet doen??

Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Caissonziekte

Allereerst: als je zo'n tekst van wiki overneemt, zet dat er dan even bij aub.

We draaien de boel even om: we gaan proberen je inzicht te vergroten. Als je snap wat er aan de hand is, kan je er zelf een practicum bij bedenken.

Een voorbeeld:

Lucht van 20 graden C kan een bepaalde hoeveelheid waterdamp opnemen. Als je deze, met waterdamp verzadigde lucht nu verwarmt tot 25 graden C, kan er meer waterdamp bij. Stel dat je het nu weer verzadigd en dan koel je de boel af tot 20 C. Dan moet er water uit en dat zal condenseren.

Stel dat je net zo lang suiker bij hete thee doet tot er geen suiker meer in kan oplossen. Als je die thee nu laat afkoelen verschijnen er suiker-kristallen. De reden is dat water op 20 graden C minder suiker kan bevatten dan water op 90 graden.

Sprongetje:

In water kan een bepaalde hoeveelheid gas oplossen. Als je het water en gas samen onder druk zet, kan er meer gas in het water oplossen. Hoe hoog is de druk op het aardoppervlak ongeveer? En hoe hoog is de druk 20 meter onder water?

Als je een tijdje op 20 meter diepte zit, pas de boel zich aan en lost er meer gas op in het bloed (vooral stikstof). Niets mis mee, dat doet het gewoon en daar heb je geen last van.

En nu komt het: je gaat terug van 20 meter onder water naar de oppervlakte. Wat zal er gebeuren? En waarom is dat eigenlijk een probleem?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 8

Re: Caissonziekte

Ik begrijp dat als je te snel van 20 m naar boven gaat, dat het stikstof in je lichaam dan weer minder snel oplost. Het stikstof moet er dan uit via belletjes door de longen. Met de caissonziekte is het toch als je te snel van druk verandert dat die belletjes niet in de longen ontstaan maar in bloed en weefsels. Dus er ontstaan (stikstof) bellen in het bloed. Is dit goed? En ik snap niet hoe je dan met deze informatie een practicum kan bedenken...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Caissonziekte

En ik snap niet hoe je dan met deze informatie een practicum kan bedenken...
hoe kom je dan op dit idee?
Ik ben van plan om cola in een buis te doen en dat te schudden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Caissonziekte

Dit topic past beter bij Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer