Molaire extinctiecoëfficiënt schatten?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

Molaire extinctieco

Kan iemand mij helpen?

Je wilt van een preparaat het gehalte isoprenaline controleren met UV-spectrofotometrie, maar je kent de specifieke extinctie van isoprenaline niet. Wel heb je de specifieke extinctie van adrenaline gevonden155(E11 = 155 bij 280 nm), en tevens de structuurformules en de molelcuulgewichten van de stoffen (zie onderaan opgave).

b. Geef een schatting van de molaire extinctiecoëfficiënt en van de specifieke extinctie van isoprenaline bij 280 nm.

isoprenaline M=211 g/mol

adrenaline M= 183 g/mol

Ik zou niet weten hoe ik moet schatten, ik weet alleen dat de structuurformules van isoprenaline en adrenaline erg op elkaar lijken. En ik weet de molaire extinctiecoëfficiënt van adrenaline (heb ik berekend) en de specifieke extinctie van adrenaline. ε van adrenaline = 2836.5 L/mol*cm

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Molaire extinctieco

Verwacht je bij een zwaarder molecuul (met een vergelijkbare structuur) een grotere of kleinere extinctiecoefficient?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: Molaire extinctieco

Verwacht je bij een zwaarder molecuul (met een vergelijkbare structuur) een grotere of kleinere extinctiecoefficient?
een grotere denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Molaire extinctieco

Zou er dan misschien een ruwweg lineair verband tussen deze twee factoren kunnen zitten (zwaarder molecuul, grotere extenctiecoefficient?)

Wat kan je vervolgens aan de hand van het molaire massa over de extinciecoefficient zeggen?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer