Vectorruimte en basis

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Drieske schreef:Die m' en n' zijn maar symbolen voor getallen hè... Ik had even goed symb1 en symb2 kunnen gebruiken. Alleen is dit korter ;) .

Maar laat ik je maar wat op weg helpen. Je weet dat {v, w} een basis vormt. Dus bestaan er voor elke u, element van V, getallen m' en n' (zie opm hierboven) zodat m'*v + n'*w = u. We zouden nu graag weten of we ook getallen (m en n) kunnen vinden zodat m(v+w)+n(a*v) = u. We willen die m en n vinden dus! Hiervoor herschrijven we een beetje naar= (m + na)*v + m*w = u. Maar we weten nu ook dat m'*v + n'*w = u. Dus m'*v + n'*w = (m + na)*v + m*w. Of nog: (m' - (m + na))*v + m*w = 0. We weten nu dat {v, w} een basis is, dus...?

Maak jij het af?
Ik snap niet waar je term n'*w heen is?

((m'-(m+na))*v + n'*w - m*w = 0 dus

(m'-(m+na))*v=0

n'*w=0

m*w=0

v,w is basis dus uit laatste 2 volgt: n',m=0

(m'-(m+na))=0 -> m'-na=0

m'=na? klopt toch niet?

en als je die laatste 2 termen als (n'+m) * w schrijft dan volgt er niet dat n' en m=0?

volgens begrijp ik er niks meer van o.o

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Ik snap niet waar je term n'*w heen is?
Dat is omdat ik die vergat te typen ;) . Sorry! Het wordt dus inderdaad:
((m'-(m+na))*v + n'*w - m*w = 0
Maar dan ga je mis. Je moet nog samennemen bij de w. Dus: ((m'-(m+na))*v + n'*w - m*w = 0. En dat geeft:

(m'-(m+na))=0

(n'-m)=0

(Let op: zonder de v en w!)

En dit geeft je dan dat

m = n'

en

n = (m' - m)/a = (m' - n')/a

Ben je nu weer mee? Sorry voor de verwarring. Ik wil, indien nodig, het hele verhaal nog eens geven.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Drieske schreef:(m'-(m+na))=0

(n'-m)=0

(Let op: zonder de v en w!)

En dit geeft je dan dat

m = n'

en

n = (m' - m)/a = (m' - n')/a

Ben je nu weer mee? Sorry voor de verwarring. Ik wil, indien nodig, het hele verhaal nog eens geven.
Ja ik ben bij, ik had mijn vorige berichtje aangepast en de n' en m samengenomen.

ik snap ook wat je verder doet, maar waarom heb je daarmee aangetoond dat het een volledig stelsel is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Ik heb nu toch aangetoond dat als ik voor m en n neem wat ik hierboven uitkwam (in functie van m' en n', want ik weet dat deze bestaan!), dat ik dan de vector u kan vormen? Dit is toch de definitie van voortbrengend/volledig?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Ik heb nu toch aangetoond dat als ik voor m en n neem wat ik hierboven uitkwam (in functie van m' en n', want ik weet dat deze bestaan!), dat ik dan de vector u kan vormen? Dit is toch de definitie van voortbrengend/volledig?


Oja, sorry, ik had achter het laatste = teken gelezen dat er nog iets stond met m of n, en niet alleen '.

Dom ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Geen probleem ;) . Ik heb nu alles voorgedaan op je eerste voorbeeld. Kun jij het tweede nu? Indien mogelijk mag je dat ook hier typen, dan heb je wat controle :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Geen probleem ;) . Ik heb nu alles voorgedaan op je eerste voorbeeld. Kun jij het tweede nu? Indien mogelijk mag je dat ook hier typen, dan heb je wat controle :P .


Ik heb gevonden:

m=m'/a

n=n'/b

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

En kun je onafhankelijkheid ook aantonen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

En kun je onafhankelijkheid ook aantonen?


Ja, dat had ik al gedaan ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Okee ;) . Dan ben je er volgens mij. Maar snap je het ook goed, met de abstractere werkwijze? Uiteraard vraagt die even een zekere aanpassing :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Okee ;) . Dan ben je er volgens mij. Maar snap je het ook goed, met de abstractere werkwijze? Uiteraard vraagt die even een zekere aanpassing :P .


Zie het nu pas;

Maar, ja ik snap het beter.

Goed wil ik nog niet zeggen.

Ik weet het de volgende keer wel te reproduceren denk ik :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Nou, reproduceren is één ding. Het begrijpen wat je doet, een ander. Dat tweede mankeert blijkbaar geheel of gedeeltelijk? Zoja, waar hapert het nog?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Nou, reproduceren is één ding. Het begrijpen wat je doet, een ander. Dat tweede mankeert blijkbaar geheel of gedeeltelijk? Zoja, waar hapert het nog?
Ik weet wat ik moet doen als mij gevraagd wordt een basis aan te tonen;

-Door te laten zien dat het lineair onafhankelijk is

-Door te laten zien dat het een volledig stelsel is

Lineaire onafhankelijkheid toon ik aan door te laten zien dat een stelsel alleen 0 oplevert als geldt a1=a2=a3=...=an=0

De volledigheid van een stelsel toon ik aan door te laten zien dat a1*v1 + ......... met behulp van a'1*v1 + ..........

te schrijven is als a1=iets met accentjes ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Okee, dat is een concrete situatie... Maar duidelijk heb je het in dit specifiek (abstract(er)) geval moeilijker, toch?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Okee, dat is een concrete situatie... Maar duidelijk heb je het in dit specifiek (abstract(er)) geval moeilijker, toch?


Ja dat klopt, maar dat heeft er nu nog mee te maken dat ik net aan een studie ben begonnen en nog even moet wennen aan al nieuwigheidjes, denk ik tenminste..

Reageer