Vectorruimte en basis

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

How wacht, stop. Er is nergens gegeven dat {v1, ..., vn} een basis vormt hè. Enkel dat je basis uit n vectoren bestaat. En ik heb die basis een naam (de w's) gegeven.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

How wacht, stop. Er is nergens gegeven dat {v1, ..., vn} een basis vormt hè. Enkel dat je basis uit n vectoren bestaat. En ik heb die basis een naam (de w's) gegeven.


Klopt.... Mijn fout.

Maar ik ben bang dat ik gewoon niet snap wat je me probeert uit te leggen.....

Zelfs als ik al aan zou kunnen tonen dat v1,w2,...,wn een basis is, dan weet ik niet wat ik daar nou precies aan heb....

Want je zei dat v1= a1w1 + a2w2 + ... + anwn --> voor v1 zou je ook v2 kunnen nemen toch, dat maakt in principe niet uit?

Dat daaruit volgt dat w1= (v1 + a2w2 + ... + anwn)/a1 snap ik ook nog wel, maar wederom, wat heb je eraan?

Het is waarschijnlijk essentieel, maar ik kan er zelf duidelijk niet opkomen...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Soms is het voor het grote plaatje handiger/beter op zo'n bewijs in zijn geheel te kunnen zien. Niet dat ik het niet stap voor stap wil uitleggen hoor ;) . Ik denk gewoon dat je er meer aan hebt het rustig door te nemen, te kijken waar je vast loopt en dat dan op te lossen. Daarom heb je hier een PDF die het klassieke bewijs geeft (pg 2 en 3). Dit kun je rustig doornemen en dan aangeven of dit helder is of niet :P ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Vectorruimte en basis

Soms is het voor het grote plaatje handiger/beter op zo'n bewijs in zijn geheel te kunnen zien. Niet dat ik het niet stap voor stap wil uitleggen hoor ;) . Ik denk gewoon dat je er meer aan hebt het rustig door te nemen, te kijken waar je vast loopt en dat dan op te lossen. Daarom heb je hier een PDF die het klassieke bewijs geeft (pg 2 en 3). Dit kun je rustig doornemen en dan aangeven of dit helder is of niet :P ...


Weet je wat nu het vreemde is;

Dit is precies mijn probleem, ik zie niet waarom ik soms iets moet doen.

Nu ik dit bestandje eens goed bestudeer, snap ik het prima.

Stap-voor-stap gaat het meestal mis, maar als ik een bewijs kan zien, dan weet ik waarom ik iets zou moeten en wat ik nu echt wil bewijzen; ik denk dat dat een vaardigheid is die ik niet beheers; vandaar dat ik waarschijnlijk ook slecht was in meetkunde op de middelbare school......

Maar dit ga ik zeker weten nog goed bestuderen morgenavond als ik er tijd voor kan maken! Dan ga ik kijken of ik alle stappen ook echt begrijp;

In ieder geval alvast bedankt :P

Lijkt me ook vervelend als iemand je niet kan volgen :P vele berichten lang....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vectorruimte en basis

Het komt erop neer eerst twee dingen voor jezelf goed vast te leggen. Het eerste is of het voor jezelf intuïtief duidelijk is dat dit wel zo moet zijn. Evt gebruik je hiervoor een voorbeeld. Het tweede is dan 'wiskundig' vastleggen waar het in je intuïtie je op wijst. Maw: wat maakt dat r>n in dit geval niet kan?

Daarna schrijf je zeer zorgvuldig je gegeven op. Bij deze gegevens schrijf je zoveel mogelijk equivalenties op. Bijv: basis betekent vrij en voortbrengend.

Je hebt nu een startpunt en een eindpunt. Kijk even wat deze twee nog van elkaar scheidt en ga daarmee aan de slag. Dit legt eventuele deelproblemen meteen op tafel.

Verder is het normaal dat je hier nog moeite mee hebt hoor. Daarvoor dient je opleiding net ;) . Dat gaat steeds vlotter beginnen gaan. Aan motivatie ontbreekt het alvast niet.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer