Studiekeuze. tijdverspilling?

Reageer
Berichten: 2

Studiekeuze. tijdverspilling?

Hoi,

Ik ben een leerling in het laatste jaar ASO Wiskunde-Wetenschappen. Ik ben al enkele jaren (laatste 3 jaren ong.) aan het denken wat ik verder wil studeren aan de universiteit. Ik ben altijd al heel gesteld geweest op biologie en chemie, fysica wat minder, zowel als wiskunde, maar ik kan het wel. Daarom heb ik sinds enkele maanden besloten om geneeskunde te doen, omdat dit ook altijd mijn 'droom' is geweest.

Ik heb veel last van stress tijdens toetsen en verlies vaak mijn concentratie daardoor, daarom heb ik in 2010 meegedaan aan het ingangsexamen geneeskunde (ik was toen dus juist het 5de jaar gepasseerd). Dit heb ik gedaan zonder enige voorbereiding en was er voor het eerste deel, (fysica, chemie, wiskunde en biologie) niet door en had ook redelijk slecht gescoord. Mijn 2de deel, (teksten en arts-patient-conversaties) waren wat beter en daar had ik nog 0,25 punten nodig om door te zijn. Ik hoop dus met de nodige voorbereiding er wel door te geraken.

Nu heb ik wel een probleem. Aangezien ik vele vrienden heb die deze studie ook wilden volgen en het ingangsexamen 2, 3, 4 of meer hebben moeten herdoen, is mijn motivatie en zekerheid wat gezakt. Ik weet nu dat ik er niet van de eerste keer door zal zijn. Het spreekt vanzelf dat ik het examen 2 keer ga afleggen (juli en augustus), maar de vraag is nu, als ik er niet door ben, voor beide keren, zou het dan een slecht idee zijn Biomedische te gaan volgen en het jaar daarop weer meedoen met het ingangsexamen?

Velen doen dit, maar toch ben ik een beetje bang dat dit misschien wat verspilling van tijd zal zijn als ik niets in de biomedische wil gaan doen. Stel dat ik er niet door geraak na 3 jaar, dan zit ik technisch gezien een beetje vast in de Biomedische.

Als mijn 2de keuze heb ik HandelsIngenieur in mijn hoofd maar aangezien ik niet zo een fan ben van de wiskunde weet ik niet of dit zo een goed idee is. Maar toch kan je er later vele kanten mee op. Daarom ben ik ook bang, dat als ik niet in geneeskunde binnen geraak, en 1 jaar 'verspil' in de Biomedische en weer niet in geneeskunde geraak, of het nog een goed idee zou zijn om naar HI over te schakelen. Of is dat -te moeilijk -niet slim -te laat -... ? ;)

Ik zou graag wat advies krijgen, want zoals u ziet ben ik een beetje verward en ik begin wat tijd tekort te krijgen.

Alvast bedankt!

PS: Als er enkele vragen zijn over de gegeven uitleg, ik beantwoord ze met plezier en verontschuldig mij voor enige verwarring! :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Studiekeuze. tijdverspilling?

Ik denk dat als je handelsingenieur zou aankunnen, je ook in staat zou zijn van het ingangsexamen geneeskunde te slagen. Als dat is wat je echt wil doen, dan moet je ervoor gaan. Er zijn wel meer studenten die de 1e keer falen en dan achteraf via biomedische doorstromen.

Qua wiskunde is handelsingenieur niet enorm zwaar hoor. Ik denk dat zij wel veel statistiek krijgen, maar algebra en analyse (wat theoretisch zwaarder is) zal veel minder of zelfs niet.
Dit heb ik gedaan zonder enige voorbereiding en was er voor het eerste deel, (fysica, chemie, wiskunde en biologie) niet door en had ook redelijk slecht gescoord.
Je zegt zelf dat je geen voorbereiding had, je hebt ook nog een jaar achterstand op degenen die het voor serieus deden.

Ik zou zeggen: bekijk de nodige leerstof eens op je gemak en kom hier hulp vragen met oefeningen die je niet helemaal begrijpt. Je hebt nog een heel jaar de tijd, als je wil dan kom je er wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Studiekeuze. tijdverspilling?

Ik zou zeggen: ga er van de eerste keer echt voor. Neem minstens 1 of 2 weken volledig vrij om keihard te blokken. Dus zoals een universitair iedere dag x uren studeren, oude examens oplossen en keihard oefenen, al ware het een examen op de unief. Als dat echt je droom is, dan zou dat zeker moeten lukken. Die 2 weken zijn immers maar een voorbode van de 7 jaar die er achter komt en je leven lang als dokter.

Als je op het einde het gevoel hebt dat je het zou moeten kunnen, op basis van de oude examens, dan weet je of je een jaar biomedische moet proberen of dat inderdaad weggesmeten moeite is. Als je na die intensieve blok nog altijd het gevoel hebt dat je niet zult slagen, dan lijkt het me beter om iets anders te proberen.

En na die blok maak je natuurlijk ook gewoon veel meer kans om toch te slagen, en dan moet je die keuze niet meer maken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Studiekeuze. tijdverspilling?

Ik vind het sowieso wel een beetje een vreemde ingesteldheid om op voorhand al te besluiten dat je noch na de eerste noch na de tweede poging voldoende gaat gescoord hebben op je toelatingsexamen. Waarom dan überhaupt meedoen ;) ? Ik zeg dit niet om je te demotiveren, net om je erop te wijzen dat je beter gewoon uitgaat van je eigen kwaliteiten en er volledig voor gaat. Zelf heb ik nooit een toelatingsproef meegedaan, maar wat 317070 zegt, is alvast een serieuze verhoging van je slaagkansen.
Verborgen inhoud
Even wat reclame: op dit forum hebben we ook een mooie collectie aan oud-examenvragen. Zie hier.


Mocht het dan uiteindelijk toch nog mislopen, moet je jezelf eerst afvragen of je nu tot het uiterste bent gegaan en niet het gevoel hebt dat je veel hebt bijgeleerd. Daarna kun je beslissen of je al dan niet beslist het jaar erop opnieuw te proberen (en dus Biomedische te beginnen).

Dan ivm Handelsingenieur. De Wiskunde is er niet gigantisch, maar hij is er wel. Je krijgt de basis van Algebra en Analyse uiteraard, met een paar uitbreidingen. Hier vind je wat info over de opleiding aan KULeuven. En hier het studieprogramma van de Bachelor. Voor de Wiskunde moet je je dus niet meteen zorgen maken, maar er is er wel wat aanwezig. En dat lijkt me ook wel logisch in zulk een opleiding :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2

Re: Studiekeuze. tijdverspilling?

Bedankt voor de reacties, ik ben zeker niet gedemotiveerd, juist het tegenovergestelde. Ik zal er volledig voor gaan en mijn uiterste best doen, en dan hopen da ik slaag natuurlijk! Ik zal inderdaad is zien wat mijn gevoel mij zegt nadat ik lang geblokt heb en daar misschien wat meer vanuit gaan!

Ook ben ik niet meer ongerust over de opleiding handelsingenieur. Algebra en Analyse is ok voor mij, meetkunde is vooral het probleem. Statistiek krijg ik dit jaar wat uitgebreider, dus dan kan ik ineens zien of ik dat goed mee kan volgen of niet.

Onderzoekscompetentie afgesplitst naar: hier

Reageer