Wat is massatraagheid(moment)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 62

Wat is massatraagheid(moment)

hallo,

ik ben bezig met het 2de jaar van mijn studie mechatronica.

in deze studie zit een vak genaamd elektrische actuatoren hierbij is massatraagheid(moment) aan bod gekomen en dit heel belangrijk ivm berekeningen en simulatie maar ik heb deze lessen gemist ivm vakantie (schuld van school ook nog :P )

maar ik heb een poging gedaan om goede informatie te krijgen over hoe ze hier op komen en hoe het word afgeleid van andere formules maar kan niks vinden ook omdat we geen echt boek hebbe nog voor dit vak dus alle hulp is welkom !!

note : ik heb absolute niet de instelling kom maar met een kant en klaar antwoord !!! ik wil graag begrip krijgen van massagraagheid en hier mee kunnen reken ;)

enige wat ik tot nu toe van begrijp het is dat een soort tegenkracht op een verandering in snelheid net zoals in de trant van u = i * r ?

bij voorbaat dank,

mvg

peter

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Wat is massatraagheid(moment)

Massatraagheid is bij rechtlijnige beweging niets anders dan massa in verband met kracht = massa x versnelling.

Bij rotaties gaat het om het traagheidsmoment: moment = traagheidsmoment x hoekversnelling.

Berichten: 62

Re: Wat is massatraagheid(moment)

Neutra schreef:Massatraagheid is bij rechtlijnige beweging niets anders dan massa in verband met kracht = massa x versnelling.

Bij rotaties gaat het om het traagheidsmoment: moment = traagheidsmoment x hoekversnelling.


nou snap ik het echt niet meer wat u hiermee zegt massatraagheid is F=m*a ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Wat is massatraagheid(moment)

Dat klopt! Massatraagheid is inderdaad de verhouding tussen kracht en versnelling, meestal gewoon massa genoemd. En massatraagheidsmoment is de verhouding tussen moment en hoekversnelling, meestal gewoon traagheidsmoment genoemd.

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Wat is massatraagheid(moment)

nou snap ik het echt niet meer wat u hiermee zegt massatraagheid is F=m*a
Niet helemaal.

F=ma is de tweede wet van Newton en de m erin is de massatraagheid, kortweg massa.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat is massatraagheid(moment)

enige wat ik tot nu toe van begrijp het is dat een soort tegenkracht op een verandering in snelheid
Eigenlijk zit je hiermee bijna in de roos.

"traagheid" is een van die slechtstgekozen woorden in de vakterminologie van de natuurkunde, omdat traagheid in de dagdagelijkse wereld meestal van iets vertelt dat het van zichzelf maar langzaam is, sloom.



Wat we bedoelen ermee aan te geven is de hoeveelheid "moeite" die het kost om iets van snelheid te laten veranderen, of het nu gaat om een vermeerdering of vermindering van die snelheid, of een verandering van richting van die snelheid.

Jij kunt met een bepaalde kracht duwen. Laat die kracht los op een Fiat 500, of op een TGV
tgv.png
tgv.png (7.45 KiB) 6075 keer bekeken


Dat Fiatje krijg je makkelijker van snelheid veranderd dan die TGV. Dus, in natuurkundige zin, heeft de TGV een héél veel grotere traagheid dan het Fiatje.

Met evenveel gemak praat je ipv over traagheid over massa. Want als de massa 2 x zo groot wordt is er ook een 2 x zo grote kracht nodig voor een gelijke verandering in snelheid (F=m·a)

Echter, om massa daarom een "tegenkracht" te noemen wordt heel filosofisch. Massa heeft wél ook de betekenis van "hoeveelheid materie". We zijn er overigens bij mijn weten nog steeds niet 100% zeker van dat die beide -"zware" massa als hoeveelheid materie en " trage"massa als aanduiding van verzet tegen versnelling- (altijd) gelijk zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa_(natuur...oorten_massa.3F

"Moment" is een van die andere miskeuzes. Nu hebben we het over het "draaieffect" van een kracht uitgeoefend rond een vast draaipunt. Traagheidsmoment is dan weer een uitdrukking voor de mate waarin een voorwerp (wrijving verwaarloosd) zich tegen een verandering in draaisnelheid (hoeksnelheid) verzet.

We kennen dus de rechtlijnige beweging, en kennen daarvoor het verband F=m·a,

en we kennen de rotatie, met het broertje van het vorige verband, M=I·α (moment - traagheidsmoment x hoekversnelling)
  • moment als draaibroertje van kracht
  • traagheidsmoment als draaibroertje van (trage) massa
  • en hoekversnelling als draaibroertje van (lineaire) versnelling
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Wat is massatraagheid(moment)

Ben je bekend met het berekenen van het massatraagheidsmoment J van een vast voorwerp t.o.v. een gegeven rotatieas:
\(J=\int dm \cdot r^2 \)

Berichten: 62

Re: Wat is massatraagheid(moment)

aadkr schreef:Ben je bekend met het berekenen van het massatraagheidsmoment J van een vast voorwerp t.o.v. een gegeven rotatieas:
\(J=\int dm \cdot r^2 \)
hallo,

ik ben een paar dagen weg geweest vandaag het verlaat reageren.

ik heb de bovenstaande formule in het boek : physics for scientist gezien en in het boek mechatronics ...... maar ik snap het nog niet echt.

@jan van de velde

u zegt het maakt niet uit of het een vermeerdering van snelheid moet ik dit zien als een tegenwerkende kracht die optreed ?

maar hoe werkt dat dan bij een vertraging bijvoorbeeld bij een tolletje als je hem ronddraait en hij vetraagd dan langzaam wat heeft dit te maken met massatraagheid.

daarnaast is massatraagheid tenopzichte van de tijd gezien of niet want de eenheid is kgm^2 ?

alvast bedankt

peter

ps : ik heb mijn docent ook gevraagd om hulp want ik kan me er echt geen voorstelling van maken :S

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Wat is massatraagheid(moment)

scan0009.jpg
scan0009.jpg (254 KiB) 6098 keer bekeken
Bij deze de afleiding van het massatraagheidsmoment van een massieve cilinder met straal R en hoogte h t.o.v. de hartlijn van de cilinder als rotatieas.

Probeer deze afleiding te begrijpen. Als er iets niet duidelijk is, dan leg ik je dit graag verder uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat is massatraagheid(moment)

pwpeter schreef:@jan van de velde

u zegt het maakt niet uit of het een vermeerdering van snelheid moet ik dit zien als een tegenwerkende kracht die optreed ?
Deze vraag is in een voor mij onbegrijpelijk Nederlands gesteld ;) ?
maar hoe werkt dat dan bij een vertraging bijvoorbeeld bij een tolletje als je hem ronddraait en hij vetraagd dan langzaam wat heeft dit te maken met massatraagheid.
een rond een as draaiende beweging is ook een beweging waarin een voorwerp wil volharden. Verschil met een gewone lineaire beweging is dat er nog een factor een rol speelt. Neem twee tollen met elk een massa van 1 kg, een slanke met de massa geconcentreerd dichtbij de draaiingsas, of een "vette" waarbij de massa zich gemiddeld verder van de draaiingsas bevindt. Bij eenzelfde draaisnelheid (hoeksnelheid) kun je de slanke véél makkelijker afremmen. Die combinatie van massa en (gemiddelde) afstand tot de draaiingsas noemen we "traagheidsmoment".

Laten we eens een tol maken met een massaloos naaldje geprikt door een massaloos schijfje, en rond de rand van dat schijfje maken we een ring van 0,9 kg lood vast.

Maken we dan nog zo'n ding, maar nu met een schijfje met een 3 x zo grote diameter. Rond de rand bevestigen we een ring met 9 x ( 3² x) zo kleine massa, slechts 0,1 kg lood.

Beide combinaties van massa en straal geven hetzelfde traagheidsmoment. Draaien ze beide met bijvoorbeeld 100 toeren per minuut dan kost het voor beide tolletjes evenveel moeite om ze stil te zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 62

Re: Wat is massatraagheid(moment)

hallo allemaal,

mede dankzij al jullie hulpvaardige uitleg snap ik nou eindelijk wat massatraagheid is en massatraagheidsmoment !!

dus ik wil jullie bij deze allemaal bedanken voor de uitleg moeite en tijd !! dank u.

met vriendelijke groet,

Peter

Reageer