Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Hey,

ik heb een vraagje:

stel dat je een oplossing hebt van een zuur en van een base:

HZ

B-

Stel nou dat de geconjugeerde base (Z-) nou een sterkere base is dan de base van het basische zout (B-).

Moet je in dat geval zoeken naar het sterkste zuur en de sterkste base om een zuur-base reactie op te stellen? Of moet je altijd uitgaan van je 'beginstoffen'?

Mijn vraag anders gesteld: kun je bij een zwak zuur kiezen tussen zowel het zuur (/ base) als de geconjugeerde base (/ geconjugeerd zuur)? (Kiezen tussen haakjes natuurlijk; bepalen welke sterker is...)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Je moet even teruggaan naar het begin: In welke gevallen treedt een zuur-basereactie op?

Wanneer het zuur en de base deie gevormd zouden worden zwakker zijn dan het oorspronkelijke zuur en de oorspronkelijke base.

Is daar in jouw situatie sprake van?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Je moet even teruggaan naar het begin: In welke gevallen treedt een zuur-basereactie op?
Bij een sterk zuur/base altijd.

Bij een zwak zuur en zwakke base alleen als het zuur boven de base staat (waar ik geen (duidelijke) uitleg over kan vinden xD)

Ik denk dat je dit bedoelt?
Wanneer het zuur en de base deie gevormd zouden worden zwakker zijn dan het oorspronkelijke zuur en de oorspronkelijke base.
Deze zin begrijp ik niet helemaal... bedoel je dat het conjugeerde zuur en de geconjugeerde base altijd zwakker zijn of...?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Stel je hebt de reactie

HZ + B- --> Z- + HB

Dan kijk je of HB zwakker is dan HZ

In dat geval is Z- ook altijd zwakker dan B-.

In die gevallen treedt een reactie op.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Dus... een reactie vindt altijd plaats als het geconjugeerde zuur en de geconjugeerde base zwakker zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Geconjugeerd zuur / geconjugeerde base

Misschien komt een deel van het onbegrip omdat je mijn bericht #2 anders interpreteerde dan ik bedoelde. De tweede zin

Wanneer het zuur en de base deie gevormd zouden worden zwakker zijn dan het oorspronkelijke zuur en de oorspronkelijke base.

was een antwoord op de vraag die ik zelf stelde.

De "base die gevormd zou worden" is de geconjugeerde base van het zwakke zuur. Dat is de definitie. In het voorbeeld dat ik later gaf is Z- de geconjugeerde base van HZ.

Op dezelfde manier is "het zuur dat gevormd zou worden" het geconjugeerde zuur HB van de base B-.

Als dat zuur HB zwakker is dan het zuur HZ, dan treedt er een reactie op. De base Z- is dan per definitie zwakker dan de base B-.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer