Efficiënter nieuwe woorden eigen maken

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 61

Effici

Hebben jullie tips hoe je nieuwe woorden efficiënter je eigen kan maken? Ik gebruik meestal het woordenboek van Van Dale, maar soms blijft het woord als nog onduidelijk qua zegswijze. Gewoon een heel simpel voorbeeld: "Bijzonder" is een synoniem van "Speciaal", maar dit betekent niet dat je "bijzonder" met "speciaal" kan vervangen in de uitdrukking "In het bijzonder ..." Ik wil dus zowel de betekenis als de manier waarop het woord gebruikt kan worden (bv. komt voor met bepaalde voorzetsels, woordcombinaties etc.).

Dus eigenlijk zou ik ook kunnen vragen, wat kan ik nog meer doen naast het raadplegen van het woordenboek om een nieuw woord mij eigen te maken? Hoe pakken jullie dat aan wanneer je een woord leest die nog niet in je woordenschat voorkomt?

Bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Effici

Hoe pakken jullie dat aan wanneer je een woord leest die nog niet in je woordenschat voorkomt?


Opgegroeid met de computer en internet vind ik het altijd wel handig om bijvoorbeeld syoniemen.net te gebruiken. Bij veel woorden staat de uitleg erbij, en vele synoniemen ( meer dan in een regulier woordenboek). Kijk maar eens wat er allemaal tevoorschijn komt als je bijvoorbeeld "bijzonder" intikt. Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.359

Re: Effici

... Hoe pakken jullie dat aan wanneer je een woord leest die nog niet in je woordenschat voorkomt? ...
Abul Fadl, aangezien je toen je nog maar net aangemeld was bij WSF eens hebt gezegd dat je graag verbeterd wilde worden als je een fout maakte in het Nederlands, even een kleine opmerking m.b.t. je bovenstaande zin waarin je 'een woord ... die' gebruikt.

Het betrekkelijk voornaamwoord die verwijst naar de-woorden; dat naar het-woorden, ongeacht het biologisch geslacht. Naar het-woorden die personen aanduiden (meisje, mannetje, vrouwtje, ventje, neefje, nichtje, familielid, Tweede Kamerlid enzovoort), wordt met dat verwezen.

Zie verdere uitleg hier
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer