Magneetslot sensor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Magneetslot sensor

Goedendag,

na een tijdje zonder succes gezocht te hebben op internet wil ik kijken of iemand hier antwoord kan geven

een tijd geleden op bijzonder woningen (op TV) was er een woning en de bewoner kon met behulp van een magneet in een bepaalde volgorde over sensoren te bewegen een geheime deur openen.

nu begrijp ik dat na wat onderzoek sensoren in plank zaten die reageren op magnetisme.

hoe maak ik dit, ik wil zelf 3 sensoren plaatsen in een plank en dan met een zelf te kiezen volgorde met de magneet over de sensoren gaan waarna het licht aangaat.

zeg maar de basis van een cijfercombinatie. alleen de goede combinatie werkt.

weet iemand hoe je dit maakt en of je hier een PC voor nodig hebt om dit 'online' te laten zijn of kan dit met een een aangesloten printplaat?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Magneetslot sensor

Een eenvoudige manier om een magneetveld te detecteren is met een reed relais. Dit is een schakelaartje dat sluit als het in een (voldoende sterk) magneetveld komt. Je kan er zo een aantal gebruiken en dan de volgorde van activatie gebruiken om een slot te laten opengaan. Je hebt daar wel wat elektronica voor nodig maar geen PC. Een kleine microcontroller kan dit perfect aan.

Ik meen me te herinneren dat dit ooit in Elektuur/Elektor gepubliceerd is.

Succes!!
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer