Springen naar inhoud

Practicum verwarmen

• Log in om te kunnen reageren

gijsberg

gijsberg

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2011 - 15:58

Dag mensen, misschien kunnen sommige mij op een fout wijzen of een idee brengen m.b.t. het practicum.

Met een 3 vmbo klas heb ik het practicum verwarmen van water en slaolie gedaan en kijken welke als eerste bij de 50 graden Celsius zou zijn.
Volgens de theorie zou slaolie sneller moeten verwarmen dan water. De soortelijke warmte van slaolie is 1560 J/(kg*K) en dat van water 4186 J(kg*K).

Uitvoering
Ik heb 2 reageerbuizen, ťťn met slaolie en ťťn met water. Ze zijn beiden iets meer dan een kwart gevuld. In beide reageerbuizen zit een thermometer. Ik heb beide reageerbuizen in een 250ml bekerglas gedaan. Het warmwaterbad heeft een temperatuur van 75 graden Celsius. Ik heb het bekerglas zo gevuld dat bij beide reageerbuizen de slaolie en water onder water kwamen te zitten.

Praktijk
Bij iedereen was het water als eerst bij de 50 graden dan de olie.

Mijn ideeŽn
Iets dat goed warmte absorbeert geeft ook goed warmte af. Olie koelt een stuk sneller af dan water daardoor duurt het langer dat de slaolie 50 graden is.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2011 - 16:22

Zou de viscositeit van de olie een rol kunnen spelen, de olie tegen het glas wordt wel snel warmer waardoor de warmteopname minder wordt? Water begint sneller te circuleren, wordt homogeen warm, een sterker gradiŽnt?
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

gijsberg

gijsberg

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2011 - 16:29

Dat kan een oorzaak zijn ja. Tot zover de beste verklaring. Dankjewel voor je snelle reactie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2011 - 17:01

In theorie komen theorie en praktijk overeen. In de praktijk niet. ;)

Ook als je in BINAS (de havo/vwo versie) de warmtegeleidingscoŽfficiŽnten van (olijf)olie en water vergelijkt zit daar een enorm verschil. Ik kan me voorstellen dat dat ook deel van het "probleem" is.

Verplaatst naar thermodynamica en stromingsleer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures