Logaritmen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 7

Logaritmen

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of iemand me zou kunnen helpen met de volgende sommen:

Vereenvoudigen:

- log5(5*√ 5)^5 (vereenvoudigen) -> Levert 15/2 op? Hoe begin je bij deze som..

Oplossen naar x:

- 2(10)^x+(10)^x+1=4 -> x= -log(3)

- log3(2x-4)<log(1/3)*(1/4-x) -> 2<x<8/3

- -log(1/3)*(2x-1)>1 -> x>2

- (1/e^2)≥1/e -> x≤1/2

Ik hoop dat jullie deze sommen kunnen uitleggen. Of in ieder geval de eerste stap. Zodat ik er uitkom! Ik denk dat het voor jullie vast een eitje is, maar mij kost het nogal moeite.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmen

Welke rekenregels voor logaritmen ken je? En welke kun je hier gebruiken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Logaritmen

Dat is het probleem dus. Ik heb het volgende lijstje bij de hand: http://www.wiskundige-begrippen.nl/wiskund...els-logaritmen/.

Zoals ze op die site staan. Maar het probleem is dus hoe ik van die ene 10 een logaritme maak. En bij de andere sommen hoe ik van een een derde logaritme een heel getal maak? Moet je dan alles x3 doen of..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmen

Stel 10^x=y (eerste opgave)

Wat staat er dan? Kan je y oplossen?
HRVAT92 schreef:Vereenvoudigen:

- log5(5*√ 5)^5 (vereenvoudigen) -> Levert 15/2 op? Hoe begin je bij deze som..
Probeer eens iets met je rekenregels.

Berichten: 7

Re: Logaritmen

Safe schreef:Stel 10^x=y (eerste opgave)

Wat staat er dan? Kan je y oplossen?

Probeer eens iets met je rekenregels.
- log5(5*√ 5)^5

Even kijken.. die tot de macht 5 kan je naar voren halen dus: 5 x log5(5*√ 5). Vervolgens geld er dan 5*√ 5, of moet ik nog een tussenstap nemen? 5*√ 5 = 5*(5)^1/2 = 15/2 (5x die twee van de macht van een half, zodat je die 5 wegwerkt) en dan zou ik dus op 15/2 moeten uitkomen?

10^x=y -> x= log(y)/log(10)?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmen

Die 5 naar voren halen is een goed begin... Je hebt dan binnen de logaritme iets van de vorm: 5a 5b 5c. Kun je dit eenvoudiger schrijven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Logaritmen

Die 5 naar voren halen is een goed begin... Je hebt dan binnen de logaritme iets van de vorm: 5a 5b 5c. Kun je dit eenvoudiger schrijven?


In dat geval mag je de machten bij elkaar optellen toch? Maar daar is hier toch niet sprake van.. of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmen

Je hebt toch
\(\log_5(5\sqrt{5})?\)


Kun je nu die wortel nog anders schrijven? (Je hebt btw inderdaad geen c hier, maar dat maakt niet uit?)

EDIT: je mag die machten inderdaad optellen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmen

10^x=y -> x= log(y)/log(10)?
Wat wordt je (eerste) verg als je die y invult, dan y oplossen.

Berichten: 7

Re: Logaritmen

Drieske schreef:Je hebt toch
\(\log_5(5\sqrt{5})?\)


Kun je nu die wortel nog anders schrijven? (Je hebt btw inderdaad geen c hier, maar dat maakt niet uit?)

EDIT: je mag die machten inderdaad optellen.
5^(1/2) neem ik aan? Maar hoe krijg ik nou die 2(10)^x+(10)^x+1 opgelost? Moet ik die 10 als een log schrijven??

En hoe moet de 1/3log bij: -log(1/3)*(2x-1)>1 -> x>2, omzetten? Ik moet er een heel getal van kunnen maken om het op te lossen neem ik aan..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmen

Probleem per probleem aanpakken? Mijn tip was voor je eerste probleem. Safe 's tip voor je tweede.

Inderdaad 5^{1/2}. Kun je dan nu dit samennemen met de 5? En dan verder afmaken...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Logaritmen

hoe krijg ik nou die 2(10)^x+(10)^x+1 opgelost? Moet ik die 10 als een log schrijven??
Als je een hint niet begrijpt, mag je dat best aangeven ...
\(2\cdot 10^x+10^x+1=4\)
Kies een letter (bv y) en zet dat op de plaats van 10^x. Wat komt er dan te staan?

Berichten: 7

Re: Logaritmen

Drieske schreef:Probleem per probleem aanpakken? Mijn tip was voor je eerste probleem. Safe 's tip voor je tweede.

Inderdaad 5^{1/2}. Kun je dan nu dit samennemen met de 5? En dan verder afmaken...
Het duurt me te lang op deze manier ;) 5x(5)^(1/2)? Waar waren we gebleven..

Hoe moet ik die (1/3) aanpakken bij de logaritme (de rest snap ik wel).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Logaritmen

\(^5\log {(5 \cdot \sqrt{5})}^5=5 \cdot ^5 \log(5 \cdot \sqrt{5})=5 \cdot ^5\log(5 \cdot 5^{\frac{1}{2}})\)
Zie je nu kans om dit vraagstuk verder uit te rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Logaritmen

Het duurt me te lang op deze manier ;) 5x(5)^(1/2)?
Nuja, de bedoeling is dan ook niet voor jou maken, maar jou helpen. En dat duurt wat langer. Je hebt hierboven aangegeven welk regeltje je nu kunt gebruiken om er te geraken. Want dan heb je gewoon nog 1 macht staan. En dat weet je hoe uit te werken. Heb je zelfs reeds gedaan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer