Springen naar inhoud

De fosbury flop.

• Log in om te kunnen reageren

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2011 - 18:43

Hey allemaal.

Ik zag in mijn natuurkunde werkboek een nogal vage vraag staan.
Het ging over een soort hoogspringtechniek de fosbury flop.

En terwijl ik er toch over na aan het denken was, vroeg ik mezelf af:Waarom springen hoogspringers altijd met 1 voet af terwijl 2 meer kracht zou kunnen geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 23 september 2011 - 09:34

En terwijl ik er toch over na aan het denken was, vroeg ik mezelf af:Waarom springen hoogspringers altijd met 1 voet af terwijl 2 meer kracht zou kunnen geven?

Als je met twee voeten afzet, heb je bij het afzetten een lager zwaartepunt.

venra

venra

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2011 - 10:30

en ook, om met 2 voeten te kunnen afzetten, moet je na je aanloop al een soort van sprongetje (of in ieder geval een vreemde beweging) maken om daarna met 2 voeten te springen. Dan ben je meteen het voordeel van je snelheid kwijt.

Veranderd door venra, 23 september 2011 - 10:31

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2011 - 11:51

Alle antwoorden hierboven ten spijt:

Het antwoord op de vraag waarom altijd met n been wordt afgezet is simpeler: Het is gewoonweg niet toegestaan om met twee benen af te zetten:

Dit nummer (hoogspringen - Raspoetin) kwam niet voor op het programma van de oude Olympische Spelen, maar het werd veel beoefend door de Kelten
De eerste wedstrijd werd georganiseerd in Engeland in 1840 en de reglementen hiervoor werden ingevoerd in 1865 toen iedere deelnemer drie pogingen kreeg op iedere hoogte en het niet meer toegestaan was om de lat lager te leggen bij een mislukte poging. Afzetten met beide voeten was verboden en deze regel is ook vandaag de dag nog van kracht.

http://www.atletieku...dex.php?page=94

De fosburyflop heeft als voordeel dat het zwaartepunt lager ligt wanneer de hoogspringer over de balk gaat (want hij heeft immers een holle rug) en dit kost dus minder energie wanneer de springer met de buik naar beneden over de balk gaat.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Raspoetin, 23 september 2011 - 11:53

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2011 - 22:14

Je kan je buik toch ook hol maken? Waarom gaan hoogspringers altijd met hun rug naar beneden over de lat heen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Jemini

Jemini

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2011 - 10:18

Dat hele gedoe van zwaartepunt en aangrijpspunt snap ik ook niet echt.
Op het plaatje van de hoogspringer wordt zijn zwaartepunt/aangrijpspunt buiten zijn lichaam gegeven.
Maar hoe kan je eigen zwaartepunte onder je lichaam zitten?

aestu

aestu

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2011 - 10:37

Maar hoe kan je eigen zwaartepunte onder je lichaam zitten?

Het zwaartepunt hoeft geen element te zijn van het lichaam zelf. Het kan zich ook buiten het lichaam bevinden en is afhankelijk van de massaverdeling en de vorm.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 september 2011 - 13:23

Je kan je buik toch ook hol maken? Waarom gaan hoogspringers altijd met hun rug naar beneden over de lat heen?

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat wanneer met de buik naar beneden wordt gesprongen, je de knien de verkeerde kant op buigt. Het zwaartepunt komt dan weer hoger te liggen, wat weer ongunstiger is.

Maar nogmaals, dit is mijn vermoeden....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures