Verdunde sterke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Verdunde sterke base

Wat moet je opschrijven als je te maken hebt met een verdunde sterke base?

Alleen de base of juist OH-?

Bijv.

KNH2 + H2O Afbeelding K+ + NH2-

en moet je hier dan stoppen of ook verder gaan? namelijk:

NH2- + H2O Afbeelding NH3 + OH-

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verdunde sterke base

Een sterke base staat in (bijvoorbeeld) de Binas-tabel onder het koppel H2O/OH-.

Zo'n base is dus sterker dan OH-

Vul de rest zelf maar in ;)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Verdunde sterke base

Als die sterker is dan OH-, dan reageert toch júist met water tot een zwakkere base, namelijk OH-?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Verdunde sterke base

aminasisic schreef:(1) KNH2 + H2O Afbeelding K+ + NH2- + H2O

en moet je hier dan stoppen of ook verder gaan? namelijk:

(2) NH2- + H2O Afbeelding NH3 + OH-
In vergelijking (1) laat je zien dat je het zout KNH2 (s) oplost in water. Nu heb je geconstateerd dat er een deeltje in oplossing is dat basische eigenschappen vertoond (NH2-). De volgende stap is het indelen van alle deeltjes die in je oplossing zitten in de categorie zuur of de categorie base. Daarna selecteer je de sterkste base en het sterkste zuur, waarna je een reactie op kunt stellen.

Kun je hier mee verder?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Verdunde sterke base

Hallo,

sorry, een beetje laat:

ik denk dat ik het een beetje begin te snappen....

als je een (sterk) zuur toevoegt, dan moet je dus kijken of OH- sterker of zwakker is dan NH2-..

Dan constateer je dat NH2- reageert met H3O+?

En als je nou een overmaat van het zuur toevoegt, dan reageren zoals OH- als NH2-?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verdunde sterke base

Nee, niet (alleen) als je een sterk zuur toevoegt.

NH2- is zo sterk dat het ook met H2O reageert. De geconjugeerde base van H2O, OH- dus, is immers zwakker dan NH2-. Deze reactie zal al optreden wanneer je het zout NaNH2 oplost. Dat is in feite wat je opschreef, alleen was de eerste reactie niet juist; je had H2O weg moeten laten uit die reactievergelijking.

Een oplossing van NaNH2 bevat dus geen NH2- ionen.

Je kunt natuurlijk wel een reactie hebben tussen vast NaNH2 en een zuur. Maar ik zou daar niet graag bij staan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Verdunde sterke base

Marko schreef:Nee, niet (alleen) als je een sterk zuur toevoegt.

NH2- is zo sterk dat het ook met H2O reageert. De geconjugeerde base van H2O, OH- dus, is immers zwakker dan NH2-. Deze reactie zal al optreden wanneer je het zout NaNH2 oplost. Dat is in feite wat je opschreef, alleen was de eerste reactie niet juist; je had H2O weg moeten laten uit die reactievergelijking.

Een oplossing van NaNH2 bevat dus geen NH2- ionen.

Je kunt natuurlijk wel een reactie hebben tussen vast NaNH2 en een zuur. Maar ik zou daar niet graag bij staan.
Ow jaa, dus H3O+ reageert dan wel met OH-, toch?

Ik was even vergeten dat er een redelijk verschil zit tussen een opgeloste base en een vaste base xD.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verdunde sterke base

Over welk H3O+ heb je het nu?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Verdunde sterke base

Over welk H3O+ heb je het nu?


De H3O+ die is gevormd door het sterke zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Verdunde sterke base

Ja, als je een oplossing hebt van een sterk zuur, dan reageert daaruit de H3O+. Voeg je daarbij een oplossing van een sterke base zoals NaNH2, dan reageert uit die oplossing OH-.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer