Soort kogellager

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 77

Soort kogellager

Hallo,

Om te beginnen weet ik niet zeker of dit wel de jusite plek is om deze vraag te stellen, waarvoor mijn excuses alvast

Ik ben op zoek naar een manier om een kracht zo veel mogelijk te lineairiseren. Nu heb ik me laten influisteren dat het mogelijk is met een lager dat ongeveer (schematisch) uitziet zoals in mijn schetsje.

Ik weet niet of het bestaat, en of het verkrijgbaar is in de winkel of in de b2b omgeving, of hoe het heet, maar ik hoop dat iemand van jullie daar wel een idee bij heeft. De persoon die het mij vertelde is helaas niet meer onder ons.

Het lager heeft maar één kogel. de schets is geen doorsnede van het geheel, maar een zijaanzicht waarbij alleen het lager zelf doorgesneden is. Het loopt ook niet rond zodat de tafel gedraaid kan worden of iets dergelijks.

Het zou gebruikt worden in de wereld van de weegtechniek, bijvoorbeeld om de kracht op een loadcell zo zuiver mogelijk te maken. (laat dat nu ook precies mijn toepassing zijn).

Alvast bedankt!

PS. een tip waar ik er wel informatie over kan vinden is ook welkom!
Bijlagen
IMAG0301.jpg
IMAG0301.jpg (75.86 KiB) 632 keer bekeken

Berichten: 156

Re: Soort kogellager

Op basis van de figuur zou ik zeggen een taatslager, maar je beschrijving brengt mij in de war

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Soort kogellager

je zegt dat het lager maar één kogel bevat, maar je tekent er twee?

Berichten: 77

Re: Soort kogellager

je zegt dat het lager maar één kogel bevat, maar je tekent er twee?
excuus daarvoor, de bedoeling was om twee lagers te tekenen om de balk in evenwicht te houden. Een betere tekening zou geweest zijn om aan één zijde een (kogel)scharnierende ophanging te tekenen.

ik hoop dat dat het principe van mijn vraag duidelijker maakt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Soort kogellager

iets zoals een sinusliniaal dan?

en maak gerust een andere, betere tekening...

Berichten: 77

Re: Soort kogellager

Bij deze de verbeterde tekening.

het blokje rechtsonder stelt een loadcell voor. bovenop de loadcell bevindt zich het 'lager' dat bedoeld is om een moment als gevolg van een eventuele torderende beweging op te vangen. In werkelijkheid bevindt de last zich overigens in dezelfde werklijn als waar het aangrijpingspunt op de loadcell zit, maar dan zou het in dit zijaanzicht voor elkaar komen te liggen.

thnx!
Bijlagen
lager.PNG
lager.PNG (23.61 KiB) 627 keer bekeken

Berichten: 156

Re: Soort kogellager

Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt.

Of zo'n lager bestaat weet ik niet, maar ik betwijfel het eigenlijk.

Hetgeen je wil bereiken kan je makkelijk oplossen door de ligger op een rol te laten rusten.

EDIT:

Links op de tekening, is dit een scharnier?

Berichten: 77

Re: Soort kogellager

venra schreef:Hetgeen je wil bereiken kan je makkelijk oplossen door de ligger op een rol te laten rusten.

EDIT:

Links op de tekening, is dit een scharnier?
Hoe bedoel je op een rol? Als ik de ligger op een rol laat rusten krijg ik de krachten die evt loodrecht op de tekening zouden staan niet opgeheven. Wel door het geheel op een kogel te laten rusten wellicht. Maar deze kogel dient weer op zijn plek te blijven liggen, maar ook te moeten kunnen bewegen om het fysiek mogelijk te maken. Of ben ik nu iets essentieels over het hoofd aan het zien?

En het is inderdaad een scharnier, links op de tekening

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Soort kogellager

de opstelling zoals in de tweede tekening, + een laterale restraint (bijv. een gewoon (piano-)scharnier, of een vertikale geleiding langsheen de staaf), kan alleen maar vertikale krachten doorgeven op de loadcell.

Ik zie om eerlijk te zijn niet goed in waar jij naartoe wil met dat speciale kogellager, maar misschien bestaat er wel degelijk zoiets waar ik het bestaan niet van afweet...

In ieder geval, bovenstaande opstelling + een aanpassing zoals ik voorstel zou toch reeds een goede aanzet zijn.

Berichten: 77

Re: Soort kogellager

Je aanname klopt, maar in de praktijk blijkt dat het aangrijpingspunt van de last meestal niet 100% gecentreerd op de loadcell is. Bovendien zie ik in deze tekening dat ik nog een klein punt vergeten ben, want de last grijpt aan op 10cm boven de loadcell, omdat er nog een stelschroef (om de hoogte van de last in te stellen) van ongeveer 10cm zit. hierdoor wordt er t.o.v. de loadcell (wanneer de last excentrisch aangrijpt) een moment gecreerd. wellicht dat door een dergelijke kogelverbinding dit opgeheven kan worden?

(ps. sorry dat ik steeds met nieuwe info kom;))

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Soort kogellager

het aangrijpingspunt van de last is toch op het einde van de hefboom?

de overgebrachte kracht op de loadcell gebeurt toch steeds op exact dezelfde plaats, dit is een vast gegeven van de opstelling? en maak de opstelling zo dat dit centraal op de loadcell gebeurt.

Indien de hefboom horizontaal staat op het moment van de meting, is er toch een zuivere overbrenging?

foto'tje of duidelijke schets met alle info zou helpen, maar indien je echt dat speciaal lager wilt gebruiken raad ik aan daar eerst wat meer info over te zoeken. Ik ken het niet, misschien iemand anders uit jouw omgeving?

Reageer