Dobson telescopen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 4

Dobson telescopen

Hoi allemaal,

Ik zit er aan te denken om een 20 of 25 cm Dobson Newtontelescoop te kopen. Ik wil hem plaatsen in mijn achtertuin in Den Haag. Is het overigens zinvol om zo'n grote opening in de stad te gebruiken of zou een 10-15 cm diameter al meer dan genoeg zijn?

Groeten,

Jos Lieffering

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Dobson telescopen

Je wil vast het strooilicht van de lantaarns niet gaan versterken.

Bovendien heb je in de stad veel last van luchttrillingen ten gevolge van verwarming vd huizen in de winter en

's zomers van zinderend asfalt.

De kwaliteit en kwantiteit zal nauwelijks verbeteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Dobson telescopen

Is het overigens zinvol om zo'n grote opening in de stad te gebruiken of zou een 10-15 cm diameter al meer dan genoeg zijn?
Dat een grote kijker (+25cm) weinig bruikbaar zou zijn in (grotere) steden is een mythe .

Je hebt inderdaad last van strooilicht , maar dat is bij kleinere kijkers niet anders .

Het punt is dat je de juiste vergroting moet gebruiken per object .

Compacte objecten met een grotere oppervlakte helderheid (M57 bijvoorbeeld ) verdragen meer vergroting dan grote objecten met een lage oppervlakte helderheid (M33) .

Een grotere kijker werkt ook makkelijker met selectieve filters zoals een UHC of OIII en daarmee is het probleem lichtvervuiling deels opgelost .

Grotere kijkers hebben dan weer meer last van collimatie en thermische stabiliteit .

Reageer