Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Geef de reactievergelijking van oxaalzuur en met een vast calciumfosfaat (overmaat). Er ontstaat een neerslag.

2H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 2HC2O4- + 3Ca2+ + 2HPO42-

2HC2O4- + 2HPO43- Afbeelding 2C2O42- + 2H2PO4-

En dan dit als neerslag:

2Ca2+ + 2C2O4-2 Afbeelding CaC2O4

Totaalreactie:

2H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 2C2O42- + CaC2O4 + Ca2+ + 2H2PO4-

Of moet het zo?:

H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding HC2O4- + 3Ca2+ + HPO42- + PO43-

HC2O4- + PO43- Afbeelding C2O42- + HPO42-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

2HC2O4- + 2HPO43- Afbeelding 2C2O42- + 2H2PO4-
Je hebt overal dezelfde coëfficiënten, bijgevolg mag je die ... (vul aan).
En dan dit als neerslag:

2Ca2+ + 2C2O4-2 Afbeelding CaC2O4
Balanceer dit even uit, je hebt links twee calcium-ionen en plots is er rechts maar één over. Dit klopt niet.
Totaalreactie:

2H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 2C2O42- + CaC2O4 + Ca2+ + 2H2PO4-
In je vorige vergelijking schreef je zelf dat volgende neerslagreactie ontstaat: Ca2+ + C2O42- Afbeelding CaC2O4. Het is dus niet mogelijk dat beide ionen samen aanwezig zijn in het reactieproduct.

Verder moet je altijd je reactievergelijking balanceren, lukt dit niet dan is je reactievergelijking fout.

Hoe ver kom je?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Je hebt overal dezelfde coëfficiënten, bijgevolg mag je die ... (vul aan).
Delen door 2? xD Ik dacht dat je die 2'en moest laten staan, omdat je de reacties op het einde moest optellen...
Balanceer dit even uit, je hebt links twee calcium-ionen en plots is er rechts maar één over. Dit klopt niet.
2Ca2+ + 2C2O42- Afbeelding 2CaC2O4

Ca2+ + C2O42- Afbeelding CaC2O4
Kravitz schreef:In je vorige vergelijking schreef je zelf dat volgende neerslagreactie ontstaat: Ca2+ + C2O42- Afbeelding CaC2O4. Het is dus niet mogelijk dat beide ionen samen aanwezig zijn in het reactieproduct.

Verder moet je altijd je reactievergelijking balanceren, lukt dit niet dan is je reactievergelijking fout.

Hoe ver kom je?
2H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding CaC2O4 + Ca2+ + 2H2PO4-

Klopt het zo dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Nee. Calciumfosfaat is in overmaat en zal dus maar één keer geprotoneerd worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Nee. Calciumfosfaat is in overmaat en zal dus maar één keer geprotoneerd worden.


Ja, maar als je dat doet, dan kun je toch geen neerslag vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Hoezo niet? Schrijf de reactievergelijking eens uit met daarbij de ionen die volgens jou zouden moeten ontstaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Ja dat gaat dus niet, want ik weet nog steeds niet of je moet beginnen met 2H2C2O4 of H2C2O4.. xD

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Dat is nog niet zo belangrijk. De reactievergelijking kan je op het eind kloppend maken. Maar schrijf eerst uit hoe de zuur-basereactie verloopt.

Schrijf hem anders eens uit voor de situatie met een goed oplosbaar zout (Na3PO4 bijvoorbeeld). Dan hoef je je niet druk te maken over neerslagen en stoffen in vaste vorm.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Schrijf hem anders eens uit voor de situatie met een goed oplosbaar zout (Na3PO4 bijvoorbeeld). Dan hoef je je niet druk te maken over neerslagen en stoffen in vaste vorm.
Sorry, maar ik houd toch liever calciumfosfaat, omdat ik het juist niet snap wanneer je een 'meervoudige' base hebt en géén overmaat van een 'enkel' zuur...

Maar ik kan toch niet beginnen als ik niet weet of het 1 is of 2??

2H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 2HC2O4- Afbeelding + 3Ca2+ + 2HPO42-

2HC2O4- + Ca3(PO4)2 Afbeelding 2C2O42- + 3Ca2+ + 2HPO42-

H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding HC2O4- + 3Ca2+ + HPO42- + PO43-

HC2O4- + PO43- Afbeelding C2O42- + HPO4-

Dit bedoel ik... ik heb nu twee reacties...

Kan je alsjeblieft even zeggen of het nou 1 of 2 is......?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

aminasisic schreef:Sorry, maar ik houd toch liever calciumfosfaat, omdat ik het juist niet snap wanneer je een 'meervoudige' base hebt en géén overmaat van een 'enkel' zuur...

Maar ik kan toch niet beginnen als ik niet weet of het 1 is of 2??
Natuurlijk wel. Voor de reactievergelijking begin je met opschrijven welke deeltjes reageren, en welke er ontstaan. Daarna ga je de coëfficiënten aanpassen zodat de reactievergelijking in balans is. Voor het principe maakt het helemaal niet uit of je nu natriumfosfaat of calciumfosfaat pakt. In beide gevallen treedt PO43- op als base. Het enige verschil is dat natriumfosfaat goed oplost en het PO43- dus als opgelost ion optreedt in de zuur-basereactie met H2C2O4. Calciumfosfaat lost slecht op, en dus schrijf je Ca3(PO4)2 op als reagerende stof.

Wat je goed in je achterhoofd moet houden is dat Ca3(PO4)2 een verhoudingsformule is. Je zou het ook als Ca1.5PO4 kunnen opschrijven. Wordt het dan makkelijker?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Wat je goed in je achterhoofd moet houden is dat Ca3(PO4)2 een verhoudingsformule is. Je zou het ook als Ca1.5PO4 kunnen opschrijven. Wordt het dan makkelijker?
Ehm... het maakt het enigszins makkerlijker ja xD.

Maar.....:
Voor de reactievergelijking begin je met opschrijven welke deeltjes reageren, en welke er ontstaan. Daarna ga je de coëfficiënten aanpassen zodat de reactievergelijking in balans is.
In dit geval is er geen overmaat van het zuur, dus de molverhouding is 1:1, dus het wordt de tweede reactie? (Misschien sluit dit niet 100% aan op wat ik zojuist quote (als dat een woord is))...

Er kan maar één PO43- deeltje reageren doordat er geen overmaat is van het zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Ook in de reactievergelijking geven de getallen enkel verhoudingen aan.

2 H2 + O2 --> 2 H2O

is hetzelfde als

H2 + 1/2 O2 --> H2O

Er is dus niet maar één PO43- deeltje. Dat kan ook (of zelfs waarschijnlijker) 1 mol zijn. De vraag is dan, met hoeveel mol H2C2O4 kan dat reageren als de reactie zover loopt als ie kan lopen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Er is dus niet maar één PO43- deeltje. Dat kan ook (of zelfs waarschijnlijker) 1 mol zijn. De vraag is dan, met hoeveel mol H2C2O4 kan dat reageren als de reactie zover loopt als ie kan lopen?
Mag je het ook zien als; met hoeveel mol calciumfosfaat reageert één mol oxaalzuur?

H2C2O4 + 0.5Ca3(PO42)2 Afbeelding HC2O4- + 1.5Ca2+ + HPO42-

HC2O4- + 0.5Ca3(PO4)2 Afbeelding C2O42- + 1.5Ca2+ + HPO42-

totaal:

H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 3Ca2+ + 2HPO42-

En als dit klopt...: hoe zit het dan met de vaste stof?

Ca2+ + HPO42- Afbeelding CaHPO4 ??

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur en overmaat vast calciumfosfaat

Mag je het ook zien als; met hoeveel mol calciumfosfaat reageert één mol oxaalzuur?
Zeker! Dit:
H2C2O4 + 0.5Ca3(PO42)2 Afbeelding HC2O4- + 1.5Ca2+ + HPO42-

HC2O4- + 0.5Ca3(PO4)2 Afbeelding C2O42- + 1.5Ca2+ + HPO42-

totaal:

H2C2O4 + Ca3(PO4)2 Afbeelding 3Ca2+ + 2HPO42-
is dan ook helemaal juist.
En als dit klopt...: hoe zit het dan met de vaste stof?

Ca2+ + HPO42- Afbeelding CaHPO4 ??
Je moet het oxalaat-ion hebben. Dat vormt met calcium een neerslag. Dan nog even alles optellen, en je bent er!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer