Rookbom van pingpongballen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Rookbom van pingpongballen

Mijn zoontje (7) wil voor school een presentatie maken over rookbommen van pingpongballen. Maar het zou leuk zijn hierin te vermelden waarom deze zo enorm gaan roken.

Komt het door de hitte die wordt weerkaatst door het aluminiumfolie?

Komt het door de specifieke stof waarvan de pingponballen zijn gemaakt (welke stof is dit?)

Een combinatie?

Hopelijk kan iemand het uitleggen (liefst op een zo'n begrijpelijk mogelijk manier, want mijn zoontje is pas zeven).

Alvast bedankt!

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Rookbom van pingpongballen

Is het de bedoeling dat uw zoontje ook zelf een rookbom maakt en deze laat zien aan de klas voor de presentatie?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 3

Re: Rookbom van pingpongballen

Niet binnen (uiteraard) maar hij mag het wel buiten laten zien.

Groetjes Marion

Berichten: 16

Re: Rookbom van pingpongballen

Het kom denk ik door de stof waarvan een pingpongballetje is gemaakt. Een pingpongballetje is namelijk gemaakt van celluoid. Dit bestaat weer voornamelijk uit nitrocellulose en kamfer. En nitrocellulose zorgt er volgens mij voor dat een pingpong balletje gaat roken. Omdat dit al ontbrand bij 160-170 °C, gaat het omdat het afgesloten is met een laag aluminiumfolie ontleden, in plaats van ontbranden. Waarbij er rook vrijkomt wat dit voor rook is durf ik niet te zeggen.

Bronnen:

Celluloid

Nitrocellulose

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Rookbom van pingpongballen

Toch zou het nuttig zijn om te vermelden hoe de rookbommen in dit geval gemaakt worden.

Daarbij, met 7 jaar vind ik het altijd leerzamer de kinderen zelf met een idee te laten komen. Iedere vergelijking kan just zijn. Maar het begrip "molecuul" is in deze al bijna onmogelijk.

Misschien een vergelijking trekken met suiker-rookbommen (zie de jaren 60-70). Hem goed laten kijken naar de bouw van de verschillende moleculen en dan een theorie laten verzinnen. Dus wat er verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de rook.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rookbom van pingpongballen

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_bomb
Home-made smoke bombs are usually created in two ways. The first way involves cutting up ping pong balls, placing the small pieces inside an aluminium wrapping or canister, and igniting them. This practice is widely recognised to be a health hazard.


andere bronnen hebben het juist weer over non-toxic, maar hoe dan ook, rook is nooit gezond.

Begrijp me niet verkeerd, persoonlijk vind ik de veiligheids- en gezondheidsvoorschriften van de laatste decennia voor alles wat met kinderen te maken heeft hier en daar toch wat overdreven.

Maar als ik de lerar(es) van je zoontje was zou ik dit dus niet toelaten, al was het alleen maar vanwege discussies (of erger) die zouden kunnen ontstaan wanneer een van de klasgenootjes dit gaat doen zonder toezicht en er een ongeluk(je) mee oploopt.

Ook gezien het feit dat we tegenwoordig zelfs sigarettenaanstekers al bewust zo maken dat kinderen ze niet in gang krijgen, vind ik het toch ook wel weer een beetje "over the top" om een 7 jarige hierover een spreekbeurt te laten doen, laat staan het ding ook nog afsteken.

De aluminiumfolie zorgt inderdaad voor behoud van de hitte, maar zorgt er vooral voor dat er weinig tot geen zuurstof bij kan. Zo ontstaat er onvolledige verbranding en dus rook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Rookbom van pingpongballen

Maar als ik de lerar(es) van je zoontje was zou ik dit dus niet toelaten, al was het alleen maar vanwege discussies (of erger) die zouden kunnen ontstaan wanneer een van de klasgenootjes dit gaat doen zonder toezicht en er een ongeluk(je) mee oploopt.
Ik sluit mij hierbij aan. Het is extreem eenvoudig om zo'n rookbom te maken en ik vind niet dat die kennis geschikt is voor 7-jarigen.

Daarnaast is er ook al aangewezen dat de wetenschap erachter (moleculen, chemische stoffen en reacties) te moeilijk is voor de doelgroep. Je zal dus enkel een 'coole demo' hebben, maar qua presentatie kan je niet veel zinnigs vertellen.

Ik denk dat het beter is dat jullie een ander onderwerp zoeken. Er zijn genoeg voorbeelden van eenvoudige wetenschappelijke proefjes die door kinderen uitgevoerd kunnen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Rookbom van pingpongballen

En ook ik sluit mij hier bij aan, het is begrijpelijk dat je zoontje iets nieuws wilt vertellen in de klas, maar dit is niet aan te raden.
Er zijn genoeg voorbeelden van eenvoudige wetenschappelijke proefjes die door kinderen uitgevoerd kunnen worden.
Een leuke tip: een onderwerp als vulkanen. Met azijn en bakpoeder creeër je zo een spuwende/pruttelende vulkaan. Daarnaast kun je ook voor 7-jarigen heel wat vertellen over soorten vulkaantjes, waarom daar een vulkaan zit etc. Dit heb ik zelf in groep 3 gedaan, en mijn klasgenootjes wisten het in groep 8 nog! ;) Punt is wel dat je heel duidelijk qua informatie moet zijn, tekeningen maken en aan de hand daarvan uitleggen aangezien het anders echt te veel droge informatie wordt voor jonge kinderen.

Kijk maar eens hier voor het "recept" van de vulkaan, veel veiliger én gemakkelijk voor je zoontje en zijn klasgenoten.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Rookbom van pingpongballen

Kijk maar eens hier voor het "recept" van de vulkaan, veel veiliger én gemakkelijk voor je zoontje en zijn klasgenoten.
Geinig alternatief.. ;) ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Rookbom van pingpongballen

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Hier kan ik wel wat mee en mede door jullie waarschuwingen denk ik dat hij het beter beperkt kan houden tot de presentatie (zonder demonstratie) en met een waarschuwing dit nooit zonder begeleiding thuis te doen.

De vulkaan vind ik zeker een leuk idee! Ik heb dit net aan mijn zoontje laten zien en hij wil dit graag voor zijn volgende maandtaak doen, maar zijn voorkeur op dit moment gaat uit naar de rookbommen...

Overigens kun je nog versteld staan wat 7-jarige kúnnen snappen, als ze het maar wíllen snappen... Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat hij hoogbegaafd is, met een sterke interesse naar de wetenschap, waardoor hij het net allemaal wat makkelijker opneemt.

Groetjes Marion

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Rookbom van pingpongballen

Overigens kun je nog versteld staan wat 7-jarige kúnnen snappen, als ze het maar wíllen snappen... Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat hij hoogbegaafd is, met een sterke interesse naar de wetenschap, waardoor hij het net allemaal wat makkelijker opneemt.


Maar goed, zijn klasgenootjes moeten het natuurlijk ook snappen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer