Springen naar inhoud

Onderzoek rolwrijving - bandenspanning

• Log in om te kunnen reageren

Jack the Hammer

Jack the Hammer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2011 - 16:50

We moeten voor natuurkunde (6VWO) een verslag over beweging maken.
Onze onderzoeksvraag is: ''Wat is het verband tussen de bandenspanning en de grootte van de rolweerstand?''
Onze hypothese is: ''De bandenspanning is omgekeerd evenredig met de rolweerstand'

Hierbij moeten we een proef verzinnen, die wij zelf kunnen uitvoeren, met verschillende metingen.
We lopen hier een beetje vast, dus mijn vraag is, zouden jullie een goed practicum weten dat je bij deze onderzoeksvraag zou kunnen uitvoeren?

Alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Leviathan

Leviathan

• >100 berichten
  • 123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2011 - 11:17

-Bolderkar kopen.
-Zandzakken erin
-Bandenspanning regelen
-Met een constante snelheid vooruit trekken met een unster of krachtmeter.
-Resultaten plotten in excel ofzo.

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2011 - 12:18

Ik heb me verdiept in bandendruk berekening al enkele jaren.
Voorlopige eindconclusie is dat een deel van maximum load gedragen wordt door de constructie van de band.
Dit deel lijkt mij afhankelijk van de indeuking van de band.
De indeuking van de band blijkt grofweg afhankelijk van het oppervlak op de weg, in de volgende verhouding.
2 x zoveel oppervlak op de weg geeft 2^2 = 4 x zoveel indeuking van de band.
Oppervlak op de weg is weer uit te rekenen aan de hand van de druk.
Ik stel 4 x zoveel indeuking geeft 4x zoveel constructiedraagkracht van de band, maar mogelijk andere curve.
De constructieload lijkt mij iets te zeggen over de energie die verloren gaat bij het rijden, waar het hier om gaat.
dus de curve die je plot met de methode van Leviathan, zou als uitkomst kunnen geven dat de rolweerstand/oppervlak in een curve verloopt, mogelijk zelfs quadratisch om redenen die ik hier beschreven heb.
Voorbeeld: Druk 2 x zo hoog geeft helft van de oppervlakte op de weg. geeft kwart van de indeuking, dus kwart van de constructieload. dus kwart van de rolweerstand. Maar dit is met de botte bijl.
Wil je de beweegredenen voor mijn conclusies zelf beredeneren en controleren, kun je in volgende map op mijn publieke map van skydrive eens doorkijken. Dan komen er vanzelf weer nieuwe vragen naar boven, die je in dit topic kunt stellen.
Zo kun je dan de uitkomsten in zekere mate theoretisch onderbouwen.
https://skydrive.liv.....EE092E6DC!601

Veranderd door jadatis, 26 september 2011 - 12:21

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures